wildgroei bonte hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

wildgroei bonte hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:54

ik zat vandaag weer eens op marktplaats te kijken en wat me opviel was dat er zo ontzettend veel bonte (niet goedgekeurde) hengsten ter dekking worden aangeboden

ik ben zelf in het bezit van een barockpinto goedgekeurde hengst en betreur deze wildgroei dan ook heel erg.
het lijkt wel of iedereen zijn hengst maar laat dekken voor het kleurtje en vergeten daarbij dat een goed paard geen kleur heeft
tuurlijk zou ik liegen als ik ook niet liever een bonte zou hebben (gelukkig heb ik die ook) maar het zou me nooit ten koste van de kwaliteit van mijn paard mogen gaan.

we krijgen nu weer heel veel bonte veulens die er misschien leuk uitzien maar verder misschien niet goed kunnen bewegen of exterieur matig veel te kort komen.

ik plaats dit topic om te zien of ik nu de enige ben die hier over valt of dat er meer mensen zijn die dit betreuren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:08

Je bent vrij om zelf te kiezen welke hengst je gebruikt. Zodra je een niet goedgekeurde hengst gaat gebruiken weet je dat je voor minder kwaliteit gaat. Dat is dan de eigen keuze van de fokker.
Ik maak het zelfs nog gekker. Ik zou niet met een bonte dekken indien hij niet KWPN gekeurd is. En dan betekent in dit geval dus helemaal niet.
Zodra er een bonte Vivaldi x Samber ofzo goedgekeurd wordt, dan overweeg ik het. Eerder niet.

Zelfs de Duitse goedgekeurde bonte hengsten zijn kwalitatief niet geweldig, exterieur is vaak wel goed, maar de bewegingen zijn vaak echt onder de maat.

juval

Re: wildgroei bonte hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:11

tja, er is wel vraag naar bonte paarden, maar helaas heeeeel weinig goedgekeurde hengsten. Dus ik begrijp het aanbod wel, er is een markt voor.

Ik ben niet voor wildgroei, maar ik ben wel voor kleurvariatie. Dus fokkers, doe je best eens om wat meer kleur in het hengstenbestand te krijgen! Uiteraard gaat kwaliteit voor, maar het zou toch ook samen kunnen gaan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:25

Tsja, dus je wilt zeggen dat een niet goedgekeurde hengst geen kwaliteit heeft? De kans is zeer aanwezig dat er niet gekeurde hengsten zijn, die kwalitatief beter zijn de de gekeurde hengsten. Alleen zijn deze nooit voorgebracht op een keuring.

Oke, ik zal zelf niet fokken met een niet KWPN gekeurde hengst (vanwege papier), maar dat een niet gekeurde hengst kwalitatief minder is als een gekeurde hengst. Daar ben ik het zeker niet mee eens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:44

Quir schreef:
Oke, ik zal zelf niet fokken met een niet KWPN gekeurde hengst (vanwege papier), maar dat een niet gekeurde hengst kwalitatief minder is als een gekeurde hengst. Daar ben ik het zeker niet mee eens.

Dit vind ik kul van de hoogste plank.

Waarom zou je in hemelsnaam met een hengst die beter is dan sommige dekhengsten NIET naar de keuring gaan? Dan ben je toch een dief van je eigen portomonee?

Een goedgekeurde hengst kan levert bij verkoop meer op dan een niet gekeurde en ook qua dekgeld levert het meer op als de hengst is goedgekeurd.

Over het algemeen is het zo dat goedgekeurde hengsten veel meer kwaliteit hebben dan hun niet goedgekeurde leeftijdsgenoten.
Natuurlijk zijn er hier en daar uitzonderingen te vinden...maar het zijn uitzonderingen en die staan dan meestal bij Anky of Edward op stal en niet bij de buren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:50

NatasjavE schreef:
Quir schreef:

Dit vind ik kul van de hoogste plank.

Waarom zou je in hemelsnaam met een hengst die beter is dan sommige dekhengsten NIET naar de keuring gaan? Dan ben je toch een dief van je eigen portomonee?

Een goedgekeurde hengst kan levert bij verkoop meer op dan een niet gekeurde en ook qua dekgeld levert het meer op als de hengst is goedgekeurd.

Over het algemeen is het zo dat goedgekeurde hengsten veel meer kwaliteit hebben dan hun niet goedgekeurde leeftijdsgenoten.
Natuurlijk zijn er hier en daar uitzonderingen te vinden...maar het zijn uitzonderingen en die staan dan meestal bij Anky of Edward op stal en niet bij de buren.

Omdat er genoeg mensen zijn die paarden hebben waarvan zij niet eens weten dat ze een goede op stal hebben. Of werkelijk geen behoefte hebben aan een dekhengst, ik ken er genoeg die om redenen niet naar de hengstenkeuring gaan. Voor KWPN hengsten heb je ook een behoorlijk portemonnee nodig om een hengst goed gekeurd te krijgen, dan moet je deze altijd verkopen. Er zijn mensen die dat niet willen.

