Zelf vind ik dat ze er prima uit ziet, kleine puntjes van verbetering nog, maar het is mijn eigen paard en zelf gefokt, en ik weet dat je er dan met andere ogen naar kijkt dan wanneer het een paard van iemand anders is.
Ik heb het lineair scoreformulier van de KWPN site er ook even naast gehouden (en 'overheen' gelegd´) en ook dan staat ze naar mijn idee in een goed model, maar ook hiervoor geldt dat ik degene ben die er naar kijkt, en ik wil graag weten hoe andere mensen erover denken.
Eerst wat achtergrond informatie, het gaat om een driejarige merrie. Upperville x Utrecht x Laval 1. De vader is inderdaad Gelders, maar mijn merrie komt niet in aanmerking voor de Gelderse fokkerij, daar de moeder een bloedpaardje is, en mijn driejarige teveel bloed voert om met de Gelderse paarden mee te mogen doen. Ik weet dat ze een aardig pasje kan lopen, en ben daarom van plan haar in de dressuurrichting op te geven. (ik heb eens geprobeerd haar balkjes te laten lopen, maar dit vond ze doodeng, en ik denk dus dat ze sowieso voor het springen (nog) niet geschikt is)
Ik weet ook dat een jury ter plekke nog kan besluiten een in het springen opgegeven paard naar de dressuurrichting te zetten, wanneer deze niet voldoende springt, maar wel voldoende beweging heeft, maar ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard om haar iets te laten doen waar ze echt doodsbenauwd voor is, en oefenen bij ons thuis is ook geen optie, omdat ik er niet de faciliteiten voor heb.
Ik zal eerst even wat foto's plaatsen, om een wat duidelijker beeld te geven van hoe mijn paard er op het moment bij loopt. De foto's zijn vandaag (17 mei) gemaakt.
http://i40.tinypic.com/353dsg6.jpg

http://i39.tinypic.com/11tv0rc.jpg

Ik was er heilig van overtuigd dat een paard op de keuring alle vier de benen moet laten zien bij de stand-beoordeling, maar ik heb net gelezen op een redelijk betrouwbare site dat de achterbenen wel beide zichtbaar moeten zijn, maar dat de voorbenen naast elkaar horen te staan (het kost me erg veel moeite om een van de beide te doen, daar ze eigenlijk uit zichzelf vierkant gaat staan, ik weet dus zeker dat dit niet de bedoeling is) en ik wil graag weten welk van de twee nu de correcte manier is, zodat ik daar nog even met haar mee kan oefenen.
Mijn eigen commentaar:
Ze is te dik. (als je ziet waar ze vandaan komt, is ze super slank, maar helaas niet slank genoeg) Voornamelijk boven op de kont mag vet verbrand worden en spieren weer terugkomen. De verdere bespiering is redelijk, mag ook nog iets meer, wordt aan gewerkt.
Ze is momenteel nog te veel overbouwd. Je kan het wat verbloemen door haar hoofd iets op te richten, maar haar schoft zal er nog wat uit moeten komen. Ik hoop tegen juli, tegen de tijd van de keuring, dat dit wel goed is.
Een achterhoef groeit niet helemaal correct. Ik heb de hoefsmid al benaderd, en die is er volop mee bezig dit op tijd goed te krijgen.
Nu hoop ik graag op serieuze meningen (aan: "Wat is ie schattig!" heb ik niets).
Als je van mening bent dat ze niet keuringsklaar is, wil ik graag horen waarom niet, en eventueel hoe ik dit zou kunnen verbeteren.
Als je van mening bent dat ze dat wel is, wil ik ook graag weten waarom, zodat ik ook in de toekomst weet waar ik op moet letten.
En hebben jullie misschien nog tips om de rest van het overtollige vet kwijt te raken? Ik longeer 4-5 dagen in de week (wanneer mogelijk ivm het weer) en dan rij ik haar nog 1 dag in de week (20 minuutjes max, vaak minder).
Alvast bedankt als jullie me zouden willen helpen.
) opgesteld hoort te worden, alle vier de benen horen te zien te zijn, open naar de jury toe.
Probeer ook in dat laatste toefje pluis op de schoft nog vlechtjes, knotjes of bolletjes met bhv elastiekjes te maken, zo lijkt de schoft langer door te lopen.
), kun je ook wat minder biks voeren, maar dan wat Pavo Daily Plus door het biks heen geven. Waarschijnlijk zal ze dan ook wat langer over haar portie doen, omdat ze beter moeten kauwen. Heeft ook nog als voordeel dat ze haar biks beter opneemt (en je merrie heeft niet door dat er minder biks in de bak ligt). Daarnaast nog kleine beetjes slobber geven en dan heb je ook nog een mooie, glimmende vacht!