Niet verwacht..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Niet verwacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:11

Kan een hengstje van 1 een andere merrie al drachtig maken? Zo ja dan hebben we misschien een probleem..
Mijn verzorgpony was toen we hem weer loslieten ineens op een ShetxAppa gesprongen. Dat deed hij wel vaker bij zijn 'pleegmoeder' maar die rende zo hard voor hem weg.. Ookal is ze hengstig.
Meestal trapt en bijt de kleine merrie (ShetxAppaloosa) hem.. Maar je raad het al, dit keer niet.. En ja optijd ben je nooit als ze ineens zoiets doen..
En het is balen, want ze staat te koop en degene die haar koopt zal er denk ik niet al te blij van worden (hoor je al mama ik wil een vlekjespony?)..

pubelia

Re: Niet verwacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:17

Ja, een 1 jarig hengst zou kunnen bevruchten. Je kan de merrie ik geloof over een maand scannen, dan weet je het zeker. (over het scannen weet ik niet 100% zeker de tijd)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:19

Er zijn hier al best wat topic's over.
Maar ik heb even in mijn 'grote paardenboek' gekeken en daar staat in dat ze vanaf ongeveer 8 maanden vruchtbaar zijn.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:19

een 1 jarige hengst kan waarschijnlijk wel bevruchten. Je moet de merrie (bij ons op stal) na 6 weken laten scannen. Dan weet je zeker of ze drachtig is.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:20

Het probleem is dat ze over 1 week (want de eigenaar is nu op vakantie) al weg kan zijn.. Het is jammer dat je dan zoiets aan hem en vooral de kopers uit moet gaan leggen. En ik vind het al zwaar genoeg dat ze wegmoet.. Maar als ze blijft en ze is drachtig, ik denk dat er wel een mooi veulen uit kan komen.

vizsla_love dat dacht ik dus ook. Misschien is Tornado een laatbloeier? Is daar kans op?

Edit: Ik weet niet of ze hengstig is, daar ziet het niet naar uit, maar zou ze zelf dan wel een veulen kunnen krijgen? Ze is pas 4 en zeker weten niks aan gedaan/geholpen of iets dergelijks.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:27

DoryXxX schreef:
vizsla_love dat dacht ik dus ook. Misschien is Tornado een laatbloeier? Is daar kans op?

Edit: Ik weet niet of ze hengstig is, daar ziet het niet naar uit, maar zou ze zelf dan wel een veulen kunnen krijgen? Ze is pas 4 en zeker weten niks aan gedaan/geholpen of iets dergelijks.

Dat van Tornado zou best kunnen maar het ligt denk ik ook aan de vader van Tornado of dat een laatbloeier was.. maar nu in de lente is de kans best wel groot..

Mijn verzorgpony is net 5 die is waarschijnlijk ook al drachtig. Dus jou pony kan drachtig zijn.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:38

hengstjes kunnen al vruchtbaar zijn vanaf 6 maanden. Dus ja hij kan haar bevrucht hebben. Het is vervelend, maar je zal het moeten uitleggen. Het is natuurlijk niet zeker dat de merrie ook drachtig is, maar je zal het wel moeten zeggen en dan kunnen de eigenaar en de eventuele koper een plan trekken.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:50

AGarcia schreef:
Dat van Tornado zou best kunnen maar het ligt denk ik ook aan de vader van Tornado of dat een laatbloeier was.. maar nu in de lente is de kans best wel groot..

Mijn verzorgpony is net 5 die is waarschijnlijk ook al drachtig. Dus jou pony kan drachtig zijn.

Ik heb geen idee wie zijn ouders zijn. Van de merrie weet ik wie haar moeder is (die de eigenaar samen met de merrie gekocht heeft) maar toen was ze al 3. Ik heb geen idee alleen toch hoop ik wel dat ze drachtig is.
ijsklontje dan hoop ik dat als die mensen echt geen veulen willen het plan wordt dat wij dat beestje op mogen voeden.
Zou leuk zijn als het beesje zwart wordt (gebeurt waarschijnlijk toch niet) dan kan het een onderdeel worden van het vierspan :Y)
Maar tot nu toe weten we nog niet of ze drachtig is/word, het was nog maar gisteren dat dit gebeurde.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:54

