gedrag veranderd na weghalen van veulen,mama bokt erg!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patriciakk

gedrag veranderd na weghalen van veulen,mama bokt erg!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:43

afgelopen maandag heb ik het veulen van onze merrie schet weg gehaald en ergens anders geplaatst,
mijn dochter wilde s'avonds rijden en toen heeft ze een keer of 6 gebokt,ik dacht dat het kwam omdat ze last van haar uiers had,die waren echt heel vol,het veulen dronk erg veel nog.
vandaag weer geprobeerd en weer erg bokken,
we hebben de schet nog maar 5 weken,en ze heeft daarvoor nooit gebokt,weet nu niet goed of het uitproberen is of dat het gedrag veranderd is doordat haar veulen weg gehaald is.
wie heeft er ervaring hiermee,wie heeft mischien tips of wie weet hetzelfde meegemaakt.
ik ga hard twijfelen...als het niets met het veulen te maken heeft,maar gewoon net willen lopen...dan heb ik er een hard hoofd in om haar te houden,ik heb haar juist gekocht om mijn dochter van haar angst af te helpen,wat tot nu toe goed gelukt is,als de schet erg gaat bokken...dan houd het rijden voor mijn dochter natuurlijk ook op.

ik hoop dat ik wat reacties krijgt!!

gr patricia

TheJokerr

Re: gedrag veranderd na weghalen van veulen,mama bokt erg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:46

hoe oud was het veulen?? :)

als je zegt dat de uiers nog super vol zijn.
is het ook niet echt slim om het veulen al weg te halen lijkt mij..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:48

ik zou haar eerst even laten staan, niet teveel op het gras ook,
ze mist het veulen nu en is daardoor in de stress
plus dat het uier eerst nogal opzwelt voordat ze droog komt te staan.
dus niet zo gehaast, geef de pony de tijd.
ze is ook nog maar net bij jullie, zou wel heeel braaf zijn als ze dan nu zonder het veulen op een nieuwe plek met nieuwe mensen nog steeds super rustig zou zijn ;)
komt echt wel goed als je haar de tijd geeft.

trouwens, hoe oud was je veulen dan, dat het er nu al af kan?

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:50

Ben ook erg benieuwd hoe uit het veulen was, dan weet je ook beter waardoor het zou kunnen komen,

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:47

sorry was ik even vergeten te vermelden,het veulen is bijna 9 maanden,dus werd het wel tijd om van de moeder te gaan.
de moeder is bijna 18 jaar.
ik geef het ook echt wel even de tijd,maar was gewoon benieuwd of dit gedrag is van het missen van het veulen,en of iemand misschien zou zeggen,dat heeft die van mij ook gedaan ofzo......

maar alvast bedankt,hoop nog wat te horen.

gr

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:49

ja, mijn vorige pony heeft dat ook gedaan of beter gezegd, zou dat ook hebben gedaan als ik gereden zou hebben toen het veulen net weg was.
was een brave pony en ervaren als fokmerrie.
altijd rustig en cool in het hoofd, maar toen het veulen weg was was ze de eerste dagen slecht te hanteren en bokte etc behoorlijk aan de hand.
gaat wel over, als het veulen vergeten is en de uier weg.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:51

Heb je het veulen er in een keer vanafgehaald dan?
Of heb je het veulen eerst een paar uur ergens anders gezet en dat steeds verder uitgebouwd (langere tijd ertussen tot het helemaal gespeend was)?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:55

weet je iets over het verleden van de merrie? (rij verleden/eerdere veulens)
heeft ze weleens eerder gebokt tijdens het rijden, al dan ook in mindere mate.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:45

patriciakk schreef:
sorry was ik even vergeten te vermelden,het veulen is bijna 9 maanden,dus werd het wel tijd om van de moeder te gaan.
de moeder is bijna 18 jaar.
ik geef het ook echt wel even de tijd,maar was gewoon benieuwd of dit gedrag is van het missen van het veulen,en of iemand misschien zou zeggen,dat heeft die van mij ook gedaan ofzo......

maar alvast bedankt,hoop nog wat te horen.

gr

9 maanden? vroeg in het jaar geboren!

