Rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truuskay

Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:13

Hallo,
Ze willen mijn verzorgpaard laten dekken, maar ik vroeg me af, tot wanneer kan ik rijden? en wanneer mag ik weer beginnen met rijden?
En wanneer kan ik rijden dat het veulen helemaal weg is onder het rijden?
xx

kappiegirl

Re: Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:30

Rijden kun je tot het zadel goed past en als dat niet meer het geval is kun je nog zonder zadel een beetje rijden. Als het zadel bewoon goed blijft liggen kun je rijden tot het paard aan geeft dat ze het teveel vind worden en dan moet je gewoon rustig aan een beetje beweging geven onder het zadel of aan de longeerlijn wandelen of wat je dan ook wilt of kunt met het paard.
Verder kun je tussen de 4en de 6 weken na het veulenen weer een beetje beginnen sommige beginnen eerder andere geven 6maanden vrij aan de zogende merrie. Rijden zonder veulen kun je als je het veulen veilig in de stal kan laten staan of in de wei waar andere paarden/pony's/veulens staan.
Meestal na 6 maanden word een veulen gespeent dus dan kun je na het spenen weer volop rijden.
Maar ik zou goed overleggen met de eigenaren wanneer je minder of niet meer kan rijden met de merrie.
Wel leuk een veulentje hoor wat is het voor paard? En welke hengst word ze gedekt?
succes ermee in iedergeval.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:30

Ik stop 2 maand voor dat ze moet bevallen met rijden

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:34

@kappiegirl: Het is een KWPN merrie, goed in springen & dressuur. Ze word met een springhengst gefokt, (ik weet alleen de naam niet meer) ;$

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:37

ik weet iet hoe lang ik heb door gereden eigenlik heb ik niet onthouden van vorig jaar maar in ieder geval badat het veulener is kan je na een week wel weer rijden het mag zonder het veulen maar ook met het veulen als je het veulen daarna maar wel weer bij de moeder inzet haha ;) ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:38

De merrie laat ook wel merken wanneer ze weer toe is aan rijden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:08

Goed luisteren naar de merrie. Die van ons liep met 8 maanden nog de sterren van de hemel, M2 niveau. En toen op eens met 9 maanden van de ene op de andere week moesten we terug naar L1 niveau. De kleinere wendingen waren voor haar niet prettig meer.
De laatste 3 weken hebben we niet meer gereden. Ze gaf zelf aan dat niet fijn te vinden en het was ook erg warm weer toen.

Toen het veulen er was hebben we haar gewoon gereden met het veulen in de rijbak erbij. Die amuseerde zich wel en de merrie vond het ook prima.

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 16:16

Oké superbedankt allemaal! ik heb er veel aan!