Voors & tegens van Riant (Jazz x Julio Marinier xx)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Voors & tegens van Riant (Jazz x Julio Marinier xx)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:43

Mede door het Jazz bloed en de exterieurindex vind ik het een geschikte hengst voor mijn stermerrie Kingston x Casanova x Nuriel. Ook het lage dekgeld staat me aan, maar ik kan niet veel informatie over de hengst vinden. Hij schijnt de afgelopen jaren weinig gedekt te hebben en zijn afstammingenrapport is beslist niet lovend te noemen. De nakomeling houd ik zelf, een goed klinkende afstamming vind ik dus ietsje minder belangrijk. Ik wil graag een fijn sportpaard fokken.
Op mijn merrie heb ik niet veel aan te merken, behalve dat ze losser in haar lijf mag zijn. Ze kan goed bewegen, maar is niet van elastiek. De mindere punten van Riant zoals ik die kan vinden, compenseert zij. Zij vererft bijv. echt een mooi front en goede rug.

Wie kan me aanvullende info geven? Bijv. hoe zijn de nakomelingen qua karakter, beweging, maat, etc.

petraaken

Re: Voors & tegens van Riant (Jazz x Julio Marinier xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:15

FB --> FA

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:20

Ik ken enkele Riant nakomelingen, waarvan ik er niet 1 een heel leuk dier vind om te zien. Daarbij vind ik de gangen ook niet goed en er al helemaal niet uit springen, exterieur is niet super en karakter vind ik helemaal 3x niks. Allemaal heethoofden die enorm rillerig zijn en alles eng vinden.

Ik ken 4 Riant nakomelingen, 3 ruinen en 1 merrie. Dus wellicht dat andere mensen wel goede ervaringen hebben met Riant. Het zou in ieder geval mijn keus niet zijn. :)

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:13

Hier precies dezelfde ervaring ;)

Vos ruin die niet de mooiste was en enorm ril. Na 2 jaar zadelmak zijn kon je nog steeds niet normaal opstappen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:53

De Riants die jullie kennen, klinken allesbehalve een fijn sportpaard en zijn nog lelijk ook. Dit soort info staat natuurlijk niet op de site van de hengstenhouder. Zijn er ook nog positieve verhalen? Ik hoor de negatieve ook graag, hoor.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 20:40

Op mijn niet al te mooie saddlebred x tuiger merrie heb ik Riant gebruikt.

Dit was de uitkomst , een parmantige hengst.

Afbeelding

Naar mijn mening heeft Riant een boel verbeterd.

En een filmpje van vlak voor verkoop.

http://www.youtube.com/watch?v=x1qxB-o_ ... r_embedded

Inmiddels is hij 2 jaar , maar ik weet niet hoe hij er nu uitziet .

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:16

En denk dat het dekgeld ook wel meespeelt, hij is nu wel erg voordelig!

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:22

ik heb ook met een riant nakomling gewerkt, lief beest maar wel wat rillerig.. als je rustig was, ging ie voor je door t vuur.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:35

ja ben bang dat dat hem ook geen goed gaat doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:48

Hij is zeker erg voordelig, Lilliputter en hij presteert zelf goed in de sport. Dat maakt hem natuurlijk niet direct een goed vaderdier. Voor mij is het lage dekgeld best verleidelijk, maar het gaat me om het fokproduct. ;) Dat ze ietsje rillerig zijn vind ik niet erg, hou daar wel van. Dat rillerige is ook niet gek; Jazz x volbloed ofwel rillerig x vechtlust. En dan klopt de ervaring van ikke129 ook direct. Als zo'n paard je vertrouwt, gaan ze voor je door het vuur. Zoveel bloed erin moet bij je merrie maar ook bij je als eigenaar passen. Mijn merrie heeft bijna 50% volbloed, maar dat is haar absoluut niet aan te zien. Ze heeft echt massa, maat en lengte, maar kan wel heet en kwaad worden. Ze blijft ondanks dat altijd bewerkbaar en wordt er alleen maar mooier van. Riant zelf heeft een lovend rapport mbt karakter en bewerkbaarheid, maar als ik de ervaringen van Quir lees mist zij dat juist bij alle nakomelingen die ze kent. Laat me zeker twijfelen of dit wel een goede keus zou zijn.
Leuk om ook de positieve verhalen te lezen. Bij jou heeft Riant idd veel verbeterd, Berber. Heel leuk beestje.

Als iemand een suggestie voor een andere hengst heeft, kom maar op. Ik wil wel graag fokken met een bewezen hengst en dat mag er best eentje zijn die nu niet meer zo populair is, zoals bijv. Equador. Dekgeld tot zo'n 1200 euro. Diepvries is me te lastig.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:53

Iets wat rillerig is ook niet erg en juist soms voordelig voor een echt goed sport paard, maar zoals deze zijn. Dat is niet meer iets rillerig, ze stuiteren als gekken rond op het moment ze iets als 'eng ervaren' en deze 4 vinden alles eng, bijvoorbeeld een plank die donkerder is in de bak rand.