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:59

Leuk dat jullie zo reageren,zal proberen overal antwoord op te geven.
het veulen word dus in augustus 1 jaar,das toch niet vroeg in het jaar??
van het verleden weet ik niet zoveel,behalve van de verhalen van de vorigge eigenaar,en die zijn positief
we hebben de schet 5,6 weken geleden gekocht,was een jaar niets mee gedaan,thuis is mijn dochter erop gaan rijden en ze was erg braaf,niet gebokt ofzo,soms een beetje eigenwijs,ze wil dan bij het hekje blijven hangen,maar verder gewoon lief,vooral in de omgang is ze heel lief,mijn kinderen kunnen alles met haar doen,vooral buiten rijden vind ze super,mijn jongste gaat heerlijk in galop over het gras,mijn oudste dochter voorop met haar pony,niets aan de hand,ze heeft voor het veulen weg ging 1x gebokt als ze wil galoperen,verder niet.

ik heb inderdaad het veulen er vanaf gehaald in 1x,er was geen andere mogelijkheid,aangezien ik wel 3 weilandjes hebt,maar die liggen naast elkaar.apprt zetten was geen optie want ze gingen gewoon het hek door.
heb wel een stal verderop in het dorp,maar daar staat de pony in van mijn oudste,daar ging ze wel in als wij gingen rijden,
maar die pony kan niet snacht al buiten staan.
dus dit was de enigste optie.

heeft iemand enig idee hoe lang de mama er last van zal hebben,vind het best zielig,zet als het even kan onze pony er bij,maar op dit moment is alles zo nat en veel regen dat dat niet altijd kan,zodra het weer beter word,gaat onze pony erbij op de wei overdag,na de zomer vakantie komt het veulen trouwens weer terug...

gr patricia

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:27

hihi.. das mijn tweede rekenfout van vandaag.. (goh en dat voor een rekenkundige van beroep)..het zal wel aan de vrije dag liggen.
Tja bedoel dan ook laat in het jaar...duh

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:35

kijk wel uit met gras nu, de merrie moet 'opdrogen' en dan moet ze zo min mogelijk voer hebben.
Ik zou niet meteen verkopen maar eerst de shet even rustig de tijd geven. Ga een paar keer per dag stappen met haar om het uier wat te laten slinken en misschien daarna eerst opbouwen met wat longeerwerk.
Let ook op als je het veulen terughaald, mijn veulen hing indertijd meteen weer aan het uier van de merrie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:41

mijn veulen (inmiddels al een jaar)..wou bij zandigo (man) drinken! tja, ... Zandigo keek echt zo van " moet jij daar?, wegwezen!"

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:36

bedankt allemaal voor jullie reacties,heb vandaag ook met mijn smit gesproken die tevens schetjes fokt en zei dat het inderdaad erg normaal is dat ze bokkerig kunnen zijn,soms hebben ze wel een maand nodig om weer de"oude "te worden,
ik hab haar al op een droog en kaal stuk wei staan,ze krijgt 3x per dag klein beetje hooi,en 2x per dag handje muesley,verder niets,laat ze dan ook ook voorlopig op dat kale stuk staan,de 2 weilandjes ernaast moeten toch ook een beetje groeien dus dat komt dan mooi uit,ga indaad nu met haar lopen,en mijn dochter gaat er lekker op stappen,dan bokt ze niet en krijgt ze toch beweging.
kreeg ook als advies om haar uiers in te smeren met wat vaseline,omdat ze eg droog zijn,
ik ben nu dan ook echt wel gerustgesteld,en ga heer ook echt niet weg doen,maar had gewoon geen rekening gehouden dat ze zoveel last zou kunnen hebben van het weghalen van het veulen,tis voor mij ook de 1e keer dat iik een shet met veulen heb,we hebben al jaren ponys maar dit is toch weer wat anders,
fijn dat iedereen zo leuk reageer.........

