draagmoeder, wel of geen goed idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

draagmoeder, wel of geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:49

Omdat mijn 12 jarige merrie nodig eens volwassen moet gaan worden heb ik overwogen haar een veulen te laten krijgen.
Omdat ze een lichte oc heeft heb ik van de arts een negatief fokadvies gekregen.
Een veulen voor mezelf zit er dus niet in helaas.
Maar het was immers ook bedoelt dat de merrie er van zou op gaan knappen.
Nu hoorde ik over het draagmoeder zijn.
Dat er een embrio ingebracht kan worden van twee andere paarden.
Zo zou ze haar genen niet door gaan geven dacht ik.

Nou heb ik hier natuurlijk helemaal geen kaas van gegeten en vroeg me af of hier iemand is die daar ervaring mee heeft.
Of dat bevallen is en hoe dat in zijn werk gaat.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:29

Een paard gaat niet volwxassen worden omdat ze een veulen krijgt...
Waarom denk je dit?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:27

s0173957 schreef:
Een paard gaat niet volwxassen worden omdat ze een veulen krijgt...
Waarom denk je dit?

Waarom denk jij dit?
Gezien het feit een merrie wel degelijk meer volwassen wordt als ze een veulen krijgt. Ze worden voller en breder in het gehele lijf en zien er zo veel meer volwassen uit.

Ik heb alleen geen ervaring met draagmoeders. :)

chrisje_83

Re: draagmoeder, wel of geen goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:03

In welk opzicht moet de merrie volwassener worden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:12

Ik zou als het mijn merrie was geen onnodig risico gaan lopen :n
draagmoederschap brengt dit wel met zich mee...(zie bv de draagmoeder van het Brentania veulen vandaag op Bokt ;-) )

Daarbij staat de draagmoeder veelal elders (gehuurd van de eigenaar) in een kudde...dus ook dat risico!
Daarbij is draagmoederschap niet zo simpel en moet volgens mij voldoen aan bepaalde eisen
bv een gelijklopende cyclus met andere draagmoeders.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:05

Listiglistje, maar dat risico wat je nu noemt is er ook als je zelf een veulen wilt fokken. Ik zie daar niet echt het verschil in, alleen als de merrie ook naar een andere stal moet. Dan de kudde in, dat is een ander verhaal.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:07

Mijn merrie moet binnen nu en zeer binnekort gaan bevallen van een veulen wat via embryo transplantatie is ingebracht!

Het is een KWPN merrie en ze gaat bevallen van een Fries veulentje!!

ze geven idd geen van hun eigen genen door!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:44

even off-topic: Raja, is dat niet zwaar??? Een fries in een KWPN'er?
TS: ik heb er geen ervaring mee, maar zou toch zelf bang zijn voor het risico, al gaat het natuurlijk vaak gewoon goed. En ben ook erg benieuwd in welk opzicht de merrie volwassener moet worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:47

Quir schreef:
Listiglistje, maar dat risico wat je nu noemt is er ook als je zelf een veulen wilt fokken. Ik zie daar niet echt het verschil in, alleen als de merrie ook naar een andere stal moet. Dan de kudde in, dat is een ander verhaal.

Ja maar ts wil geen veulen, maar dat haar paard volwassen wordt (whatever dat ook in mag houden :roll: )
Ik zeg alleen dat de dracht en geboorte zelf niet zonder gevaren is en als het mijn merrie was ik dan niet het risico zou willen lopen.

Ik vind het zeker iets om rekening mee te houden...want ts vraagt of het een goed idee is?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:21

listiglistje schreef:
Quir schreef:

Ja maar ts wil geen veulen, maar dat haar paard volwassen wordt (whatever dat ook in mag houden :roll: )
Ik zeg alleen dat de dracht en geboorte zelf niet zonder gevaren is en als het mijn merrie was ik dan niet het risico zou willen lopen.

Ik vind het zeker iets om rekening mee te houden...want ts vraagt of het een goed idee is?

Oké op die manier. Alleen ze wil er toch een veulen mee fokken, alleen heeft een negatief fokadvies gekregen vanwege lichte OC.

Een merrie wordt na een veulen zeker wel wat volwassener, de merrie wordt breder in het gehele lichaan. Dus wat voller en zo. :)
Ook qua karakter knappe er veel merries van op, op enkele natuurlijk na. :)

Naja, ik zou het in ieder geval niet doen. Een veulen voor jezelf er uit fokken, vind ik een ander verhaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:29

Dank je Quir!!

