Keuringsklaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveTessa

Keuringsklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:06

Ik ben van plan om met mijn merrie naar de stamboekkeuring van het KWPN te gaan dit jaar, maar ik wil van te voren weten hoeveel kans ze zou maken bij zo'n keuring.

Zelf vind ik dat ze er prima uit ziet, kleine puntjes van verbetering nog, maar het is mijn eigen paard en zelf gefokt, en ik weet dat je er dan met andere ogen naar kijkt dan wanneer het een paard van iemand anders is.
Ik heb het lineair scoreformulier van de KWPN site er ook even naast gehouden (en 'overheen' gelegd´) en ook dan staat ze naar mijn idee in een goed model, maar ook hiervoor geldt dat ik degene ben die er naar kijkt, en ik wil graag weten hoe andere mensen erover denken.

Eerst wat achtergrond informatie, het gaat om een driejarige merrie. Upperville x Utrecht x Laval 1. De vader is inderdaad Gelders, maar mijn merrie komt niet in aanmerking voor de Gelderse fokkerij, daar de moeder een bloedpaardje is, en mijn driejarige teveel bloed voert om met de Gelderse paarden mee te mogen doen. Ik weet dat ze een aardig pasje kan lopen, en ben daarom van plan haar in de dressuurrichting op te geven. (ik heb eens geprobeerd haar balkjes te laten lopen, maar dit vond ze doodeng, en ik denk dus dat ze sowieso voor het springen (nog) niet geschikt is)
Ik weet ook dat een jury ter plekke nog kan besluiten een in het springen opgegeven paard naar de dressuurrichting te zetten, wanneer deze niet voldoende springt, maar wel voldoende beweging heeft, maar ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard om haar iets te laten doen waar ze echt doodsbenauwd voor is, en oefenen bij ons thuis is ook geen optie, omdat ik er niet de faciliteiten voor heb.

Ik zal eerst even wat foto's plaatsen, om een wat duidelijker beeld te geven van hoe mijn paard er op het moment bij loopt. De foto's zijn vandaag (17 mei) gemaakt.

http://i40.tinypic.com/353dsg6.jpg

Afbeelding

http://i39.tinypic.com/11tv0rc.jpg

Afbeelding

Ik was er heilig van overtuigd dat een paard op de keuring alle vier de benen moet laten zien bij de stand-beoordeling, maar ik heb net gelezen op een redelijk betrouwbare site dat de achterbenen wel beide zichtbaar moeten zijn, maar dat de voorbenen naast elkaar horen te staan (het kost me erg veel moeite om een van de beide te doen, daar ze eigenlijk uit zichzelf vierkant gaat staan, ik weet dus zeker dat dit niet de bedoeling is) en ik wil graag weten welk van de twee nu de correcte manier is, zodat ik daar nog even met haar mee kan oefenen.

Mijn eigen commentaar:
Ze is te dik. (als je ziet waar ze vandaan komt, is ze super slank, maar helaas niet slank genoeg) Voornamelijk boven op de kont mag vet verbrand worden en spieren weer terugkomen. De verdere bespiering is redelijk, mag ook nog iets meer, wordt aan gewerkt.

Ze is momenteel nog te veel overbouwd. Je kan het wat verbloemen door haar hoofd iets op te richten, maar haar schoft zal er nog wat uit moeten komen. Ik hoop tegen juli, tegen de tijd van de keuring, dat dit wel goed is.

Een achterhoef groeit niet helemaal correct. Ik heb de hoefsmid al benaderd, en die is er volop mee bezig dit op tijd goed te krijgen.

Nu hoop ik graag op serieuze meningen (aan: "Wat is ie schattig!" heb ik niets).
Als je van mening bent dat ze niet keuringsklaar is, wil ik graag horen waarom niet, en eventueel hoe ik dit zou kunnen verbeteren.
Als je van mening bent dat ze dat wel is, wil ik ook graag weten waarom, zodat ik ook in de toekomst weet waar ik op moet letten.

