Is de arabier echt zo vurig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence3

Is de arabier echt zo vurig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:47

Hoi,

Iedereen zegt maar dat ze zo druk zijn en niet langzaam kunnen gaan.
Is dit ook echt zo?

Groetjes

Bijke

Re: Is de arabier echt zo vurig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:54

Nee... Dat hangt echt van paard tot paard af, de mijne is bijvoorbeeld niet echt druk en snel, hij schrikt wel eens, maar wordt bij ons op stal als één van de braafste en rustigste paarden gezien.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:58

Wij hebben een AV Hengst, bedoelt voor de dek.
Nou super beest, er kunnen kleine kinderen op rijden.
In de cross super afwachtend, beter dan mijn Welsh pony.
Wel snel afgeleid, maar dat komt door de ballen en leeftijd.
Ook in de omgang super, je moet natuurlijk wel strenger zijn omdat het een hengst is. En met rijden pakt hij alles heel makkelijk op.
Hij is onder het zadel super, in de wei is ie wel heel pittig en energiek.
Dus het hangt gewoon van het paard af hoor.
Want op wedstrijdterrein kijkt hij nergens naar en ook niet op shows.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:59

Zeker niet elke arabier hoor.
Ik heb dan zelf geen volle arabier, maar hij kan zich erg als een arabier gedragen. Maar hij is bijna altijd errug lief, alleen sommige momenten ;)

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:01

mijne is wel héél druk, en snel afgeleid bij het rijden..
ik weet niet of dat een typisch 'arabieren trekje' is hoor, maar ze houd absoluut niet van knuffellen..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:39

Mijn vorige NRPS merrie was trouwens wel heel heet, pittig, lekker knorrig enzovoorts.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:42

Bijke schreef:
Nee... Dat hangt echt van paard tot paard af, de mijne is bijvoorbeeld niet echt druk en snel, hij schrikt wel eens, maar wordt bij ons op stal als één van de braafste en rustigste paarden gezien.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, mijn arabier is ook de braafste van het stel (en de rest is absoluut niet gek oid ;))

Ik heb zelf het idee dat kruisingen met arabieren vaak heter zijn dan volbloed arabieren...

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:46

Ik heb een arabier x welsh kruising gehad, en die was knettergek, pas rond zijn 15e werd hij wat rustiger. Daarna een volbloed arabier gehad en die was zo braaf, totaal verkeersmak, nergens van onder de indruk, maar niet sloom of flegmatiek, een felle donder, goed te controleren!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:34

Ik heb inderdaad ook de ervaring dat kruisingen met arabieren vaak heter zijn dan volbloed arabieren!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:36

Goldie heeft een ontzettend koel karakter en schrik niet snel, maar is met gewoon dressuren wel betje vurig/pittig af en toe. En met springen is ze echt behoorlijk heet.

Ze hoeven niet vurig te zijn, meestal wel een stuk gevoeliger!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:41

Je maakt een paard zo gek als je zelf ben :o ben jij gestressed zal dit ook effect hebben op je paard en bij AV's net iets meer gezien ze wat gevoeliger zijn.

Onuitstaanbaar, fel, druk, wild?? Dat zijn geen termen voor een AV, tegenovergestelde jusit, ze zijn betrouwbaar, aanhankelijk, tam, en zo mak als schaapjes. Het is maar net hoe jij ze behandeld, geef jij niet het vertrouwen en respect wat ze willen dan krijg je het zelfde terug. AV's hebben temperament maar zijn daardoor niet fel, vurig schrikachtig oid maar juist gevoelig, het zijn vaak de mensen die niet weten om te gaan met dat temperament en karakter. Mensen zouden dus eerder het vingertje naar zichzelf moeten wijzen ipv de AV.

Het druk zijn en afgeleid zijn tijdens het rijden ligt aan gebrek van kennis bij de ruiter :o

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:44

@RhealLover, dat ben ik niet met je eens. Een paard kan van nature dan druk zijn, maar hoe meer rij-ervaring je hebt, hoe beter je dat kunt controleren en zelfs gebruiken.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:45

Dat is niet helemaal waar, Rheallover.
Mijn paard is echt wel vurig hoor, en dat komt dan echt niet meteen door mij aangezien ik er al heel veel vurigheid uit heb gereden. Maar dat kleine beetje blijft toch, ze reageert gewoon heftiger op dingen en is veel gevoeliger dan bijvoorbeeld een nrps of kwpn bij mij op stal.

Dus ik vind ook niet dat je altijd maar naar de mensen terug moet wijzen, av's hebben nou eenmaal dat temperament. Alleen het ene paard wat minder dan de andere en de manier van uiten is natuurlijk heel verschillend.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:31

Ik heb dan ook geen volle AV, maar af en toe heeft ze toch wel even haar vurige dagen.
Ze gaat letterlijk door het vuur voor je, maar je moet ook wel weten hoe je met d'r omgaat.

Tja, ondanks dat ze af en toe wel eens fel overkomt, is het een schat van een beest - en niet eentje die iets kwaad zou doen.
En als ze merkt dat het allemaal goed is, is ze ook zo weer de rustigste van het stel.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:45

En daar stopt weer de kennis van menig mens, dus wat doen ze we wijzen het paard aan als schuldige.