Het is idd nog de vraag .....wat moet ik gaan doen......
Ik heb een fokker gesproken en die toont zeer veel intresse in de lijn van mijn merrie.
Volgens hem is de oc van mijn merrie niet noemens waardig.
Met hem heb ik in alle eerlijkheid gesproken over de kwalen van mijn merrie.
Zijn intresse werd echter niet minder!!

Mijn merrie vertoont nog steeds veulen gedrag, het is idd de bedoeling dat ze hier iets van gaat opknappen.
Nu dacht ik , als een fokker intresse toont in deze lijn, ik misschien moet gaan kijken of ik een veulen voor mezelf wil.
Maar als ik die later niet kan houden dan is er de kans dat deze in de fok verdwijnt.
En dan heb je die oc weer, is echter zeer minimaal en ze loopt er niet minder om, maar toch.....

Ik kan een deal maken met de fokker en het veulen
Ik kan er een voor mezelf laten komen
ik kan er ook een draag moeder van maken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:33

Welke klasse is de OC/OCD? A, B, C, D of?
Soms kan er ook een OC aanwezig zijn, zonder erfelijke bepaling. Door bijvoorbeeld een trap op de opfok of van een ander veulen/paard.

Wel zou ik dan als je een veulen voor je eigen fokt, er voor kiezen dit veulen gelijk te rontgen op OC/OCD. Ook kan je bij het KWPN vragen welke hengsten OCD vrij zijn (erfelijk gezien), alleen denk ik dat dit alleen nog bij de wat jongere hengsten is met de 3/4 jarige nakomeling. :)

Als het OC/OCD heel nihiel is, zou ik het risico wel durven nemen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:15

Dan zou ik het draagmoeder zijn moeten vergeten en gewoon een gokje gaan wagen....?

Arts heeft niet gesproken over hoe erg ze het had.
Toen hij mij belde (maanden geleden) wist hij mij wel te vertellen dat het vast zat, hij het in eerste instantie niet eens gezien had, ze het van kleins af aan al had en dat ze er absoluut geen last van kon hebben want daar was het te minimaal voor.

Zijn negatieve fokadvies onderbouwde hij op de volgende manier.
Het zou een generatie over kunnen slaan maar dan kon het veulen het wel weer door gaan geven als daar mee gefokt zou gaan worden in de toekomst. Dat zou zonde zijn van het gelderse type. Maar het kon ook zo zijn dat ze het direct aan haar veulen door zou geven en dan zou ik een paard met gezondheids problemen hebben en het kwpn wil juist de oc/ocd er helemaal uit hebben.

Toevallig door een peesblessure is dit boven water gekomen, anders hadden we het nooit geweten.

Volgens de fokker is 70% van de fok merrie`s niet prok gekeurd en weet je dus niet of die merrie`s het niet hebben, maar daar word wel mee gefokt.

Al deze info maakt me wat in de war vandaar dat ik op zoek was naar meningen van anderen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:26

Vanwege de OC zou ik niet met de merrie gaan fokken. Alles is erfelijk en de kans dat de nakomeling dit krijgt is dus aanwezig. Draagmoeder zijn kan, maar vergeet niet dat dit niet goedkoop is. Heb je de mogelijkheid om een veulen aan te kopen? Dat scheelt je, zeker in deze tijd, veel geld en moeite en je weet wat je koopt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

Ik zou je gewoon goed informeren. Wil je het risico niet nemen met haar te fokken laat je dan inderdaad gewoon goed informeren over die embryotransplantatie. Het klopt dat ze geen genen door zal geven maar voor de rest is ze wel gewoon drachtig met alle voordelen maar ook nadelen/risico's ervan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:01

Volgens mij hebben ze liever wat jongere merries.
Hoe oud is die van jouw Raja?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:07

Mijn merrie wordt dit jaar 10
Naar mijn weten heeft ze daarvoor nooit een veulen gehad.

Ze is nu draagmoeder omdat ze na 3 peesblessures is afgekeurd voor de sportals rijpaard, maar ze was te goed om haar af te laten maken.

Ik ben toen dus opzoek gegaan naar een alternatief voor haar.

Ze staat nu in Gameren bij De Hommershoeve ( http://www.dehommershoeve.nl ) als draagmoeder.

Wat wel zo is natuurlijk, als je je merrie als draagmoeder aanbied, komen ze dus idd bij de fokker in een kudde te staan en wordt het veulen daar geboren.

Als je dus nog met je paard aan het rijden bent enzo, dan lijkt me dat wel lastiger dan wanneer je niet meer met je paard kunt werken...

Je kunt ook even contact op nemen met veterinair centrum Someren.
daar hebebn ze nu ook een programma opgestart met draagmerries...