En hebben jullie misschien nog tips om de rest van het overtollige vet kwijt te raken? Ik longeer 4-5 dagen in de week (wanneer mogelijk ivm het weer) en dan rij ik haar nog 1 dag in de week (20 minuutjes max, vaak minder).

Alvast bedankt als jullie me zouden willen helpen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 20-05-10 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

chrisje_83

Re: Keuringsklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:11

Voor een 3 jarige ziet ze er nog niet verkeerd uit zo! Echter lijkt het of haar linkerachterbeen niet volledig juist gesteld is, naar buiten toe. Ik weet niet hoe streng ze daar naar zullen kijken, maar dat is natuurlijk wel een bemerking op het exterieur.
Hoe groot is ze?

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:08

Ik heb haar niet precies gemeten, maar ik denk dat ze zo rond de 1.62m zit op het moment. Niet de grootste helaas, maar groot genoeg om in ieder geval opgenomen te worden als stamboekmerrie.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:29

Wil je haar ook op ijzers hebben? Dit raden ze namelijk wel aan bij het KWPN, in elk geval voor en het liefst rondom.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:37

LoveTessa schreef:
Ik was er heilig van overtuigd dat een paard op de keuring alle vier de benen moet laten zien bij de stand-beoordeling, maar ik heb net gelezen op een redelijk betrouwbare site dat de achterbenen wel beide zichtbaar moeten zijn, maar dat de voorbenen naast elkaar horen te staan (het kost me erg veel moeite om een van de beide te doen, daar ze eigenlijk uit zichzelf vierkant gaat staan, ik weet dus zeker dat dit niet de bedoeling is) en ik wil graag weten welk van de twee nu de correcte manier is, zodat ik daar nog even met haar mee kan oefenen.

Hier kan je halverwege zien hoe een paard (ons paard 8-) :+ ) opgesteld hoort te worden, alle vier de benen horen te zien te zijn, open naar de jury toe.
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

Ik zou haar nu al rondom op ijzers zetten en een week tot 2 weken voor de keuring een nieuw setje. Op zich vind ik haar niet veels te vet maar ze heeft wel veel buik, ik zou haar ruim voor de keuring terug zetten in ruwvoer/weidegang. Verder zou ik de laatste 2 weken het werk afbouwen zodat ze goed scherp is op de dag zelf.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 16:00

Ze komt deze week nog op ijzers, en dan inderdaad rondom.

@Sjuimpje
Super bedankt! Aan dat filmpje heb ik echt wat. Nu zeggen ze in de uitleg dat inderdaad alle 4 de benen zichtbaar moeten zijn en de eerste keer met opstellen zie je inderdaad ook duidelijk dat dit het geval is. De tweede keer niet, maar goed daar moet ik dan maar even doorheen kijken.

Ze staat momenteel op 1 kilo krachtvoer per dag. Weidegang heeft ze wel, maar is beperkt. Verder heeft ze wel onbeperkt ruwvoer, dat wil ik liever wel zo houden aangezien dit naar mijn idee beter is voor het paard zelf. Verder terugzetten kan ik niet over mijn hart verkrijgen xD. Ik moet maar lekker met haar doortrainen en hopen dat ze tegen tijd van de keuring nog iets van de overconditie kwijt is.

Vanaf volgende week willen we over op haver, kijken of ze daar niet té voorwaarts van wordt, maar als dit niet het geval is willen we haar daar graag op houden tot en met de keuring. Het werk afbouwen is inderdaad wel een goede tip. Dankjewel

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:03

Je kan ze eigenlijk niet scherp genoeg hebben, als ze te scherp en te ril wordt om te rijden dan zou ik dat maar even voor lief nemen. Ze moeten flink veel bluf hebben, zeker de kleinere merries.
Ik zou echt overwegen om dat ruwvoer sterk terug te brengen die laatste weken. Wij zijn ook gewend om onze paarden onbeperkt te geven maar die paar weekjes voor een keuring moeten ze maar even wennen aan iets minder, vergeet niet dat het resultaat van nu haar hele leven blijft staan, het is niet zoals een dressuurproefje wat je volgende week gewoon weer met een frisse lei kan beginnen.

