[TI] hoe en wanneer is jullie liefde ontstaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kick1972

hoe en wanneer is jullie liefde ontstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 08:55

Misschien leuk om van elkaar te lezen waar, wanneer en hoe jullie liefde voor de Tinker is ontstaan.

3 jaar geleden wilde ik voor mijn dochter onze shetlander verkopen en een grotere pony kopen en ik was op zoek naar een mak paardje waar wij als gezin van konden genieten. De manege eigenaar zei meteen dan moet je Loesje kopen. Hij vertelde mij dat Loesje zo mak is dat zelfs mijn jongste dochter erop naar het duin kon rijden.

Nog voordat ik Loesje gezien had riep ik....... dat paardje wil ik hebben. Hij liet mij haar zien en ik vond haar prachtig <3
Nog nooit van het ras Tinker gehoord maar vanaf dat wij haar gekocht hadden ging ik mij natuurlijk verdiepen in haar ras en vanaf dat moment ben ik echt verliefd op de Tinker.

Loesje en Ryon O'Malley hebben een vreselijk mooi Tinkerkind in de wereld gezet en ik kan mijn liefde elke dag aan ze kwijt

Dakota_75

Re: hoe en wanneer is jullie liefde ontstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:06

De eerste keer dat ik een tinker zag was toen ik nog erg jong was en nog maar net paard reed. Denk zelfs dat ik ze toen alleen nog maar van een plaatje kende. Maar vanaf het moment dat ik ze zag vond ik ze gelijk geweldig! Echt de mooiste paarden ter wereld haha. Die liefde is eigenlijk altijd gebleven. Toen ik vorig jaar besloot om mijn eerste eigen paard aan te schaffen moest het dan ook gewoon een tinker zijn ;).

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:52

Mijn liefde is ongeveer nu zon 10 jaar geleden opgebloeid. Ik had een arabiertje maar die was eenzaam. Toen hebben mijn ouders tijdens de Zuidlaarder Markt van een bekend hengstenhouder een tinkerruin gekocht. Was zo uit het land geplukt, vol in de wintervacht etc etc. Het was van mijn kant ook geen liefde op het eerste gezicht. Ik ging Jack er wel bij rijden. Tijdens de onderlingen wedstrijden die dat seizoen gehouden werden starte ik met de arabier en met Jack. Jack deed het wel aardig. En mijn arabiertje reed ik al officieel wedstrijden dus dat ging ook wel redelijk. Tot het November werd, Toen hebben we mijn arabiertje op 7 jarige leeftijd in moeten laten slapen aan koliek. En bleef Jack over. Ik heb het toen met hem opgepakt en mijn liefde is gaan groeien. Was tijdens die onderlingen clubkampioen met hem en had besloten om hem officieel uit te brengen. Dit was een groot succes. Binnen 2 jaar M2 gestart en de Z oeffeningen geleerd. We waren hier beiden onervaren in want mijn arabiertje was L1.
Jack stond inmiddels alleen en toen hebben we bij de zelfde hengestenhouden nog een tinkermerrie gekocht, die drachtig was. Met haar hebben we ook wat doorgefokt en een van de veulens heb ik ook wedstrijdklaar gemaakt.
Helaas zijn op dat moment, nu 5 jaar geleden mijn ouders gaan scheiden en moesten alle paarden weg. Maar ik ben nooit over mijn tinkergekte heen gekomen. Als ik het later kan betalen en de tijd er voor het dan komt er weer een tinkertje!!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 09:55

jeetje wat erg als je afscheid van je paardjes moet nemen, heb je ze nog kunnen volgen waar ze nu zijn en of ze het goed hebben?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:57

Bij ons op de manege in Den Haag hadden wij een tinker lopen, een hengst nog wel
Schitterend was die!
Als we hem meenamen naar het strand en we kwamen op de boulevard dan blies hij zichzelf helemaal op, hij groeide dan echt, was dol op alle aandacht.
Het was een schat van een dier zo zacht aardig en braaf, liep gewoon in de bak tussen de merrie's.
Superpaard!
Ben altijd al gek van vlekken geweest, nu nog, ik heb immers 3 gevlekte honden, haha
OOIT komt er hier ook zo'n prachtige geweldige gevlekte tinker!!

