Vanaf wanneer beginnen waken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Vanaf wanneer beginnen waken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:23

Mijn minimerrie Beauty is vandaag 308 dagen ver. Ze moet normaal midden juni bevallen.
Sinds gisterenavond zet ik ze 's nachts op stal zodat ik haar vanuit mijn bed zou kunnen bekijken via de camera.
Overdag gaat ze de wei op. Ik ben dan thuis en kan regelmatig even gaan zien.

Mijn vraag is vanaf wanneer ik best intensief zou beginnen waken (bv. om het half uur of om het uur de wekker zetten, even piepen en weer verder slapen).
Ik vind het nu nog wat vroeg om de wekker al te zetten 's nachts. Anderzijds slaap ik niet bepaald goed, precies omdat ik regelmatig wil kijken naar het schermpje. Ik wil er absoluut bij zijn als ze moet bevallen. En je weet natuurlijk nooit dat het vroeger gaat gebeuren.

Haar uiers zijn al sinds begin mei aan het zwellen. Ze zijn op dit moment nog niet helemaal volgelopen of strak gespannen, maar ze blijven wel gestaag groeien. Ze heeft ook wel wat last van zucht (zwelling voor de uier). Verder zijn er nog geen harsjes of kegels te zien (ik controleer dit 's ochtends en 's avonds). Haar kling ziet er normaal uit.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:27

Ik begin altijd te waken vanaf dat ze harsjes krijgen aan de uier of ze beginnen te kegelen.

liess1

Re: Vanaf wanneer beginnen waken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:32

ik heb net 2 veulentjes gekregen..de ene merrie kegelde netjes van te voren,maar de ander helemaal niet,dus dat zegt niks...ik heb ze overdag in de wei gehad en einde middag naar binnen en dan via de camera in de gaten gehouden.Birth alarm werkte niet goed bij mij. Ik had een babyfoon met geluid,dus iedere steun en kreun hoor je dan..nou dan word je wel wakker hoor..

stanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:08

wij hebben inmiddels ook 2 shetveulentjes
de 1 zag je niets aan , geen uier helemaal niets
ook in haar gedrag veranderde er niets,tot ik 2 weken voor tijd s`nachts even ging kijken en ja hoor ze was bezig, hierdoor toch even geschrokken en vervolgens de andere merrie 3 weken s`nachts streng in de gaten gehouden.
merrie 2 kreeg wel voor tijd een voller uier, en aan haar kon ik wel duidelijk zien dat ze die avond anders dan de vorige dagen was (veel mesten bijv)en ja hoor een aantal uren later kwam haar veulen.
zo zie je maar weer, ieder paard of pony is weer anders.
het waren zeer vermoeiende weken, maar die vergeet je snel als je die dartelende schatjes in de wei zie
lopen. hou je merrie goed in de gaten op evt veranderingen succes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:22

Enkele weken voor de uitgerekende datum hou ik de merrie in de gaten en zodra de veranderingen door zetten aan uier en achterhand beslis ik of ik ga waken of niet. Bij de ene zie je het uier zwellen en dezelfde dag nog kegelen en de bevalling binnen enkele uren. Dit jaar verliest mijn merrie al ruim een week melk en ik heb nu nog niet het idee dat het vandaag geboren zal worden. Wel hou ik haar extra in de gaten, ook 's nachts met camera op stal en een geboortemelder aan. Overdag kan ik haar vanuit het woonhuis in de gaten houden.

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:01

met de vorige post ben ik het allemaal eens, vraag me af of je al veel beweging ( echt trappen en uitstekende buiken ;))in de buik hebt gezien.. meestal een dag, of één twee drie, draait het nog één keer en meestal ( uit ervaring) zal het veulen ook snel komen!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:34

Ik ga iig waken vannacht (voor de eerste keer echt).
Ze is vanmorgen beginnen harsen en nu druppelt de melk er behoorlijk snel uit!
Hopelijk houdt ze me niet voor de gek door zo nog dagen aan een stuk te blijven druppelen, maar ja, we zien wel! Desnoods houd ik mijn ogen open met luciferstokjes! :)*

stanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:12

heel veel sterkte annesneisje
hou haar maar goed in de gaten hoor,voor ze beginnen willen ze ook wel eens heel veel gaan mesten(tip) succes

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:15

succes! zal niet meer lang op zich laten wachten dan!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:08

Bij Donna heb ik 3 jaar geleden twee weken van te voren gewaakt. Zo kon ik verschillen in haar gedrag snel zien en merken waardoor ik ook goed kon zien wanneer ze ging bevallen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:12