Ik zou niet weten of het een laatbloeier is. en het ligt er natuurlijk ook aan of het wel echt goed is gegaan. als je begrijpt wat ik bedoel. heb in je profiel gekeken en zou het wel een leuke combinatie vinden :P

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:00

jha... als Tornada echt de tijd had... dan zou het wel goed zijn gegaan denk ik.. :=

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:03

Bel ff met de DA wanneer het beste moment is om haar hengstig te spuiten na dit ongelukje, dan spuit je een evt. dracht gewoon af en hoef je niet te scannen en daarop af te wachten.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 19:09

vizsla_love schreef:
Ik zou niet weten of het een laatbloeier is. en het ligt er natuurlijk ook aan of het wel echt goed is gegaan. als je begrijpt wat ik bedoel. heb in je profiel gekeken en zou het wel een leuke combinatie vinden :P

Vind ik ook, knapperds <3
Maar ik denk dat we toch echt op de eigenaar moeten wachten (zijn vrouw is meer bezig met haar eigen paard, en nu moet ze ook nog zijn andere pony, zijn schapen, het konijn (die ook kids krijgt in de gaten houden) en de honden en katten doen) voor we stappen kunnen ondernemen. Maar hij zei iets over leasen van zijn pony's en dus een beetje meebetalen. Ik dacht eraan om dat voorstel aan mijn vader voor te leggen zodat het lieve meisje niet weg hoeft. Ik vind het zelf wel de gouden kans, en dan heb ik metteen een gezelschapspony voor het paard dat ik dan mag als ik een bijbaantje heb ;).

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:50

DoryXxX schreef:
Maar ik denk dat we toch echt op de eigenaar moeten wachten (zijn vrouw is meer bezig met haar eigen paard, en nu moet ze ook nog zijn andere pony, zijn schapen, het konijn (die ook kids krijgt in de gaten houden) en de honden en katten doen) voor we stappen kunnen ondernemen. Maar hij zei iets over leasen van zijn pony's en dus een beetje meebetalen. Ik dacht eraan om dat voorstel aan mijn vader voor te leggen zodat het lieve meisje niet weg hoeft. Ik vind het zelf wel de gouden kans, en dan heb ik metteen een gezelschapspony voor het paard dat ik dan mag als ik een bijbaantje heb ;).

Even tussendoor, dit is waarom we het niet hadden verwacht (hij heeft haar vandaag weer gedekt, dus nog meer kans..):
Afbeelding
Dit deed ze eerst altijd tegen beide pony's, zo hebben ze ook een hek gesloopt om voor mevrouw Floor te vluchten.
Edit: Of moet ik nu mama Floor gaan zeggen :+ We hadden al haar moeder mama Misty :Y)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:15

DoryXxX schreef:
DoryXxX schreef:

Even tussendoor, dit is waarom we het niet hadden verwacht (hij heeft haar vandaag weer gedekt, dus nog meer kans..):
[img]http://94.100.122.122/943700001-943750000/943745001-943745100/943745056_5_82o9.jpeg[/img
Dit deed ze eerst altijd tegen beide pony's, zo hebben ze ook een hek gesloopt om voor mevrouw Floor te vluchten.
Edit: Of moet ik nu mama Floor gaan zeggen :+ We hadden al haar moeder mama Misty :Y)

mag ik vragen waarom de hengst er nu dan nog steeds bijstaat, en dus nog kan dekken terwijl een veulentje niet gewenst is??

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:20

Het is niet echt 'niet gewenst', en anders staat hij alleen, dat is ook zo zielig. Maar eerst sprong hij alleen op die andere, en daar deed ie verder ook niks mee. Maar opeens laat Floor het toe en is hij heel geïntereseert in haar geworden. Maar eerst (vorig jaar) dachten we dat de bruine drachtig was, en dat hebben we gewoon afgewacht. Zo was ze namelijk gekocht.
Maar we zien wel, als ze al drachtig is word een eventuele verkoop misschien uitgesteld.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:23

ja sorry das niet heel handig maar goed, maar inderdaad hengstig laten spuiten is dan wel een optie of wil je het veulen wel houden ?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:38

Ik weet niet wat de eigenaar zegt, maar bij de bruine die dan misschien wel drachtig was vond hij het leuk zei hij. Dus waarschijnlijk blijft het zo. Maar misschien dekt hij nog wel 'droog', dat kun je in principe nog niet weten. (ik ga het niet checken)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:44

Komt lekker verantwoordelijk over allemaal. := Maar je bent nog jong zie ik, dus ik snap dat het allemaal wel leuk en interessant is. Ik hoop toch dat het niet gelukt is. :o Sowieso lijkt het me een verstandig idee om de eigenaar in te lichten. ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:51

Hij wist al dat het hengstje op de bruine merrie sprong.
Dit is dus niet helemaal ongewenst. De merrie trapte de andere pony's altijd weg. Sind haar moeder verkocht is heeft ze behoefte aan ander gezelschap blijkbaar.