Die hengst kreeg op een gegeven moment een hele diepe scheur in zijn hoef, tot bloedens toe en moest toen weg op stal.....Hij heeft toen heel lang op het land gelopen en wat ik gehoord heb is het weer goed gekomen met hem..hoop het maar het was zo'n schatje....

Ow ja en die paukenpaarden vroeger op tv, super vond ik die altijd!

Vandaar dat ik regelmatig zit te kwijlen bij al die prachten van jullie, dus vooral veel foto's blijven plaatsen hoor!!!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:08

Mijn eerste tinker waar ik op reed stond op een manege. Hij heette Napoleon en het was een reus van een tinker en beresterk. (misschien zou ik hem nu minder reusachtig vinden, maar ja.... ik was toen nog niet zo groot hè...) Ik voelde me wel altijd heel machtig op zijn rug.

Vervolgens ben ik verliefd geworden op de fjorden. Nadat ik 7 jaar terug weer begonnen was met rijden, mocht ik op de manege op een fjord rijden.
Toen ik een keer op de snelweg reed, zag ik in een wei naast de snelweg een gevlekt paard staan, lekker fors uiterlijk. Ik vertelde dat tegen mijn vriendin, en zij zei: ik denk dat dat een tinker is. Ben op internet gaan zoeken, en was heel erg nieuwsgierig geworden naar het ras.

Toen het moment was gekomen om een eigen paard te gaan kopen, was het voor mij duidelijk dat het een tinker moest worden, zo'n mooie zwart/wit gevlekte. Janus was de eerste tinker die ik tegen kwam op mijn zoektocht. Een bontschimmel. Leuk toch, tink met vlekken! Ik had geen liefde met hem op het eerste gezicht, hij voldeed aan het profiel van wat ik zocht. Dus Janus mocht bij mij komen wonen.
We zijn nu 4 jaar later, en janus is inmiddels wit... Wist ik veel dat een bontschimmel wit zou worden :? Maar het maakt me niet uit. Na een hele moeilijke start, zijn Janus en ik helemaal naar elkaar toe gegroeid. De start was echt verschrikkelijk. Janus was níet cool in zijn kop, het was een vluchter, hij wilde zich niet laten leiden, had zijn tanden drie keer in mensenvlees gezet etc. Het heeft 2 jaar geduurd voordat Janus zijn reserves voor mij los liet. Vanaf die tijd zijn we echt een team!

Tijd voor een veulentje, nu wel een bonte natuurlijk... Dus kocht ik een zwarte := Als Goofy volwassen is, ga ik een keer fotoshoppen. Een combi maken van Janus en Goofy, heb ik toch nog een bont :D

Liefde voor het ras is er zeker bij mij. Kan het niet verklaren, het is er gewoon.

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:12

kick1972 schreef:
jeetje wat erg als je afscheid van je paardjes moet nemen, heb je ze nog kunnen volgen waar ze nu zijn en of ze het goed hebben?

Het was inderdaad wel erg moeilijk. Jack is al eerder weggegaan omdat ik op een paard over ging. (kwpner, nooit moeten doen, haha. Tinkers zijn het alles best ) Op het moment van scheiden hadden we 2 shetten, een kwpn jaarling, jesmalley de tinker van 4 jaar, kwpner van 6 jaar en tinkermerrie Jessy. Die zijn in de loop van 2 jaar allemaal weggegaan.

