Andalusier X New Forest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stoof

Andalusier X New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 22:47

hallo
ik open dit topic omdat ik graag mijn New forest merrie van 6 jaar een keer zou laten dekken. Omdat ik graag een geblokter veulen zou hebben en mijn merrie lang en vrij mager is dacht ik dus aan een Andalusier hengst. Nu heb ik nog nooit een Andalusier X New forest kruising gezien en heb ook nog nooit gehoord van iemand die er zo een had. Dus wat denken jullie hiervan? en heeft iemand op bokt misschien zo'n kruising?

+ punten:
- mooie gangen
- goed karakter

punten die ik wil verbeteren:
- beetje korter
- ik zou graag een paard hebben ( mijn merrie is +- 148 cm)

het veulen zou moeten vooral dressuurmatig gereden worden. Als je nog andere geschikte hengsten kent, hoor ik het graag
Mijn merrie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=YUFGKK7D
http://www.mijnalbum.nl/Album=YUFGKK7D

Nicole288

Re: [H] Andalusier X New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:47

EHK -> RPA

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 17:58

Niemand iets te zeggen?

kleinvosje

Re: [H] Andalusier X New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:59

Heb je goed nagedacht over de risico's van dracht voor je merrie? En de kosten die het veulen met zich meebrengt tot ie te rijden is? Misschien is het dan slimmer om een jonge drie jarige te kopen die in je plaatje valt...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 18:31

ja ik weet wat de risico's zijn (moeder is dierenarts) en ook wat de kosten zijn, heb al 3 pony's waarvan 1 gekocht als veulen, het enige waar ik bang voor ben is dat het veulen te groot zal zijn voor mijn merrie om te dragen, daarom wou ik weten of iemand ier op bokt al eens zo'n kruising heeft gehad. de reden dat ik niet weer een veulen koop is dat we altijd al zelf een hebben willen fokken

Isja

Re: Andalusier X New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:59

Ik zou eerst eens New forest hengsten gaan bekijken,
misschien is er wel 1 die korter is en wat breder.

Setteli

Re: Andalusier X New Forest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:54

ik wil het precies andersom doen.
Mijn KWPN merrie dekken door een ponyhengst (waarschijnlijk NRPS).
Maar de commentaren zijn hetzelfde:
Koop er gewoon 1
Kijk eens bij het eigen ras.

Maar goed jouw vraag:
Heeft je pony al eerder een veulen gehad? Meestal past het veulen zich wel aan naar de moeder en wordt ie na de geboorte pas groter. Ik zal niet de grootste Andalusier uit gaan zoeken.
Wat zegt je moeder hiervan?

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:52

Er is uit onderzoek gebleken dat de groei van een veulen in de baarmoeder zich inderdaad aan naar de grootte van de merrie aanpast (wilsher et al 1999, voor als je het na wil kijken).

Bovendien is een new forest kruizen prima te doen met een andalusier of Lusitano. Binnen deze rassen zijn er wel grote verschillen in stokmaat maar over het algemeen zijn zowel PRE´s als lusi´s niet erg hoog, zo´n 1,55-1,60. Ik las toevallig net van een NF merrie welke gedekt was door een lusitano. Daar is een erg mooi veulen uit gekomen.

Voor de punten die je opnoemt ter verbetering kun je heel goed een iberisch paard gebruiken. Hengsten waarvan ik weet dat ze mooie en makkelijke nakomelingen geven zijn o.a. Quilo, van Chawwa Visser. Zij rijdt deze hengst hoog in de dressuur dus die aanleg heeft hij ook zeker. Kijk op http://www.lusitano.nu
Binnen de PRE hengsten zijn er ook wel een aantal maar daar moet je denk ik echt wat meer in gaan verdiepen. Veel hebben hun hengst ter dekking staan, puur omdat het kan. Dan is de hengst apto goedgekeurd, wat niet zoveel meer inhoudt dan dat het morfologisch aan de eisen binnen het PRE stamboek voldoet. Je weet dan nog niets over het karakter, de prestaties, of het paard goede gangen bezit en hoe de nakomelingen worden.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:28

Setteli schreef:
ik wil het precies andersom doen.
Mijn KWPN merrie dekken door een ponyhengst (waarschijnlijk NRPS).
Maar de commentaren zijn hetzelfde:
Koop er gewoon 1
Kijk eens bij het eigen ras.

Maar goed jouw vraag:
Heeft je pony al eerder een veulen gehad? Meestal past het veulen zich wel aan naar de moeder en wordt ie na de geboorte pas groter. Ik zal niet de grootste Andalusier uit gaan zoeken.
Wat zegt je moeder hiervan?

Ze heeft al een veulen gehad (van een NF hengst denk ik, maar dit was bij de vorige eigenaar) ik heb idd al gehoord dat het veulen zich aanpast en dan als het geboren is wat harder groeit, mijn moeder zei dit ook al. Ik wil gewoon zoveel mogelijk risico's uitsluiten.

@ jennifer8 Heb je mss een foto van dat veulen?