Ik zou haar staart trouwens ook nog wat inkorten zodat hij op stand ongeveer halverwege de pijp komt te hangen, dan lijken de paarden optisch groter en meer van de grond te bewegen ;) Probeer ook in dat laatste toefje pluis op de schoft nog vlechtjes, knotjes of bolletjes met bhv elastiekjes te maken, zo lijkt de schoft langer door te lopen.

Succes alvast!

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 10:01

Het toilletteren moet nog gebeuren. Wil der oortjes ook even uitscheren en de andere overtollige haartjes zoals op de benen eraf (laten) scheren. Dan haal ik ook wel een stukje van de staart af. zoals je het uitlegt is het echt heel logisch.

Met de volgende keer voer halen, dat zal aankomende week zijn, zal ik ook wat haver voor der meenemen.

Nogmaals bedankt voor je handige tips.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:13

Leuke merrie. Vindt haar in de bovenlijn niet zo sterk. Zou er persoonlijk voor kiezen om hem meer aan de longe te zetten en haar lang en laag in te stellen om daar aan te werken.
Verder zou ik niet meer rijden op een 3 jarige die naar de keuring gaat.
Terug zetten in ruwvoer zou ik in eerste instantie ook niet doen. Zou liever van de brok af stappen. Brok geeft ook vervetting. Dus ik zou voor een granenmix kiezen. En mocht ze 3 a 4 weken voor de keuring nog steeds zo in conditie zijn moet ze hoger in het werk.
Denk er ook aan dat ze los moeten bewegen en eventueel (met springbloed) moet springen. Bereid haar daar ook goed op voor. Anders wordt ze zo overvallen.
En zo af en toe op vreemd terrein gaan oefenen kan bij sommige paarden een groot verschil maken!.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:41

Citaat:
Ze staat momenteel op 1 kilo krachtvoer per dag. Weidegang heeft ze wel, maar is beperkt. Verder heeft ze wel onbeperkt ruwvoer, dat wil ik liever wel zo houden aangezien dit naar mijn idee beter is voor het paard zelf. Verder terugzetten kan ik niet over mijn hart verkrijgen xD. Ik moet maar lekker met haar doortrainen en hopen dat ze tegen tijd van de keuring nog iets van de overconditie kwijt is.

Als je het sneu voor haar vindt om te minderen met biks (dat snap ik wel :D ), kun je ook wat minder biks voeren, maar dan wat Pavo Daily Plus door het biks heen geven. Waarschijnlijk zal ze dan ook wat langer over haar portie doen, omdat ze beter moeten kauwen. Heeft ook nog als voordeel dat ze haar biks beter opneemt (en je merrie heeft niet door dat er minder biks in de bak ligt). Daarnaast nog kleine beetjes slobber geven en dan heb je ook nog een mooie, glimmende vacht!

Hoe ziet jouw longeertraining eruit trouwens? Longeer je met bijzet of met een dubbele longe?

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 12:15

Ik longeer haar iedere keer anders om zo veel mogelijk verschillende spieren te trainen.

Ik longeer haar bijvoorbeeld alleen met een touwtje, die dan over haar rug heen gaat, tussen haar voorbenen door en dan via haar bit aan een kopstuk bevestigd die op zijn beurt weer over het hoofd heen gaat.

Ook zet ik haar bij met touwtjes, met longeersingel om. Dan zet ik haar of laag, dat ze lekker de rug en buikspieren traint, of zet haar iets hoger om de nekspieren lekker door te trainen.

Ook met dubbele longe wordt ze gelongeerd, ook bijgezet.

Meestal longeer ik haar op de eerste manier, omdat ze naar mijn idee dan het meest ontspannen en laag loopt. Ook wordt ze op die manier het minst belemmerd in haar beweging.

Mag ik trouwens ook vragen waarom niet meer rijden? Ik wil je heel graag geloven, maar ik wil wel graag weten waar het dan goed voor is. Want als het een reden heeft, dan kan ik daar wel mee stoppen, voor de keuring.

Van het Pavo Daily Plus is wel een goed idee. Ik zal er eens naar kijken. Geeft haver hetzelfde effect? Of wordt ze daar juist dikker van? Want daar wil ik dus op overstappen.

