Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

lottex schreef:hej,
binnenkort krijg ik waarschijnlijk een shetlandpony. Een merrie van 2jaar oud, ongeveer 1m groot.
wat kan je er op deze leeftijd al meedoen?
hou oud moet ze zijn om..
- haar te longeren? 3 jaar
- overgangen leren (stap-draf-galop-halt) ? Aan de hand? Mijn jaarling leer ik nu aan de hand netjes mee te stappen, draven wanneer ik dat aangeef en halthouden zodat we straks niet onvoorbereid op de keuring staan.
- trucjes te leren (pootje in de lucht, liggen, steigeren...) 3 jaar
- verkeersmak maken ? Kan nu al
- inrijden? Ligt geheel aan de pony, minstens 3 jaar
- wandelen? Kan nu al
gr x

JoyCiej007 schreef:Longeren, inrijden, 'zware vd kunstjes', alles pas vanaf minstens 3. Waarom? Longeren vóor 3 jaar is erg belastend voor spieren en pezen; die zijn dan nog lang niet uitgegroeid, en pony moet op een cirkel lopen, en dat is dus erg belastend.
Hoe groot je die cirkel overigens ook maakt; het blijft zeker niet goed!
Inrijden natuurlijk al helemaal niet.
Hier zie je goed hoe de groeiplaten groeien en sluiten........ en dat is dus precies de reden waarom er vóor 3 jaar eigenlijk gewoon niet gelongeerd, gesprongen (ook geen vrijspringen) of gereden moet worden:
Bovendien zijn ze ook geestelijk nog niet volwassen. Straks heb je tijd genoeg; laat het beestje lekker nog even jong zijn, gun hem die tijd, dan heb je er straks des te meer en des te langer plezier van.
Voor nu kun je bezig met netjes wandelen aan het halster, beetje verkeersmak maken, borstelen, voetjes optillen om hoeven te krabben, echt de basisdingen zeg maar.
Lijkt mij zowiezo logisch dat je bij de basis begint
je kan ook keer schrik training doen, dus even vlaggetjes
Daar moet
kunnen ze heel eng vinden.