Jack ben ik kwijtgeraakt. Heb onlangs ook een oproepje geplaatst op bokt maar geen reacties. De rest weet ik allemaal waar ze heen gegaan zijn. Mijn KWPNers en shetje heb ik nog een keer bezocht, daar gaat het goed mee. Die hebben allemaal een zeer goede plaats gekregen.
Jessie, de tinkermerrie is op de manege terechtgekomen waar ik altijd reed, dus aandacht genoeg..
Haar eerste veulen hebben we al eerder verkocht. Daar weet ik verder niets van.
Jesmalley haar laatste veulen bij ons is ook goed terecht gekomen bij een paardeneigenaar in Dwingelo. Een aantal van jullie hebben haar wel eens op keuringen gezien met haar nieuwe veulentje. Daar heb ik nog wel eens mail contact mee.

Ik weet dat iedereen een goed plekje heeft gekregen. Maar Jack zou ik heel graag nog eens terug willen zien. Ik heb een speciale band met hem gehad die ik daarna nooit meer heb gehad met wat voor paard dan ook. Met hem kon ik echt alles.
Verder wil ik de andere paardjes niet meer bezoeken. Ik ben bang dat het te pijnlijk is omdat ik het een plekje heb kunnen geven.

Maar mijn liefde naar tinkers blijft groot. Kom ik ergens 1 tegen, dan blijf ik altijd even staan kijken. En ik rij met grote regelmatig even een rondje lang de weilanden van de Irisch Tinkerstables om al die mooie tinkertjes in de wei te bekijken en te fotograveren.
Als je eenmaal met tinkerliefde besmet raakt, komt je er nooit meer van af geloof ik, haha!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:57

Toen ik nog in Amsterdam woonde reed ik wel eens op een manege in Amstelveen. Ook een keer op een mega eigenwijze Tinker, die echt precies deed waar hij zelf zin in had. Ik vond hem helemaal geweldig!

Met ons trouwen hebben we toen ook een ritje door de stad gemaakt met een koetsje met Tinker Harry ervoor (stonden toen altijd op de Dam, weet niet of dat nog zo is?) en voordat we naar Baarn verhuisden ben ik toen al lid geworden van het NSvT omdat ik helemaal gek was geworden op het ras.

Een paar maanden na onze verhuizing heb ik toen in februari 2002 mijn eigen merrie Vasthi kunnen kopen en daar heb ik nooit een seconde spijt van gehad.
Helaas heb ik haar vorig jaar vanwege ernstige artrose moeten laten inslapen, maar gelukkig heb ik haar dochter Cesair en vriendinnetje Fenore nog.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:54

Op mijn 23 ste leerde ik paardrijden.
Na 2 jaar wilde ik m'n eigen paardje.
Enkel van Tinker gehoord.
Beginnen zoeken op internet voor algemene info.
Het boek: "Tinkers, bonte paarden uit Ierland "
in zeer korte tijd uitgelezen (bedenk, ik ben absoluut geen lezer)
En toen wist ik het: het wordt een Tinker
Op alle gebied is dit een paard naar mijn goesting.

En ik zocht en vond mijn droomTinker!!
In augustus heb ik haar 6 jaar.

En ik wil niks anders meer. :D

caran2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:55

Wij waren een jaar of 13 geleden op vakantie op de Veluwe. Daar zag ik een hele groep bonten paarden staan. Ik zei toen dat als ik ooit een paard kreeg ik zo een bonte wilde. Ik had echter geen idee dat het Tinkers waren. Toen ik drie jaar later op zoek ging naar een paardje was ik eigenlijk die groep paarden vergeten. Tot ik per toeval tegen een bonte aanliep. Toen wist ik het weer, ik wilde zo'n bonte, stevig paardje. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het dus Tinkers waren. Mijn vader zag toen een site staan met Caran. Het was liefde op eerste gezicht. We hebben er 324 km voor moeten rijden, wij wonen in Vlissingen en Caran stond in een plaatsje in Friesland. Ik heb Caran over 2 weken 10 jaar en heb er nog geen minuut spijt van gehad ondanks het feit dat ik echt wel zwarte sneeuw met haar heb gezien. Ze was zo groen als gras en ik zo bang als het maar kon. Maar ondertussen zijn we een goede combinatie geworden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:51

Toen ik eind jaren '90 ineens een soort van bonte, nog harigere Fries in een wei zag staan, was ik al gecharmeerd. Beestje stond iets te ver weg om goed te kunnen zien wat het was, ik kende het ras dus helemaal nog niet.