Wat voor merrie heb je en wat wil je aan je merrie verbeteren? Hengsten tot 1200 euro zijn er meer dan genoeg, zou dan zonde zijn om met Riant te fokken. Tenminste in mijn ogen dan. :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 23:20

Ik begrijp je punt, Quir, en da's niet grappig. Daar hou ik dus absoluut niet van.

Beschrijving van mijn merrie zal ik ff samenvatten; in elke post van mij staat wat.
afstamming: Kingston x Casanova x Nuriel
predikaat: stermerrie
stokmaat: 169 cm
veulens: 3, alle 1e premie en uitnodigingen NVK (1x Montreux, 1x Riverman en 1x Westpoint)
karakter: heet, vechtlust, dominante tante, maar fijn bewerkbaar en heel eerlijk
sterke punten: mooi hoofd, prachtig front (vererft ze ook), goede rug, goede beweging
verbeterpunten: mooiere croupe (beetje ouderwets), lossigheid in haar lijf. Meer gummi

Foto's plaatsen ben ik niet handig in. Als die voor een goed advies nodig zijn, moet ik iemand heel lief aankijken om dat voor mij te doen.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:46

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:51

Ik kende een Riant nakomeling die was erg rillerig en vol spanning onder t zadel. Verbeterde wel in die spanning, maar toch komt dat Jazz bloed elke keer weer boven in dat rillerige. Ik ben zowieso niet gek op Jazz bloed (wel qua beweging, maar niet qua karakters, onder t zadel dan voornamelijk) (Ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde haha, want ken ook wel een hele brave sul)
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 18-05-10 23:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:54

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:14

Je mag wel een foto naar mij sturen, dan zal ik die er op zetten. :)
Zo op de tekst afgaande zou ik gaan voor Oscar, hij vererfd echter wel massa en maat, ik weet niet of je die kant op wil.
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000005602

Verder Tango, is ook Jazz bloed, maar vererfd wel fijne en goede karakters en ook niet het typische Jazz. Wat meer massa, wel weer de beweging van Jazz. Of nakomeling van Tango, Zizi Top of Zardando.

Tango: http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000011107
Zardando: http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000013386
Zizi Top: http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000013389

Die laatste 3 staan alle drie bij van Uytert. http://www.hengstenstation.com/uytert/

En Amazing Star spreekt mij ook altijd nog erg aan, maar nog weinig nakomeling. Staat ook bij van Uytert.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:19

Wij hebben een Riant x Kennedy x Statuar gehad. Super mooi paard, fijn bewegen en heel mooi exterieur. Toen hij 6 jaar was en Z2 klaar is hij verkocht aan een amateur amazone die met hem in de B is begonnen. Ondanks zijn vele bloed en werklust een paard met super karakter wat het nu bij een echte amateur het super doet.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:21

Afbeelding

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:47

Wat een plaatje, Peanutbutter. Groot paard ook of ben jij zo klein? :D

@Quir: Oscar ga ik wel gebruiken, maar voor m'n andere merrie (keur Krack C x Jetset D x Michelangelo). Uit deze stam komen erge laatbloeiers; paarden worden pas mooi als ze een jaar of 5/6 zijn. Als jonge beesten hebben ze van die heel smalle halsjes. Ik hoop dat Oscar dat kan verbeteren (gezien het Farn-bloed dat hij voert). Voor de Kingston-merrie ben ik bang dat dat veel te zwaar wordt. Voor haar vind ik Tango wel een leuke suggestie. Ga ik me 'ns ff in verdiepen.

Ik ben trouwens nog zoekende naar een goede foto van mijn merrie. Volgt binnenkort.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:06

Beide :P Ik ben 1,57m en het paard was 1.72m. Op die foto was hij volgens mij 4 jaar.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:58

Ik ken verschillende paarden die van riant afstammen.
De een was heel braaf en de ander heel ril.Ze hebben allemaal nog een moeder ook naturlijk. Wel allemaal paarden met kwaliteit.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:35

Zico is een Riant, verleden jaar meegedaan aan het WK Jonge Paarden en hopelijk dit jaar weer. (zie mijn profiel voor een foto)
Er zijn dus echt wel goede Riant's te vinden ;)

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:21

Ik heb een Riant x Kennedy, (7 jarige vosruin), en ik heb nog nooit zo'n braaf, betrouwbaar makkelijk paard gehad. Hij is mooi, heeft goede gangen en is zeker looplustig maar ondertussen ook aardig bomproof en het is een superlief paard in de omgang. Zowel met andere paarden als met mensen.

:D :D :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:24

Is dit de hierboven door mij genoemde Riant x Kennedy?

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:26

Ja ik denk het wel, ik dacht hem al te herkennen op de foto!!!