Dus ik vind jouw wijzing er op, grote kul. Zoals je het noemt. Er zijn genoeg mensen die hier geen behoefte aan hebben, die ken ik meer dan mensen die dat wel willen. Ik heb het dan over de mensen die voor de hobby 1 keer een veulen fokken en niet elk jaar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:51

Ow en er zijn mensen die een goed paard belangrijker vinden dan het geld, wat de dekkingen op zullen leveren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:55

Quir schreef:
Omdat er genoeg mensen zijn die paarden hebben waarvan zij niet eens weten dat ze een goede op stal hebben. Of werkelijk geen behoefte hebben aan een dekhengst, ik ken er genoeg die om redenen niet naar de hengstenkeuring gaan. Voor KWPN hengsten heb je ook een behoorlijk portemonnee nodig om een hengst goed gekeurd te krijgen, dan moet je deze altijd verkopen. Er zijn mensen die dat niet willen.

Dus ik vind jouw wijzing er op, grote kul. Zoals je het noemt. Er zijn genoeg mensen die hier geen behoefte aan hebben, die ken ik meer dan mensen die dat wel willen. Ik heb het dan over de mensen die voor de hobby 1 keer een veulen fokken en niet elk jaar.

Echt flauwekul. Zoals ik al zei. Die uitzonderingen zijn er. Maar die zijn echt verreweg in de minderheid.

Laat mij maar zo'n hengst zien die meer of net zoveel kwaliteit heeft als de gemiddelde KWPNdekhengst. Graag met afstamming en rontgenrapport erbij...

Want meestal wringt daar de schoen. Het is een goed sortpaard met een goede afstamming maar hij komt niet door de rontgen heen..tja...nee lekker doen joh...lekker daar mee gaan fokken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:57

Joh hoeveel (oudere!) KWPN hengsten die bewezen zijn, zijn correct op de rontgen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:57

zijn er uberhaupt wel goedgekeurde bonte kwpn-hengsten?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:59

Samber.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:59

Quir schreef:
Samber.

dis is helaas overleden..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:00

Van Samber is er geen eens een rontgen rapport beschikbaar, Gribaldi bijv. heeft overal 2tjes op 2 onderdelen na.

Die is inderdaad overleden, maar dat was een KWPN ggk bonte hengst. Verder ken ik er zo geen. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:02

Quir schreef:
Samber.

ik vond samber geweldig hoor!! maar kennelijk was hij toch niet zo goed dat hij zijn kwaliteit en kleur aan een zoon heeft doorgegeven zodat die ook goedgekeurd is geworden!?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:05

Nee, dat klopt. Samber heeft bij het KWPN geen goedgekeurde zonen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:06

Cavalier, röntgenrapport:
Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 3
Sesambeentjes mediaal links 3
Kogel/arthrose rechts 2
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 2

Ook niet om naar huis te schrijven, toen der tijd werd er niet eens op OC/OCD geröntgend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:08

zou het dan 'technies' niet meer mogelijk zijn om een bont paard te fokken die door de strenge KWPN hengstenkeuring zou kunnen komen?

durven de fokkers hun bonte paarden niet voor te stellen? en/of willen de keurmeesters geen bonte paarden zien?

ik ben er wel van overtuigd dat een evt. bont paard zich extra zal moeten bewijzen tegenover zijn zwarte/bruine/voskleurige hengstenkeuringgenoten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:10

Ik denk dat het inderdaad moeilijk wordt om een bonte ggk te krijgen. KWPN werkt ook met het wat rare manier van de 3e bezichtiging, goed hengsten gaan er uit vanwege de moederlijn of onbekende (niet KWPN) vader. In ijn ogen nog niet de juiste manier, als het paard tot de 3e bezichtiging komt en er vervolgens uit gaat op (onbekende/minder goede) afstamming.

En dat terwijl het KWPN opzoek is naar 'nieuw' bloed.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:28

Quir schreef:
Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2
Kogel/arthrose rechts 2
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 2

Ook niet om naar huis te schrijven, toen der tijd werd er niet eens op OC/OCD geröntgend.

Dit wil niet alles zeggen want toen werd er op een andere manier gekeurd. Ik heb zelf 3 cavaliers gehad waarvan 2 nog in mijn bezit en alle 3 hadden zij alleen maar 0-1 op de foto's!

Ik ben niet voor de wildgroei maar ik weet in de buurt een zoon van G ramiro Z ter dekking en die wordt veel gebruikt. Puur om het Ramiro bloed. Eigenaren vinden het teveel geld om hem voor een keuring te doen. Persoonlijk zou ik het nooit doen maar ieder zijn eigen keuze. Het is niet verboden dus iedereen kan zijn hengst ter dekking aanbieden

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:36

caro29 schreef:
Quir schreef:
Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2
Kogel/arthrose rechts 2
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 2

Dit wil niet alles zeggen want toen werd er op een andere manier gekeurd. Ik heb zelf 3 cavaliers gehad waarvan 2 nog in mijn bezit en alle 3 hadden zij alleen maar 0-1 op de foto's!