Mensen weten vaak niet om te gaan met een AV waardoor ze dus als vurig worden beschouwd, dus wel degelijk ligt het gebrek bij de ruiter als een dier onder het rijden zijn aandacht verliest of onder het zadel uit lopen.

Het drukke speelt een ruiter vaak zelf door naar een paard, door zelf maar een klein beetje spanning over te bregnen zonder dat je zelf het in de gaten hebt kan een paard al reageren, een AV voelt dit juist heel goed aan.

Kijk en dat is weer het gebrek aan kennis bij de ruiter die denken met ervaring een druk paard te kunnen intomen zonder door te hebben dat zijzelf die spanning veroorzaken.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:08

maar rhealLover je moet toch ook toegeven dat het ook een deel akrakter van een paard is. k wijs negens het paard aan als schuldig, het paard is zoals het is en kan daar weinig aan doen. Net als er mensen zijn die drukker/nerveuzer zijn als een ander.
Als ruiter moet je daarop kunnen anticiperen, wanneer je daarmee om kunt gaan kun je daar dus ook je voordeel mee doen.
Dus ja, natuurlijk moet je er als ruiter mee om kunnen gaan, maar ik ben het niet met je eens dat het druk zijn an sich de schuld van de ruiter is.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:19

Ben het met je eens, RhealLover, maar het maakt toch echt wel verschil uit of je nu op een AV of op een Fjord gaat zitten. Arabieren zijn over het algemeen nu eenmaal gevoelige paarden, en trekken zich dus meer aan van hoe de persoon zich gedraagt. Je kunt wel zeggen dat het puur aan de mens ligt, maar het blijft een feit dat Arabieren daar nu eenmaal een stuk gevoeliger voor zijn.
Vuriger dan aandere paarden? Niet per definitie, nee. Gevoeliger over het algemeen wel.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:10

Bijke schreef:

Same here. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:11

Ronya schreef:
Bijke schreef:

Same here. :)

En hier ook. :) Al kan ze zich echt druk maken om niks. Nou druk maken, het is maar wat je druk maken noemt. Tempo gaat iets omhoog (ze is zo langzaam als ik weet niet wat dus dat stelt weinig voor) en het staartje ook.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:14

RhealLover schreef:
Je maakt een paard zo gek als je zelf ben :o ben jij gestressed zal dit ook effect hebben op je paard en bij AV's net iets meer gezien ze wat gevoeliger zijn.

Onuitstaanbaar, fel, druk, wild?? Dat zijn geen termen voor een AV, tegenovergestelde jusit, ze zijn betrouwbaar, aanhankelijk, tam, en zo mak als schaapjes. Het is maar net hoe jij ze behandeld, geef jij niet het vertrouwen en respect wat ze willen dan krijg je het zelfde terug. AV's hebben temperament maar zijn daardoor niet fel, vurig schrikachtig oid maar juist gevoelig, het zijn vaak de mensen die niet weten om te gaan met dat temperament en karakter. Mensen zouden dus eerder het vingertje naar zichzelf moeten wijzen ipv de AV.

Het druk zijn en afgeleid zijn tijdens het rijden ligt aan gebrek van kennis bij de ruiter :o

Hier ben ik het ook mee eens. Maar wat Minjon zegt is ook waar: Ze hebben wel meer temperament. :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:02

Toch ben ik er achter gekomen dat een arabier wel druk kan zijn nl als je er druk op zet. Dat is iets waar ze in mijn ogen niet tegen kunnen. bv ik kom iets spannends tegen buiten: m'n kwpn-er sluit ik op en stuur ik er langs omdat hij anders omdraaid. Mijn arabier geef ik alle vrijheid (lange teugel) en aai ik een paar keer over z'n hals en gaat er langs. Het zelfde is met vast staan bij het poetsen. Staat hij vast wordt hij druk. Staat hij los slaapt hij bijna.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:49

Ik ben het er zeker mee eens dat AV erg gevoelige paardjes zijn.
Maar dat afgeleid zijn door gebrek van kennis van de ruiter niet helemaal.
Er zit een kern van waarheid in, maar sommige paardjes zijn sneller afgeleid dan andere.
Mijn AV hengst ziet dan tijdens het rijden opeens een gevlekte koe, oohhh en dat vind ie zo mooi !
Maar als mijn welsh van 11 afgeleid is, dan komt het omdat ik niet genoeg met hem aan het werk ben.
Denk dus niet dat dat in alle gevallen is.

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:49

Dat ligt aan het paardje, maar ze zijn wel wat sneller afgeleid.

Maar ze kunnen gewoon langzaam lopen hoor ;)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:49

ik heb zo'n brave Av merrie :) hartstikke betrouwbaar en ook superbraaf met rijden en buitenritjes. Schrikt 'bijna'' nergens van. Wel is ze op stal wat gevoelig.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:57

Hahah nou mijne is absoluut niet druk :D zowel aan de longe als onder het zadel moet je 'm echt enthousiast maken anders zet ie geen pas teveel. Schrikt ook nergens van en als ie schrikt dan is het even een 'bibber' op de plaats....