Dit jaar ben begonnen met het dekken van mijn merries. Nu ik mij er goed in verdiep, kom ik echt een hele hoop manieren van dekken tegen. Ik laat 1 paardje natuurlijk dekken, dit vanwege de hengst die alleen natuurlijk dekt. Het andere paardje wordt geinsemineerd. Dit omdat de hengst niet natuurlijk dekt. Nu is er met natuurlijk dekken 3 dagen achter elkaar gedekt. Met insemineren op de 2e 4e dag van haar hengstig heid.
Wanneer doen jullie dekken - insemineren? Op welke dag van de hengstig heid ???
Ik heb niet een speciale dag van de hengstigheid. Ik laat de merrie regelmatig scannen bij de kliniek en dan vertellen zij mij wanneer ze geïnsemineerd moet worden.
prinsfasco
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-10 07:45
Dat heb ik ook gedaan. Toen werd het de 2e en 4e dag. Ei had de 2e dag nog niet los gelaten. 4e dag wel.
mijn merrie is nu voor de 2e keer gedekt(verwacht elk moment een veulen) en ze is om de dag gedekt, ze is natuurlijk gedekt, het zaad blijft 48 uur in leven, zolang ze zich toont, werd ze om de dag gedekt. ze is door 2 verschillende hengsten op die manier gedekt.
Ik weet dat de meeste mensen dat zo doen met natuurlijk dekken uit de hand, natuurlijk dekken door ze bij elkaar te laten lopen, gaat uiteraard toch weer anders
prinsfasco
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-10 09:24
Het lijkt mij persoonlijk ook beter dat het om de dag gebeurd. Vervuil je anders je merrie niet met elke dag dekken? De mensen bij wie wij stonden wilde graag elke dag dekken omdat je met natuulijk dekken niet weet of de merrie het een dag later nog wil...
chrisje_83
Geplaatst: 18-05-10 15:06
Natuurlijk dekken gebeurd gemiddeld 2 tot 3 keer per cyclus, zo lang de merrie het toelaat, om de dag ongeveer. Insemineren is een veel ander verhaal. Dit wordt echt gedaan tegen dat de merrie de eisprong krijgt, dit is wanneer het eitje rond de 4-6 cm is en zachter begint te worden. Soms wordt er op de eispron geïnsemineerd waardoor maar 1 inseminatie nodig is, andere merries worden om de dag gecontroleerd en indien nodig geïnsemineerd.