Paard en wedstrijden met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuure

Paard en wedstrijden met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:56

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik verzorg een paar paarden op een fokstal. De merries zijn daar echt voor het fokken en krijgen ook ieder jaar een veulen.
De paarden en stallen worden verzorgd door een paar vrijwilligers, ik doe enkel het voeren en weet verder helemaal niets van paarden, heb er echt geen verstand van. Daarom maar even hier vragen :)

Nu is er een merrie dat 1 mei een veulen heeft gekregen. Het is pas haar tweede veulen. Vorig jaar had ze een mooi veulen maar had ze er niet echt een band mee ofzo, het kon haar niet zo veel schelen als ze even gescheiden werden.
Dit jaar heeft ze wel een band met haar veulen en beschermd het ook duidelijk.
Nu willen haar verzorgers al tijden met haar op wedstrijd. Dus de dag na de geboorte van het veulen hebben ze de merrie en het veulen gescheiden om de merrie te longeren, en sindsdien hebben ze dat een paar keer vaker gedaan.
15 mei is de wedstrijd. De merrie loopt tijdens het longeren volgens mij wel ok (ik heb er geen kijk op, geen verstand van paarden) maar gilt wel om de haverklap om haar veulen en versnelt of vertraagt daarbij, waarna ze door de verzorgers een lelijke ruk aan r bit krijgt. Het veulen zelf is ook niet heel rustig, blijft steigeren en bokken en rondjes rennen in de stal, en uiteraard hinniken. Het veulen stond ook steeds te smakken en ging uiteindelijk uit het drinkbakje drinken.

Ik wou gewoon weten wat jullie gedachten hierover zijn. Naar mijn idee kijken de verzorgers niet naar het welzijn van het paard maar willen ze puur presteren (vandaar dat ik het onder kopje 'paardenwelzijn heb gezet, sorry als het niet goed staat :)). Ik vind dat de merrie duidelijk aangeeft niet bij haar veulen weg te willen maar ze wordt hier toch toe gedwongen, nog geen twee weken na de geboorte al.
Dit is trouwens de eerste wedstrijd van de merrie. Hiervoor is ze eigenlijk nooit echt het erf af geweest behalve voor stressvolle dingen als keuringen.
De merrie en het veulen moeten dus in de trailen naar de wedstrijd, en de reis is ook vrij lang. Daarna willen ze het veulen in de trailer laten zonder de merrie erbij.

Maar goed, ik hoor/ lees graag jullie meningen over dit onderwerp!

jasminex

Re: Paard en wedstrijden met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:56

nou ik vind dit niet normaal!
ze kunnen toch wel even wachten tot het veulen is afgespeend?
ik zou naar de eigenaar gaan en dit melden of anders zelf even aanspreken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:00

Ik vind het ronduit schandalig. ;(

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:48

Hoi hoi, bedankt alvast voor de reacties!

De eigenaar wil graag dat het paard goede predikaten krijgt, de merrie gaat over een tijdje ook weer weg voor een keuring. Maar deze verzorgers hebben hem aangepraat dat ze door het behalen van een sportpredikaat de merrie eerder keur krijgen oid (ik heb er geen verstand van, ze is nu ster).
Ik heb me laten vertellen dat je dat idd kan doen met een sportpredikaat maar dat dat ontzettend veel tijd en moeite kost, en dat je een paard daar zeker niet ieder jaar drachtig kan hebben.

De eigenaar heeft verder zelf alleen verstand van het fokken en bemoeit zich niet zo met de sport, dus alles wat zij hem vertellen slikt hij gemakkelijk.

De verzorgers zijn verder geen super ervaren ruiters en willen nu een wedstrijd in de B doen, in de hoop dat ze tot Z komen oid.
Kan iemand mij een beetje uitleggen hoe dit in zijn werkt gaat en vooral, waarom dit niet zou gaan met een merrie dat ieder jaar veulens krijgt?

Alvast bedankt!

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:47

Ik vind dit echt niet normaal!
Dat veulen is nog niet eens afgespeend en kan echt nog niet zonder zijn moeder!
En als die merrie bezorgd word om haar veulen een ruk aan het bit geven.
Ze moeten daar echt nog even mee wachten hoor!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:15

Ik verplaats dit topic van MD naar KS omdat het hier beter past.

ikke20Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:20

voor zover ik weet hangt af van het stamboek maar moeten ze minimaal m1 met 5 wp zijn of in het z.
dat halen ze echt niet in een paar weken/maanden.
tenzei het topruiters zijn. daarbij laat de merrie ook een beetje bijkomen van de dracht.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:02

15 dagen vind ik wel een beetje kort op elkaar. T schijnt dat een baarmoeder helemaal is gekrompen na 2 weken? Weet ik niet zeker, maar wel vaker gehoord. Vorig jaar ging ik na 8 weken weer op wedstrijd. Nu wil ik dat na 6 weken doen maar moet eerst eens zien hoe t allemaal gaat lopen. (overigens niet langer weg dan 2 uurtjes totaal)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:12

