[TI] Hengstenkeuze, gewoon benieuwd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

[TI] Hengstenkeuze, gewoon benieuwd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:09

Ik heb een jonge merrie van 16 mei 2007. Haar moeder is een tinker, en vader vermoedelijk een Quarter.
Nu ben ik van plan om haar volgend jaar, of misschien het jaar hierop te laten dekken. Afhankelijk van hoe snel ze 'uitgroeid'.
Ik wil hier graag een GGK tinkerhengst voor gebruiken, om haar verbeterpunten te verwezelijken in de vorm van een veulentje!
Ze oogt meer tinker dan Quarter, maar ze is wel erg breed, ze heeft een brede borst en bil partij, en verwacht dat ze snel dr spieren kweekt wanneer ze in training gaat.
Punten die ik graag zou willen verbeteren : Ik zou in het veulen graag wat meer sok zien, een iets langere rug, de bil en borstpartij hoeft dus niet verbeterd te worden. Zeer graag een bont veulentje. Stokmaat van mijn merrie ligt rond de 1,55. Dit vind ik een hele mooie maat!

Hebben jullie misschien enig idee wat er mooi op mijn merrie zou passen?
* Veulentje mag hier blijven wonen wanneer het geboren is, en zal dus niet worden verkocht. Liever geen opmerkingen over het fokken met een kruising :)

Foto's van mijn merrie :

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLIYEGCE.jpg
Laatst bijgewerkt door Berdien op 11-05-10 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, andere in link gezet

Aniekepiek

Re: [TI] Hengstenkeuze, gewoon benieuwd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:07

Hey die clover :D Hihi.
Wil je een zwaarder type fokken? Of wil je juist dat rijtypische een beetje behouden? Dus welk type hengst zou je er het liefst opzien?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:14

Nee ze hoeft niet zozeer zwaarder, maar wat meer sok en staart zou leuk zijn :j
Ik heb zelf erg met Ryon O'Malley & The Welsh tornado in m'n hoofd gezeten, maar vraag me nu toch ook af wat jullie er van denken!

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:27

Ryon en Toni zijn ook gelijk hengsten die ik erop zou zetten :+
Je mag ook altijd om foto's van Shenco vragen al is die nog niet goed gekeurd :+ hihi. Toni heeft heel veel sok, lekker behang en is homozygoot, qua bouw kan het ook prima. Ryon heeft een wat langere rug, percies wat jij zoekt dus zou ook een perfecte match zijn, krijg je een lekker typisch veulen denk ik! Behang zit je ook wel goed bij m.

Ga je voor een cob dan wordt t gelijk al weer een wat zwaarder paardje denk ik..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:29

Kijk voornl naar de nakomelingen van de hengsten die je ingedachten hebt. Wat hebben ze verbeterd aan de merrie en wat zie je veelal terug wat je kan herleiden naar de hengst?

Projecteer dat op je eigen merrie en probeer voor te stellen hoe de combi uit zou kunnen vallen.
Gezien je met een kruising fokt, is het erg lastig te voorzien wat je merrie door vererft. Wat met name van belang is uiteraard is wat jijzelf graag terugziet in je toekomstige paardje (erbij).
Want foktechnisch is dit heel lastig om een hengstenadvies aan te koppelen.

Veel hengsten met veel behang vererven hun behang naargelang het behang van de merrie overigens, probeer je hier niet alteveel op te richten dus....

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 08:57

Thanks Leon :j

Wat mij opvalt bij de Ryon nakomelingen is dat ze veel hebben van papa's bouw, een langere gespierde rug, maar tegelijk die ronde billen!

Veel Tornado nakomelingen heb ik nog niet gezien!

Ik ben er inderdaad wel al achter dat ik er geen cob type op ga zetten, ben helemaal weg van Hugo Boss, maar dat doe ik m'n merrie + baby echt niet aan :(:)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:38

Ryon is ook een Cob hoor........

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:46

Binnenkort komt er een aparte pagina voor de nakomelingen van Toni :)

En volgend jaar krijgt hij er ook een x aantal dus dan kan je ook mooi kijken... :)

Maar je heb nog even haha Wel super leuk

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 18:08

@ KMD, dat weet ik, the welsh tornado ook als ik mij niet vergis, maar ik bedoel meer de grotere en zware cobs. Ik heb ook een pbtje gehad van iemand die Sir Camelot geschikt vond, maar deze hengsten zijn echt veel te 'grof' en zwaar :)

Ja cecille! ik ben heel benieuwd!

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:27

Ja dat weet ik ook KMD alleen dat zijn wat minder zware, zeker niet minder mooie Cobs.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:29

The Welsh Tornado is ook echt echt een Cob heeft hij volgens mij een 9 voor :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 18:34

The welsh tornado sprak me niet zo aan, tot ik hem op de keuring zag. Hij is mooi klein, compact, vol behang, mooi bespierde rug. Ja hij spreekt me zeker aan :j Maar zal dan toch eerst de nakomelingen willen zien.. Er is bij Ryon namelijk niet 1 nakomeling die ik niet leuk vind :D

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:35

Mallow schreef:
The welsh tornado sprak me niet zo aan, tot ik hem op de keuring zag. Hij is mooi klein, compact, vol behang, mooi bespierde rug. Ja hij spreekt me zeker aan :j Maar zal dan toch eerst de nakomelingen willen zien.. Er is bij Ryon namelijk niet 1 nakomeling die ik niet leuk vind :D

Als je dat vind moet je daarvoor gaan :)

Ik kan ze er niet uit toveren :P haha al hoewel ik snel nog foto's krijg van 2 x hengsten veulens van hem

En heb je het merrietje gezien ?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 18:37

Nee :)?

Ik vind Millish Milo trouwens ook heel leuk :j Heb alleen ook bij hem hetzelfde verhaal als bij the welsh tornado. Nog geen nakomelingen gezien :)

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:45

zal is kijken

Afbeelding
Dit is er eentje van vorig jaar

en deze is dit jaar geboren

Afbeelding

Afbeelding

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:54