Ontwikkeling Jaarlinghengst KWPN? Hoe werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Ontwikkeling Jaarlinghengst KWPN? Hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:45

Hoi hoi,
ik heb nu dus een KWPN-hengsten veulen(jaarling). Ik heb hem sinds Novermber, en ik zie hem ook veranderen. Maar ik vraag me af, kun je nu al een beetje aan een veulen zien hoe die later gebouwd zal zijn? Zijn hoogte, enz.
Want ik ben er namelijk benieuwd na hoe mijne eruit zou zien, en ik weet het, ik kan hem beter laten castereren. Maar zolang hij zich netjes gedraagt vind ik het prima hem hengst te laten zijn. (hij is nu nog het stille maar niet verlegen veulen en zo mak als een lammetje )
Maar misschien hebben jullie nu ook een kwpn hengst? Misschien kunnen jullie ook foto's plaatsen van iets oudere kwpn hengsten?

Hier een foto:

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Jane

Zarena

Re: Ontwikkeling Jaarlinghengst KWPN? Hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:00

Leuk dier is het wel! Welke afstamming heeft hij?
Ik vind het ook zonde om te vroeg te castreren, als je de mogelijkheid hebt zou ik hem nog even hengst laten! castreren kan altijd nog als je het niet meer onder controle kan houden.
Het is moeilijk bij een jaarling te zeggen hoe hij zij word, en de hoogte. Ik heb ook een jaarling hengst eens gekocht, die was al wel redelijk groot als jaarling (+- 1.55/1.60) en is nu dus ook als 4 jarige al 1.75 ( als twee jarige gecastreerd)
Maar je hebt ook kleine jaarlingen, die een groeispurt krijgen en ook voldoende maat krijgen. Dat is dus wel heel moeilijk.

Maar ik durf eigenlijk stiekem wel te verklappen, dat dit paardje wel mooi gaat worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:08

Jaarlingen zijn naarlingen, qua bouw e.d. moet je er gewoon pas weer naar kijken als ze 3 zijn, je veranderd er toch niks aan.

Voor een indicatie van de maat kan je even zoeken hier op bokt naar 'groeitabel'

En die praatjes, die komen wel. Ik zie geen bezwaar om vroeg te castreren. Dan komen ze nooit te weten dat ze hengst zijn en ze kunnen overal bij in het koppel.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:01

Is ook heel erg afhankelijk van paard tot paard.De mijne is eigenlijk nooit 'naarling' geweest.Hij heeft wel een periode gehad dat hij er minder goed uitzag,maar is eigenlijk nooit uit proportie geweest,nooit overbouwd.Hij is nu 2,enkele foto's:

Als veulentje:
Afbeelding

Eerste winter,hij zag er verschrikkelijk uit,maar eigenlijk niet misbouwd ofzo:
Afbeelding

Zo stond die er in het voorjaar bij,nog steeds een beetje schraal:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7OAWMLS-D.jpg

Najaar als jaarling,en al ruin:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VRJYBAV4-D.jpg

Dit voorjaar,20 maanden ongeveer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TBO3WBFZ-D.jpg

En enkele weekjes geleden(piaffe aan het oefenen... :D ):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I4AC3B7N-D.jpg

[***] schreef:
En die praatjes, die komen wel. Ik zie geen bezwaar om vroeg te castreren. Dan komen ze nooit te weten dat ze hengst zijn en ze kunnen overal bij in het koppel.

Daar zou ik niet op rekenen!De mijne is gecastreerd toen hij net een jaar was:hij moest samen met z'n moeder en mijn andere merrie de wei op kunnen dus ik kon niet anders,hoewel ik hem het liefst zolang mogelijk hengst had gelaten.
Wel,ik heb nog nooit zo'n lastig en irritant beest op de wei gehad als deze!!Zijn moeder laat hij met rust,maar mijn andere merrie word gewoon opgegeten door hem! }:) }:) De hele dag hangt hij erachter,bij de stukken uit haar nek.Zijn kleine zusje(veulen van dit jaar)heeft al alle hoeken van het weiland gezien:als moeders even niet oplet gaat ie erachteraan en jaagt haar de hele wei door ~~}> !(ik ben dan ook dringend op zoek naar een plaatje voor hem,voor er accidenten gebeuren).
Naar mensen toe is hij super braaf,je kan er echt alles mee,dus een slecht karakter heeft hij zeker niet.Denk gewoon dat hij het niet wil aanvaarden dat hij ruin is :D :+ (misschien eens een psycholoog erbij halen... :D )
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-05-10 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:26

Kun je nagaan als je hem hengst had gelaten...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:05

En dan vind jij hem lastig en irritant?
Dat arme beest verveelt zich te pletter, die moet je lekker in de wei hebben met minimaal 1 andere leeftijdsgenoot zodat ze zich op elkaar kunnen uitleven.
Hier krijg je ongelukken en een zwaar gefrustreerd paard van.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:35

[***] schreef:
Kun je nagaan als je hem hengst had gelaten...

Inderdaad!!Ik wil maar zeggen dat ze niet allemaal braaf en rustig worden.

Sjuimpje schreef:
En dan vind jij hem lastig en irritant?
Dat arme beest verveelt zich te pletter, die moet je lekker in de wei hebben met minimaal 1 andere leeftijdsgenoot zodat ze zich op elkaar kunnen uitleven.
Hier krijg je ongelukken en een zwaar gefrustreerd paard van.

Daar zijn verschillende meningen over hé!Ik ben zelf eigenlijk meer voor het principe van een gemengde kudde:dus oudere dieren samen met jongere,zodat ze mekaar opvoeden.De andere merrie die erbij staat is ook nog vrij jong(4 jaar) speelt écht wel met hem,ze kunnen soms uren samen door de wei denderen(ja,ze staan dag en nacht,winter én zomer op de weide).Ik weet best wel hoe jonge paarden met mekaar omgaan,dat het er soms echt wel grof aantoe gaat.Maar hij is écht gemeen naar de andere toe.
Dus daarin heb je wél gelijk:voor deze zou het inderdaad beter zijn bij enkele leeftijdsgenoten(of liever nog:jaartje ouder dat ze hem eens op zijn plaats zetten).Maar goed,niet iedereen heeft daar de mogelijkheid toe.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:16

De meningen zijn er over verdeeld maar de praktijk bewijst het nu maar weer, de mogelijkheden moet je creëren en als je dat niet kan moet je niet aan fokken/opfokken beginnen. Als eigenaar heb je imo de verantwoordelijkheid om je dieren te geven wat ze nodig hebben, in het geval van de jonge ruin voldoende speelmaatjes en in het geval van de merrie en het veulen rust en een veilige omgeving.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:42

EHK -> F-AM

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:55

Ik heb een WB geregistreerde hengstenveulen van een jaar. Hij is nu 153 cm en loopt op de wei met overgrootmoeder, grootmoeder en moeder. Hij weet mij precies te vertellen welke merrie hengstig is maar de dames houden hem zeer!!!! kort. Ruiken mag maar vervelend doen wordt afgestraft.
Op deze manier leert hij manieren en zich in bedwang te houden rond merries.
Ik ben niet van plan hem te casteren daar hij veelste goed daarvoor is, maar mocht hij toch TE veel hengst worden, dan zal ik eerder een andere stalling oplossing zoeken dan hem castreren.

Ik moet deze weekeind nieuwe foto's maken.