Ik vind na 2 weken alweer op wedstrijd echt te vlug. Na 2 weken de merrie weer berijden vind ik dan weer geen probleem, dat kan best. En dan na een week of 6/8 training kan je best weer eens een wedstrijdje meepakken. Ik merk zelf dat de merrie het vaak juist wel fijn vind even weg van zo'n kleine druktemaker ;)

Ik vind het wel een heel slecht idee om het veulen mee te nemen op concours, dat kan volgens mij alleen maar leiden tot ongelukken. Vaak zijn zowel merrie als veulen veel rustiger als ze elkaar niet kunnen horen/zien. Het veulen lekker in zijn veilige stalletje met andere paarden in de buurt, en de merrie heeft vaak al snel weer het ritme van meegaan en rijden te pakken.

Ik ben bang dat jij echter weinig kan doen, misschien kan je het bij de eigenaar eens proberen met het argument dat merrie en veulen zich kunnen verwonden als ze zo onrustig blijven? Zeker een veulentje alleen op een trailer lijkt me geen veilige situatie...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:42

Dit is wel een beetje snel om nu al op wedstrijd te gaan. Mijn merries die 2 weken geleden bevallen zijn zijn ook weer aan het werk, maar wedstrijden word pas later deze zomer.
Als de veulens een maand of 3 zijn (beetje afhankelijk van hoe mama en kind er op reageren) gaat het spul mee, blijft veulen op de trailer samen met een grote zus (jaarling, twenter of 3 jarige, net hoe mijn hoofd staat en waar het veulen het het best mee kan vinden) als ik aan het rijden ben.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:06

Dit is vragen om ongelukken! Lichamelijk is de merrie nog niet klaar voor arbeid, en geestelijk zijn moeder en kind nog niet klaar om van elkaar te worden gescheiden.
Als ik jou was zou ik een aantal van de opmerkingen hier printen en daarmee naar de eigenaar gaan. Die wil ook echt niet dat zijn fok product zich zelf verwond in de trailer. En een merrie die nog nooit op wedstrijd is geweest en haar veulen hoort roepen in de trailer kan levensgevaarlijk situaties opleveren. Niet alleen voor jullie maar ook voor de andere mensen op het wedstrijd terrein.

Ik zou dit allemaal voor leggen aan de eigenaar en hopen dat hij verstandig genoeg is om de merrie thuis te houden, en rustig te laten bekomen van haar dracht.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:10

Zou persoonlijk ook niet zo snel na de bevalling weer op wedsrijd gaan. NA het afspenen vind ik dan wel weer erg lang duren. Maar na een maand of 2-3 kan een paard best 2-3 uurtjes bij het veulen weg en is vroeg zat om op wedstrijd te gaan

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:26

op zich is het geen probleem om langzaam op te bouwen met het scheiden van het veulen maar je moet echt maar met 5 minuten beginnen.

mijn merrie,s gaan pas 2 weken na de bevalling weer aan het werk...en dat begint met rustig longeren en dan pas onder zadel.

met rijden blijven de veulens ook in de stal.
maar dat meer omdat mijn dames heel goed veulen en werk kunnen scheiden.

persoonlijk vind ik 2 weken na bevalling op wedstrijd gaan ook veeeeel te vroeg.

veulen moet bij mij toch minimaal 4 weken oud zijn als de merrie ergens heen gaat met veulen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:41

idd 2weken na de bevalling al op wedstrijd is veel te snel. Hoe kan je nu eender welk paard goed voor elkaar hebben na weken rust op 2 weken tijd.
Want ik veronderstel dat de merrie minstens 4 weken heeft "stilgestaan" voor de bevalling.
dat je na een week of 2 begint met longeren en daarna terug onder het zadel en een wedstrijd plant op 8 weken, prima, daartegen kan het veulen gerust enkele uren alleen blijven (op melkerijen worden moeder en veulen al op 4-6 weken gescheiden voor 12uur).
Dan hou je tenminste rekening met een conditie en spieropbouw en geef je de merrie tijd om alles te verwerken, want zoals ik het lees, heeft deze nog niet veel ervaring en niveau.

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:23

Tja, ik heb de berichten hier uitgeprint en aan de eigenaar laten lezen maar hij trekt zich er niet zo veel van aan. Enkel dat het veulen iig niet meer in de trailer meegaat maar op stal blijft (zonder toezicht). Hij is een typische boer van de oude slag, als je niet minstens 40 jaar ervaring hebt stel je niet veel voor in zijn ogen. Helaas.