Ik deed toen niks meer met paarden, maar toen ik in 2001 weer begon met lessen, en dat na een half jaar niet meer leuk vond, besloot ik een eigen paard te willen. Toen ik ook nog eens hoorde dat dat bonte harige paard een ras was, was mijn keuze snel gemaakt... zoeentje moest het worden.

Ik ben op internet gaan neuzen en op 3 verschillende verkoopsites kwam ik 3 verschillende foto's van Gammon tegen. Alle drie keer was er iets wat me aantrok in het paard wat op de foto stond, haha, bleek het dezelfde te zijn! Dat vond ik zo'n voorteken dat ik snel heb gebeld, afspraak heb gemaakt.... en klaar... verliefd en verkocht. ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:03

Toen ik in 2002 Leon (snowdon) meette viel ik als een blok voor Snowdon <3 zo is het toendertijd begonnen.
Kort daarna kochten we op dezelfde stal als waar Snowdon stond een tinkermerrie, en toen sloeg het virus helemaal in alle hevigheid toe.
Inmiddels lopen er nu 5 irish cobs hier thuis, en nummer 6 verwachten we in juni..
Tja, beetje uit de hand gelopen hobby dus inmiddels :))

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:15

De eerste keer dat ik Tinkers zag was op (ik meen) Paard '98. En om eerlijk te zijn: ik vond het maar bonte lelijke knollen :o
Een jaar later kreeg het zusje van mijn vriendin (onderhand is zusje ook wel een vriendin geworden :+ ) haar eigen Tinker: Lowara. Een 2.5 jarige merrie vers uit Engeland en ook nog eens drachtig en zo vreselijk lomp!! Nee, het was nog steeds niet mijn type paard. In mei 2000 beviel Lowara van een bont merrieveulentje. Een leuk, kittig en parmant ding. Voor de duvel niet bang en met heel wat meer pit dan d'r moeder. Maar pas toen ik 3 weken had mogen 'veulen'sitten (want vriendin+zus+ouders waren op vakantie) was ik wat betreft het veulen verkocht. En 4 maand later was het veulen van mij!
Maar hemel... in de jaren erna heb ik d'r nek regelmatig kunnen omdraaien en ik heb 1 keer op het punt gestaan om haar weg te doen. Pffff, pit is leuk maar zij had wat teveel af en toe :') Maar nu, 10 jaar later en veel bloed, zweet en tranen is het wel helemaal mijn maatje en allesie geworden <3 Fayette gaat nooit meer weg en die zal in haar hele leven slechts 2 baasjes hebben gehad: (het zusje van) mijn vriendin en mij.

Of er na Fayette (en haar dochter Dunla) weer een Tinker komt? Geen idee, ik kan ook nog steeds erg gecharmeerd zijn van een mooie Haf, het ras wat ik voor de Tinker graag wilde hebben.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:20

Bij mij is het begonnen toen ik een jaar of 8 was, mijn moeder was helemaal weg van tinkers en ik uiteraard ook. Waarna ik op mijn 9e mijn eerste tinker kreeg een grote driekleur Ruin Diesel van 1,62. Gekocht bij Jan Linker. Daarna toch weer overgestapt op een kwpner en toen toch weer terug naar een Tinker. En Tom die gaat echt nooit meer weg.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:54

Ik kwam in ? 2003 in aanraking met Tinkers, mijn vriendinnetje had er 1 gekocht en haar zus had er ook 1. Daarvoor had ik nog nooit van een tinker gehoord.
Ik vond ze imposant maar had niet meteen zoiets van dat wil ik ook, totaal niet eigenlijk.