Haar overconditie zit voornamelijk bij de staartaanzet. Dat haar buik wat dikker is, is ook een beetje haar bouw. Er kan nog wel wat af aan de onderkant richting de flank, maar veel vet zit er niet meer.

Nogmaals bedankt voor de tips :D
Dan ga ik in ieder geval niet onvoorbereid naar de keuring, want dan kan je net zo goed niet gaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:04

De eerste manier van longeren zou ik ook aanraden. Ken het systeem en daar gaan ze fijn van over de rug lopen.

Met het rijden van een jong paard bouw je voor andere spieren op dan met longeren. Pas als je verder gevorderd bent in het rijden kan je goed op de spiergroepen trainen die van belang zijn voor de keuring. En omdat ze nog niet zo lang onder het zadel is zou ze nog wel eens wat spanning kunnen opbouwen in de rug. Waardoor ze naar mijn mening wat in hun bewegingen kunnen veranderen. En dan bedoel ik dat ze door de spanning korter gaan lopen.
Overigens niet gezegd dat dat ook inderdaad gebeurd bij ieder paard. En wat betreft jou paard oordeel ik alleen over de foto's Dus weet ik niet of ze spanning opbouwd tijdens het rijden.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 17:53

Ik ben zo iemand die overal foto's van heeft, ook van het longeren, mocht daar interesse naar zijn.

Hier een foto van het rijden, het is lastig om te kijken van een foto wat een paard doet, maar hoe je het uitlegt klinkt het wel heel logisch. Naar mijn idee bouwt ze niet verschrikkelijk veel spanning op met het rijden, daar ze nog niet een keer in verzet is gekomen. Niet gezegd dat dit niet nog kan, maar ze loopt tot nu toe lekker rustig onder het zadeltje.

Afbeelding
Foto van de eerste keer 'rijden'

Ik heb er wel meer op de pc, mocht je van deze niet kunnen oordelen, wat ik heel goed kan begrijpen, hij is ook wel van ver af.
Ik heb ook nog recente filmpjes, ik zal die even proberen op te zoeken, misschien dat je daar wat beter van kan oordelen.

En inderdaad is dat een fijn systeem om te longeren, niet belastend voor de rug, maar je traint ze er wel lekker mee door.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:45

Tja weet je zo op het eerste gezicht ziet het er inderdaad niet uit of ze veel spanning op bouwd. Helaas kan je dat eigenlijk alleen maar irl concluderen. Zijn echt maar heeeeeel weinig jonge paarden die nauwelijks spanning op bouwen. Heeft ook zeker niks te maken met verzet hoor.

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 19:58

Dan stop ik gewoon met rijden tot en met de keuring en pak ik het daarna wel weer op :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:12

LoveTessa schreef:
Dan stop ik gewoon met rijden tot en met de keuring en pak ik het daarna wel weer op :)

Welke keuring ga je heen? En wanneer is die??
Ben wel benieuwd hoe het gaat!

LoveTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:31

Bronneger, 7 of 8 juli, ik weet nog niet welke van de twee.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:44

Tessa,
Ik zou je willen adviseren om je paard toch een paar keer te trainen met springen, kijken of je paard het toch wil aanpakken. De reden dat ik dat zeg, is dat ze ws als springpaard positiever wordt beoordeeld op haar exterieur dan als dressuurpaard.

Weet je trouwens zeker dat je je paard niet kunt aanbieden bij de Geldersen? Heb je dat bij het KWPN nagevraagd? Want qua type past ze daar wel.
Als dressuurpaard mag ze meer uitstraling hebben. Ze heeft geen grote fouten, maar het model zou meer langgelijnd mogen zijn en ze is ook wat kortbenig.

Voor een keuring moet je paard voldoende in het voer staan, wat minder ruwvoer is de beste optie om minder buik te krijgen.

Verder zou ik de kootholtes goed uitscheren, zodat de koten wat langer lijken.

In de training is het belangrijk dat je je paard niet meer laat werken dan ze aankan. Veel rust is erg belangrijk voor het herstel na de training.

Veel succes!