gr patrica

als er meer tips zijn....graag hoor

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:38

oja even vergeten,het veulen zal eind augustus terug komen,dan zijn ze 4 maanden appart geweest.....zou dat genoeg zijn

gr

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:40

Je hebt de kans dat het veulen terug probeert te drinken.
Ik vind 4 maand niet echt lang en zou persoonlijk langer wachten.
Maar weet niet hoe 'de regel' daar eigenlijk zit

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:43

Ik vind niet dat je heel rustig aan gedaan hebt.Veulen er af en dan `s avonds dochterlief er op??
Laat de uier even opdrogen,op z`n minst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:44

patriciakk schreef:
oja even vergeten,het veulen zal eind augustus terug komen,dan zijn ze 4 maanden appart geweest.....zou dat genoeg zijn

gr

Normaal wel. Behalve als je een echt moederlijke merrie heb :+.
Mijn jaarling is de hele winter weg geweest, maar heeft mama's uier ook weer gevonden.

Beweging is juist goed om een uier te doen slinken, maar wel met mate natuurlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:26

Ik zou ook even van slag zijn alsmijn kind ineens is verdwenen en ik met een stel gestuwde borsten achterblijf

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:29

Als wij de veulens van de merrie afhalen gebruiken we de merrie een week niet.
Het uier kan tot ongeveer een week na de tijd nog spiertrekkingen hebben. Dit is pijnlijk voor het dier en daarom willen ze wel eens gaan bokken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:34

Staat het diertje nu alleen op de wei of lees ik verkeerd? En ik vind ook dat het veel te snel gegaan is, veulen weg en 's avonds rijden. Dat is niet "de tijd geven".
Laat het diertje even met rust, samen met andere ponies staan en het komt vanzelf wel goed.

Wat het afspenen betreft: ik ben er niet tegen om het ineens te doen.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 15:36

Victory2000 schreef:
Ik vind niet dat je heel rustig aan gedaan hebt.Veulen er af en dan `s avonds dochterlief er op??

ik sap wel wat je bedoel hoor,maar het is niet zo dat mijn dochter vollop aan het rijden is,ik heb het over een rondje in de bak stappen,ze is net 7......
en zoals ik al eerder schreef,is dit voor mij ook de eerste keer,heb veel verstand van paarden maar niet van moeders met veulens,vandaar mijn vragen hier op het forum.

gr patricia

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:40

Mijn merrie (het is wel een paard) heeft vorig jaar zeker twee maanden problemen gegeven. Ik vond dat ze zich niet moest aanstellen en ben flink gaan rijden. Vervolgens heeft ze zowat heel de winter "in de stop" gezeten. Onderschat de geestelijke en lichamelijke gevolgen voor de merrie niet. Het bokken kan heel goed uit lichamelijke klachten komen. Mijn advies: rustig aan doen en even lekker de tijd geven om de uier te laten slinken. Lekker poetsen, wandelen, knuffelen en af en toe erop is natuurlijk geen probleem.

oh ja, mijn merrie is ook een zeer ervaren fokmerrie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:50

patriciakk schreef:
Victory2000 schreef:

ik sap wel wat je bedoel hoor,maar het is niet zo dat mijn dochter vollop aan het rijden is,ik heb het over een rondje in de bak stappen,ze is net 7......
en zoals ik al eerder schreef,is dit voor mij ook de eerste keer,heb veel verstand van paarden maar niet van moeders met veulens,vandaar mijn vragen hier op het forum.

Niet doen dus, je dochter erop zetten. Geef de pony de tijd, het is geen machine. Goed dat je hier vragen stelt! Ik ga er vanuit dat je als volwassene de raad en de opmerkingen hier ter harte neemt, voor de pony. +:)+

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:20

En je dochter +:)+