Ik ben niet voor de wildgroei maar ik weet in de buurt een zoon van G ramiro Z ter dekking en die wordt veel gebruikt. Puur om het Ramiro bloed. Eigenaren vinden het teveel geld om hem voor een keuring te doen. Persoonlijk zou ik het nooit doen maar ieder zijn eigen keuze. Het is niet verboden dus iedereen kan zijn hengst ter dekking aanbieden

Ho ho, niet zo aanvallend. :D

Maar ik bedoel er juist mee te zeggen dat het niks zegt (zoals jij het ook zegt ;) ), zeker toen niet. Deze hengsten worden ook gewoon nog steeds (sommige zelfs véél) gebruikt. Toen werd er in tegendeel juist helemaal niet naar erfelijkheid gekeken, wat nu wel zo is of dat proberen ze na te streven. Dan doel ik voornamelijk op OC/OCD.

Ik kwam Cavalier als eerste tegen met een rontgen rapport (openbaar), dus vandaar dat ik deze als voorbeeld neem. Gribaldi is ook geen rontgenlogisch correcte hengst, maar zijn nakomelingen doen het wonderlijk goed! (in de sport) Overigens wordt er op nog steeds ongeveer dezelfde wijze gekeurd, behalve dat er nu de OC/OCD bij gekomen is.

Ik heb ook nog steeds nergens gezet of gezegd dat ik voor wildgroei van hengsten ben, integendeel. Maar om de niet gekeurde hengsten meteen kwalitatief slecht te noemen, dáár ben ik het niet mee eens. Juist helemaal niet, zelfs. Maar om bepaalde redenen ben ik ook tégen het kruisen van rassen, je fokt om te verbeteren niet om te vermeerderen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:56

Ik denk dat het een beetje van beide kanten komt. De fokkers zien het niet zitten om er een boel geld tegen te gooien om hun bonte hengsten voor te brengen en de hengstenkeuringscommissie is niet echt happig op niet effen gekleurde hengsten. Bij het NRPS is er een bonte gekeurd. Haico genaamd. Zoon van Ed King Hill die dan weer een kleinzoon van Samber was.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:55

Quir schreef:
Tsja, dus je wilt zeggen dat een niet goedgekeurde hengst geen kwaliteit heeft? De kans is zeer aanwezig dat er niet gekeurde hengsten zijn, die kwalitatief beter zijn de de gekeurde hengsten. Alleen zijn deze nooit voorgebracht op een keuring.

dat wil ik er dus niet mee zeggen!!!!
als je goed leest ben ik voor een goed paard, ongeacht de kleur, maar kijk eens om je heen wat er soms voor een habbekrats wordt aangeboden ter dekking.
ik snap als je niet zoveel geld heb dat je eerder neigt om naar zo'n paard te gaan, maar dit doet de paardensport naar mijn mening geen goed.

maar nogmaals er zijn absoluut genoeg goeie paarden (ook bonte) die niet naar de keuring zijn geweest omdat het inderdaad belachelijk veel geld kost (met name KWPN)

mijn vraag was ook niet om iemand te beledigen o.i.d. maar gewoon om een discussie op gang te brengen hoe anderen er over dachten.
Citaat:
en dat lukt
:D

had het over andere hengsten, arabieren of zo kunnen hebben maar daar heb ik geen verstand van, en dat er opeens zoveel bonte zijn viel me op!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:58

vind ook inderdaad dat er dit jaar erg veel bonte hengsten aangeboden worden..
vorig jaar was er bijna niks..!
wat een verschil...
ik ben er niet op tegen, maar bekijk de hengst wel goed.
heb zelf ook met een niet gekeurde 2 jarige hengst gedekt...maar met wat geluk is hij volgend jaar wel goed gekeurd bij de BP..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:02

Klopt hoor, bonte paarden zijn hip tegenwoordig, echt een hype. Ik vind een mooi getekende bonte ook niet lelijk om te zien. :)

Als je niet zoveel geld hebt, moet je niet fokken en dus ook niet bij een goedkope hengst. Je moet fokken, omdat je ten eerste je eigen merrie wilt verbeteren en ten tweede het paard in z'n algemeen. Je moet op zoek gaan naar een hengst die passend is en als dat nu 1 is van 2000 of van 500 moet in principe niet veel uitmaken. Natuurlijk ga je een beetje op zoek naar wat goedkopere, maar veel mensen fokken ook commercieel.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 17:08

Quir schreef:
Klopt hoor, bonte paarden zijn hip tegenwoordig, echt een hype. Ik vind een mooi getekende bonte ook niet lelijk om te zien. :)

Als je niet zoveel geld hebt, moet je niet fokken en dus ook niet bij een goedkope hengst. Je moet fokken, omdat je ten eerste je eigen merrie wilt verbeteren en ten tweede het paard in z'n algemeen. Je moet op zoek gaan naar een hengst die passend is en als dat nu 1 is van 2000 of van 500 moet in principe niet veel uitmaken. Natuurlijk ga je een beetje op zoek naar wat goedkopere, maar veel mensen fokken ook commercieel.

Ben ik met je eens, als je niet veel geld hebt is het misschien niet wijs, maar sinds wanneer zijn mensen wijs :D
Nu vind ik de prijzen van de gemiddelde KWPN-er wel erg hoog hoor.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-05-10 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps uit tekst gehaald