Mijn opa had vroeger altijd pony's.
Nadat mijn oma was overleden en mijn opa weer wat om handen wilde hebben, kocht hij Sandra een 4 jarige welsh arabier.
Ik had wat lessen gehad en Sandra was nog helemaal groen, ik heb met haar heel wat sloten en aardappel velden van dichtbij gezien, maar mijn maatje voor het leven. ( ik heb haar nu 20 jaar)
Inmiddels reed mijn 14 jongere nichtje op Sandra..en toen ging het kriebelen..ik was altijd gecharmeerd van friezen en stalgenootje had een kruising te koop. Dus werd het een Fries X Halflinger. Dat is een heel lang verhaal, ga ik jullie niet mee vervelen. De Fries is uit eindelijk verkocht en ik was een bang muisje geworden qua rijden.
Na een paar weken toch op marktplaats zoeken, en ik zag een geweldige Quarter X Tinker...ik was verliefd....heel erg verliefd, prachtige pony...karakter sprak me enorm aan, beetje ondeugend. Helaas werd ze afgekeurd. Daarna heel wat paarden gezien en had bedacht dat het maar een Haflinger moest worden..maar kon het niet vinden.
Toen naar een zwarte tinker gekeken, ik was niet verliefd maar hij was enorm braaf, wat op dat moment heel prettig was omdat ik bang was geworden. Ook hij werd afgekeurd.
Toen was ik er even klaar mee....en had een tijdelijke paarden kijken stop voor mezelf ingelast. Toen kreeg ik een hele enthousiaste email van stagenootje...ze had het ideale paardje gevonden voor me.
Dat was Lonan, van Dobbel hier op bokt destijds.
Ik zag Lonan en was meteen verliefd op zijn uitdrukking, zijn maat ( ben gek op pony's) en zijn karakter maar durfde niet al te enthousiast te zijn na al die afkeuringen. Ik ben geen minuut bang geweest op Lonan, hij gaf me meteen een veilig gevoel. Toen ie goed gekeurd was ben ik helemaal uit mijn dak gegaan, en mijn liefde voor Tinkers is begonnen.
Lonan gaat nooit meer weg, en een volgend paard zal ook zeker weer een tinker zijn.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:50

Toen ik hier op bokt een keer een foto tegenkwam van een stijgerende chakotay met baasje op zn rug. Heb die foto opgeslagen, vraag me niet waarom.. Was toen een jaar of 13 denk ik?
Toen in 2007 kwam ik een adv tegen voor een verzorgtinker, en toen is het balletje gaan rollen eigenlijk :)

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:32

Toen we over wilde stappen naar een grotere pony dan een shetlander zijn we eerst bij de ijslanders gaan kijken. We wilden beginnen met een veulen en zouden dan nog zeker 5 jaar moeten wachten voordat we konden gaan rijden.
Verder gezocht en een tinkerstal gevonden. Ja, een grote shetlander he? Dus verliefd ....

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:08

na altijd een verzorgpaard pony hebben gehad, mochten we van onze ouders een eigen paard. dit is een fjord geworden, waar al met al een half jaar op gereden heb. toen moest ik stoppen met rijden vanwege school. na 3 jaar niet te hebben gereden, ben ik begonnen met manege lessen. in tussen had mijn jongste zusje een haflinger en daardoor is bij mij het paardrijden weer gaan kriebelen.
daarom ben ik met manege lessen begonnen. na een poosje wilde ik eigenlijk ook wel een eigen paard en ben gaan zoeken. het moest een koudbloed zijn omdat de paarden buiten stonden ook in de winter.
ik zoeken en zoeken. ik kwam bij verschillendenpaarden uit. haflingers en fjorden gereden, maar paste niet qau rijgangen bij me. dus verder zoeken.
zag op een gegeven moment, de tinker. daar veel info over gezocht en werd verliefd, maar toen ik een tinker in het echt tegen was ik helemaal verkocht. daarna ben ik gaan zoeken naar een eigen tinker. deze kwam 4 jaar geleden in januari bij me.
het is een super paardje die alles voor mij doet. we zijn ondertussen wedstrijden gaan rijden en starten in juni L2.