Edit: Hij laat de bruine merrie nu met rust, ookal is ze hengstig. Maar ons maakt het niet uit of er nou wel of geen veulen gaat komen. De pony word waarschijnlijk toch verkocht, en zo niet dan is er weer een wat groter veulen bij als ze al drachtig is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:55

Je schrijft toch zelf dat de merrie te koop staat en dat het niet handig is als ze drachtig wordt? Wat nu als ze inderdaad verkocht wordt en de mensen waar ze dan van is zijn helemaal niet blij met het veulen en verkopen hem/haar aan een handelaar of erger? Vind je het dan nog zo leuk dat ze nu gedekt is? Ik vind dat je het aan de eigenaar moet vertellen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 01:01

Als hij thuiskomt gaan we dat ook zeker doen ja. Ze staat op internet te koop dus dat zal waarschijnlijk naar een eventuele koper gemailt worden dat ze misschien drachtig is. En ik wil haar toch waarschijnlijk van de eigenaar gaan leasen zodat ze niet weg moet.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:29

DoryXxX schreef:
Hij wist al dat het hengstje op de bruine merrie sprong.
Dit is dus niet helemaal ongewenst. De merrie trapte de andere pony's altijd weg. Sind haar moeder verkocht is heeft ze behoefte aan ander gezelschap blijkbaar.

Edit: Hij laat de bruine merrie nu met rust, ookal is ze hengstig. Maar ons maakt het niet uit of er nou wel of geen veulen gaat komen. De pony word waarschijnlijk toch verkocht, en zo niet dan is er weer een wat groter veulen bij als ze al drachtig is.

dit is een beetje koffie dik... :o
ik vind het ook niet echt slim om de hengst erbij te laten staan...

wat als de eigenaar het niet goed vind.. dan heb je een probleem want misschien is de eventuele koper er ook niet blij mee.
Ik denk dat iets meer verantwoordelijkheid wel op zijn plaats zou zijn :j .

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:29

Ja maar jullie vinden het toch ook niet goed als hij alleen moet staan? Of dat hij doodgeslagen word door het grote paard?

En trouwens de mensen die ik zie bieden zijn zo ongeduldig dat ze na 1 week al 50.000 meer bieden.. Daar zou hij haar vast niet aan verkopen.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:16

Zijn het alleen maar merries of zijn er ook nog ruinen??
Je kunt anders de merries apart zetten.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:24

Poeh, dit is nogal wat. Ik zou als eigenaar not amused zijn zeg.... Vooral de opmerking in de trant van: 'het is niet gewenst, maar zou wel leuk zijn'.

Vergeet je even niet dat er nog veel meer bij komt kijken dan 'het zou wel leuk zijn'. Vergeet je niet dat de merrie op deze manier waarschijnlijk niet verkocht kan worden als het drachtig blijkt te zijn? En wat nu als het mis gaat met het eventuele veulen/merrie? Wie gaat/moet de dierenartskosten betalen voor het scannen en al het andere rondom? En wat dacht je van de stalling van de paardjes.

Ik snap best dat je het goed bedoelt en dat je het heel leuk vindt als er een veulen komt. Maar dit gaat nu niet even niet over wat leuk is ;). Bel alstjeblieft de eigenaar op en vertel het verhaal, dat is het beste wat je kan doen. Niet wachten totdat ze thuis zijn, want dan kan het al te laat zijn.

Echt hoor, je moet even verder kijken dan 'het zou leuk zijn'. Dit paardje moet verkocht worden en dan is een veulen gewoon geen goede planning. En jullie kunnen dit voorkomen. Laat zien dat je een goede verzorgster bent en bel de eigenaar op en neem je verantwoordelijkheid ;). Jullie zijn hier niet diegene die deze beslissingen kunnen nemen he, dat is de eigenaar ;).
Laatst bijgewerkt door zap op 15-05-10 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt