Haflinger castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepeke

Haflinger castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 12:48

Hallo allemaal,

Ik heb anderhalf jaar geleden een haflingerveulen gekocht. Het is een hengst met als vader Liz Wildfire. Zijn vader is 1.52m en zijn moeder is 1.56m, dus ik dacht die gaat altijd minstens 1.48 worden.
Nu is hij vorige week 2 jaar geworden en ik heb hem toen ook gemeten. Hij is nu 1.38m (Wat ik eigenlijk wel heel klein vind, al toont hij groter.)
Nu begin ik eigenlijk toch wel een beetje ongerust te worden dat hij waarschijnlijk niet groot genoeg gaat worden. Hij zou toch minstens 1.49m moeten worden zodat ik met hem op wedstrijd kan gaan.
Nu zei een vriendin van mij dat ik hem moest laten castreren, omdat ze dan nog een aantal centimeters doorgroeien. Ik heb daar eigenlijk nog nooit over gehoord. Heeft iemand van jullie hier al ooit van gehoord of misschien ervaring mee?

Groetjes

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:01

Hoi Wiepeke,
het is inderdaad zo dat de meeste mensen zeggen dat als je een hengst castreerd dat hij dan groter wordt en een groeispurt krijgt.
Ik denk zelf ook dat dit waar is, omdat ik het zelf meerdere malen meegemaakt heb met mijn eigen hengsten(die dus nu ondertussen ruin zijn)
Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat het bij die van jou ook zeker weten gaat gebeuren en ik denk ook geen 10 cm meer.
Hoe is je veulen opgegroeid en met wat voor eten? dit heeft namelijk ook erg veel invloed op de groei van het beessie.
groetjes ingrid

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:03

tja lengte van ouders zeggen niet alltijd wat

mijn haf zijn pa is 1.53. Hijzelf is 1.40. alleen is mijn haflinge wel tot zijn 6e hengst geweest

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:03

Hoe eerder je hem ruint, hoe hoger ze (meestal) uiteindelijk worden.
Wat krijgt je haf voor eten binnen? Staat hij veel buiten (op de wei)?

maschke

Re: Haflinger castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:36

maar om wedstrijden te rijden mogen ze ook kleiner zijn hoor, mijn Abe is hengst en 1.45m. rijd wedstrijden met hem tussen de paarden...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:59

hengst zijn kost energie en die kunnen ze dus niet stoppen in het groeien
castreren is een goede optie als je toch niet met hem naar keuringen wil

Wiepeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:36

Henrieke schreef:
Hoe eerder je hem ruint, hoe hoger ze (meestal) uiteindelijk worden.
Wat krijgt je haf voor eten binnen? Staat hij veel buiten (op de wei)?

Hij staat altijd (24/7) buiten, ook in de winter. Hij heeft uiteraard wel een loopstal. Hij staat samen met nog een andere hengst in een grote wei waar zeker genoeg gras staat. Hij krijgt het hele jaar door elke avond wat onderhoudsbrok, in de winter uiteraard meer als in de zomer. Voor de rest krijgt hij wanneer er geen gras is ook nog bietenpulp en onbeperkt hooi.

Wiepeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:38

maschke schreef:
maar om wedstrijden te rijden mogen ze ook kleiner zijn hoor, mijn Abe is hengst en 1.45m. rijd wedstrijden met hem tussen de paarden...

Hey,

In België is het zo dat je maar tot je 16de met een pony mag rijden en dan moet je over naar de paarden. Je mag ook niet met een pony tussen de paarden rijden. Daarom zou hij dus minstens 148.5 moeten worden, want dan wordt hij bij de paarden gerekend en kan ik dus met hem op wedstrijd gaan.

Zou hij nu niet groot genoeg worden gaat hij zoiezo niet weg hoor. Want hem nu nog wegdoen kan ik toch niet meer :o Maar zou het gewoon spijtig vinden want hij was bedoeld oals opvolging voor mijn nu 18-jarige hafje waarmee ik wedstrijden rijd.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:31

cam schreef:
hengst zijn kost energie en die kunnen ze dus niet stoppen in het groeien
castreren is een goede optie als je toch niet met hem naar keuringen wil

Hengst zijn zorgt vooral voor de aanmaak van (veel) testosteron, wat ervoor zorgt dat de groeischijven sneller sluiten dan als dat hormoon niet/minder aanwezig is. De werking is hormonaal; energie heeft er niks mee te maken. Anders zouden er alleen graatmagere hengsten bestaan.

Wiepeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:23

Dankjewel voor alle reacties

Mijn ventje is deze middag zelfs al gecastreerd :D . Is allemaal nogal snel gegaan. Ik belde gisteren naar mijn DA om te vragen wat ik het beste deed en hij raadde mij ook aan om hem te laten castreren. Maar omdat het al laat op het jaar is om te castreren heb ik dus heel snel moeten beslissen en heb uiteindelijk de knoop doogehakt. Het is allemaal heel goed gegaan alleen wou meneer al opstaan voordat hij terug tegoei wakker was, wat voor grappige taferelen zorgde. ;)

Groetjes Katja en Wistar

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:28

Wiepeke schreef:
maschke schreef:

Hey,

In België is het zo dat je maar tot je 16de met een pony mag rijden en dan moet je over naar de paarden. Je mag ook niet met een pony tussen de paarden rijden. Daarom zou hij dus minstens 148.5 moeten worden, want dan wordt hij bij de paarden gerekend en kan ik dus met hem op wedstrijd gaan.

Zou hij nu niet groot genoeg worden gaat hij zoiezo niet weg hoor. Want hem nu nog wegdoen kan ik toch niet meer :o Maar zou het gewoon spijtig vinden want hij was bedoeld oals opvolging voor mijn nu 18-jarige hafje waarmee ik wedstrijden rijd.

maar meis je woond in Bilzen, das 4 km van bij mij vandaan, kom lekker in nl concours starten, daar mag je dus wel met je haf tussen de paarden,, en wie weet komen ze bij jullie ook nog wel tot inkeer over de haffies net zoals t zolang heeft geduurt met de winstpunten telling bij de LRV, ik heb nl ook jaren in belie gereden zowel bij de LRV als de kempische...

Obelix_Luna

Re: Haflinger castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:32

kan natuurlijk ook andersom ;)

mama van anton is 1.39?
papa is 1.50
anton is 1.54 ;)