Stam of merrielijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deeday

Stam of merrielijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:20

Weet niet of het hier goed staat... Maar heb een vraagje over de merrielijn en/of stam waar je paard onder valt..

Mijn merrie valt namelijk onder Bryolieta-stam, merrielijn 48, fokfamilie 147.. En daar valt nu mijn zelf gefokte merrie ook onder. Wat houd dat eigenlijk in omdat het mij niks zegt :Y)

Sammie

Re: Stam of merrielijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:11

Wat wil je precies weten dan? Iets over die stam of over hoe zo'n stam wordt bepaald/samengesteld? Of iets anders?

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:44

Ja hoe zon stam word bepaald.. En hoe dat samengesteld word

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:34

Ah. Nou dat is niet zo heel moeilijk :D Via de moeder :D

Alle merries en hengsten komen uit de lijn van de moeder. Dus jouw merrie en haar moeder komen uit de Bryolieta stam. Een zoon van jouw merrie ook, maar bijv. zijn kinderen weer niet. Die komen uit de lijn van die moeder.

De naam Bryolieta is gegeven aan de hand van de meeste bekende merrie of de stammoeder (alle nakomelingen uit deze stam zijn op enig moment op deze merrie terug te voeren).

De merrielijn en fokfamilie is ooit gegeven door een aantal mensen die alle (bekende) paarden en merrielijnen is gaan inventariseren. Jac Romeijnse is grotendeels verantwoordelijk voor de merrielijn benummering en Joan van Gorkum heeft de fokfamilie's uiteengezet.

Simpele uitleg:
Joan van Gorkum is in oude stamboekpapieren/mappen/gegevens gaan spitten die kwpn e.d. nooit heeft geautomatiseerd en hij heeft de fokfamilies ingedeeld. (boek= prestatiefamilies) Stammoeder is de eerste bekende merrie. (http://www.prestatiefamilies.nl/)
Jac Romeijnse (mappen = The leading mares) waarschijnlijk eveneens bovenstaand en heeft de merrielijnen uiteengezet en gebruikt andere nummers, maar geen 'stammoeders'. (http://www.leadingmares.nl/ )
Beide gebruiken soms een iets andere criteria (Jac is strenger) om een paard te vermelden in de 'stam'/'lijn'. M.i. is Joan verder met de fokfamlilies, alleen de boeken blijven nog achter.

Zo kan het dus ook gebeuren dat een stam wel een fokfamilienummer heeft, maar (nog) geen merrielijn.
Enkele bekende stammen die aangeduid worden met een merrie/voegsel. zijn bijv. Utopia (naar de bijvoegsel) de Karla/Carla stam, Molga stam en ook de Bryolieta maar niet elke stam heeft dit.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:46

Maar zon lijn/stam begint dus met een bekende merrie? Maar mijn merrie heeft geen zoon gehad ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:20

Nee dat hoeft niet. Kan ook een onbekende merrie zijn, waaruit de goede sportpaarden allemaal naar te herleiden zijn. Wat betreft de Bryolitastam was dit dus de merrie Bryolita :) (die wel redelijk bekend is/was)

En dat laatste heeft er ook niks mee te maken. Dat was puur ter illustratie hoe het 'doorgeven' van zo'n merrielijn werkt ;) Merries geven wel door, zonen niet.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:36

Ow oke :D Ik vat hem helemaal!! Bedankt voor de uitleg :)

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:40

Goede uitleg sammie! Niks aan toe te voegen :)