Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Quir schreef:Oke, ik zal zelf niet fokken met een niet KWPN gekeurde hengst (vanwege papier), maar dat een niet gekeurde hengst kwalitatief minder is als een gekeurde hengst. Daar ben ik het zeker niet mee eens.
NatasjavE schreef:Quir schreef:Oke, ik zal zelf niet fokken met een niet KWPN gekeurde hengst (vanwege papier), maar dat een niet gekeurde hengst kwalitatief minder is als een gekeurde hengst. Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Dit vind ik kul van de hoogste plank.
Waarom zou je in hemelsnaam met een hengst die beter is dan sommige dekhengsten NIET naar de keuring gaan? Dan ben je toch een dief van je eigen portomonee?
Een goedgekeurde hengst kan levert bij verkoop meer op dan een niet gekeurde en ook qua dekgeld levert het meer op als de hengst is goedgekeurd.
Over het algemeen is het zo dat goedgekeurde hengsten veel meer kwaliteit hebben dan hun niet goedgekeurde leeftijdsgenoten.
Natuurlijk zijn er hier en daar uitzonderingen te vinden...maar het zijn uitzonderingen en die staan dan meestal bij Anky of Edward op stal en niet bij de buren.
Quir schreef:Omdat er genoeg mensen zijn die paarden hebben waarvan zij niet eens weten dat ze een goede op stal hebben. Of werkelijk geen behoefte hebben aan een dekhengst, ik ken er genoeg die om redenen niet naar de hengstenkeuring gaan. Voor KWPN hengsten heb je ook een behoorlijk portemonnee nodig om een hengst goed gekeurd te krijgen, dan moet je deze altijd verkopen. Er zijn mensen die dat niet willen.
Dus ik vind jouw wijzing er op, grote kul. Zoals je het noemt. Er zijn genoeg mensen die hier geen behoefte aan hebben, die ken ik meer dan mensen die dat wel willen. Ik heb het dan over de mensen die voor de hobby 1 keer een veulen fokken en niet elk jaar.
Quir schreef:Cavalier, röntgenrapport:
Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 3
Sesambeentjes mediaal links 3
Kogel/arthrose rechts 2
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 2
Ook niet om naar huis te schrijven, toen der tijd werd er niet eens op OC/OCD geröntgend.
caro29 schreef:Quir schreef:Cavalier, röntgenrapport:
Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 3
Sesambeentjes mediaal links 3
Kogel/arthrose rechts 2
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 2
Ook niet om naar huis te schrijven, toen der tijd werd er niet eens op OC/OCD geröntgend.
Dit wil niet alles zeggen want toen werd er op een andere manier gekeurd. Ik heb zelf 3 cavaliers gehad waarvan 2 nog in mijn bezit en alle 3 hadden zij alleen maar 0-1 op de foto's!
Ik ben niet voor de wildgroei maar ik weet in de buurt een zoon van G ramiro Z ter dekking en die wordt veel gebruikt. Puur om het Ramiro bloed. Eigenaren vinden het teveel geld om hem voor een keuring te doen. Persoonlijk zou ik het nooit doen maar ieder zijn eigen keuze. Het is niet verboden dus iedereen kan zijn hengst ter dekking aanbieden

), zeker toen niet. Deze hengsten worden ook gewoon nog steeds (sommige zelfs véél) gebruikt. Toen werd er in tegendeel juist helemaal niet naar erfelijkheid gekeken, wat nu wel zo is of dat proberen ze na te streven. Dan doel ik voornamelijk op OC/OCD.Quir schreef:Tsja, dus je wilt zeggen dat een niet goedgekeurde hengst geen kwaliteit heeft? De kans is zeer aanwezig dat er niet gekeurde hengsten zijn, die kwalitatief beter zijn de de gekeurde hengsten. Alleen zijn deze nooit voorgebracht op een keuring.
Oke, ik zal zelf niet fokken met een niet KWPN gekeurde hengst (vanwege papier), maar dat een niet gekeurde hengst kwalitatief minder is als een gekeurde hengst. Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Citaat:en dat lukt
Quir schreef:Klopt hoor, bonte paarden zijn hip tegenwoordig, echt een hype. Ik vind een mooi getekende bonte ook niet lelijk om te zien.![]()
Als je niet zoveel geld hebt, moet je niet fokken en dus ook niet bij een goedkope hengst. Je moet fokken, omdat je ten eerste je eigen merrie wilt verbeteren en ten tweede het paard in z'n algemeen. Je moet op zoek gaan naar een hengst die passend is en als dat nu 1 is van 2000 of van 500 moet in principe niet veel uitmaken. Natuurlijk ga je een beetje op zoek naar wat goedkopere, maar veel mensen fokken ook commercieel.