De merrie heeft ijzers onder gekregen en op dit moment staat het veulen alleen op stal terwijl de verzorgers met de merrie naar een manege zijn om daar te rijden, ze blijven zo'n 2 uur weg zeiden ze.
Laatste keer dat ik keek rende het veulen enkel rondjes en bleef hinniken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:23

tja van een afstand kunnen wij er ook niet zoveel aan doen. je hebt de eigenaar laten weten dat het niet zo slim is om de merrie nu al op wedstrijd te laten gaan. Maar als die goeie man eigenwijs is, kan jij (en wij) hem niet op andere gedachtes brengen. Ik vind het ook niet juist hoor dat ze nu al merrie en veulen scheiden terwijl beide dieren aangeven dit niet prettig te vinden. Maar wij kunnen er helaas ook niets aan doen. jij hebt je best gedaan, maar als ze niet luisteren houdt het op.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:01

Naja, nu al de merrie van haar veulen scheiden!!
dat is echt veel te vroeg en na 15 dagen op wedstrijd, ik vind dit echt niet kunnen!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:04

Wat absurd :x Ongelooflijk dat dit in Nederland gebeurt, meteen de dag na de bevalling met de merrie aan het werk 8)7 En dan na twee weken een wedstrijd. Lekker ook voor dat veulen, dat groeit toch nooit evenwichtig op zo. Jammer dat de verzorgers alleen aan zichzelf denken. Waar willen ze starten? Ik ben niet zo op de hoogte van de regeltjes van de KNHS maar bij wedstrijden gereglementeerd door de FIPO zou dit niet eens toegestaan zijn, daar zijn regels voor deelname met een merrie met een veulen aan de voet. Misschien dat de KNHS ook zoiets in zou kunnen (moeten!) stellen om dit soort leed te voorkomen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:09

Op het moment dat je beslist om een merrie moeder te laten worden, vind ik dat je het rijden van wedstrijden, en helemaal het rijden zelf, even in de kast moet zetten. Gun merrie en veulen de tijd voor elkaar, de merrie is snel genoeg na het spenen weer opgepakt en op conditie. Van twee walletjes willen eten heb ik nooit begrepen. Dus de verzorgers begrijp ik niet, en de eigenaar al helemaal niet....
Van mij

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 02:12

Ook ik vind 15 dagen na de geboorte veel te vroeg.
Ben benieuwd of ze vandaag op wedstrijd zijn gegaan.

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:10

Ja ze zijn op wedstrijd gegaan, hebben 181 punten gehaald (1 winstpunt dus?)
Veulen heeft een wondje aan haar been en r neus open geschaafd tijdens de afwezigheid van de merrie.

Maar zoals Sheela ook al zegt, ik heb mijn best gedaan, net als de andere verzorgers die hier rond lopen. De eigenaar heeft wat dit betreft een bord voor zn kop ('vroeger liepen ze tot het moment van de bevalling gewoon voor de ploeg!') en hoewel de verzorgers toegeven dat dit misschien voor het veulen niet echt het beste is gaan ze er toch mee door.
Ik kan er niets meer aan doen en ik ga me er verder niet meer mee bemoeien. Ik hou het veulen in de gaten als de merrie op wedstrijd is, maar ik kan er helaas niet altijd zijn (deze wedstrijd was ik ook afwezig) en ik hoop er dan maar het beste van.

Ik heb trouwens ook een e-mail naar de KNHS gestuurd met dezelfde vraag als hestejente, maar die vertelden dat ze alleen voor internationale wedstrijden geen merrie met veulen aan de voet accepteerden. Regionaal en nationaal mag het geen hoogdrachtige merrie zijn maar verder zijn er geen eisen aan verbonden helaas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:20

Tja, ik heb ook op een fokkerij gereden en daar ging ook na enkele dagen de merrie regelmatig weg bij het veulen, beginnend met gewoon een rondje rond het blok gaan stappen, 5 minuutjes weg en veulen bij een ander veulen in de stal, wat na het echte grote afspenen ook hun maatje was (grote platen tussen de tralies dat de veulens zich nergens konden bezeren). Eerste wedstrijd heb ik ook al wel eens eerder gezien na 2-3 weken bij merries die tot kort voor de bevalling waren doorgetraind, was wel heel vlakbij, thuis losrijden met veulen erbij, merrie in de trailer, 1 proefje rijden en weer naar huis, dus geen lange wedstrijddagen weg, ook ivm het drinken van het veulen. Het ging dan wel om een ervaren wedstrijdpaard, dus geen extra stress vanwege de vreemde omgeving. Afspenen is altijd zielig om te zien vind ik zelf, maar juist omdat het zo snel na de bevalling was en altijd maar kort uit elkaar, ervaarden merrie en veulen al snel dat ze dan snel weer bij elkaar waren en dat er geen reden tot paniek was.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 16-05-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

Bij ons doen ze het ook ongeveer zoals ze het bij Urielle dede. Gewoon eventjes weg en dan langzaam opbouwen. (alleen zijn dit geen wedstrijdpaarden)
dus gaan ze ook niet een hele dag weg op parcours.
ik vind het wel erg vreemd dat het arme beestje d'r been heeft verwond en (naar wat ik hier lees) dat eigenlijk niemand (behalve jij) boeit.
maar ik vind afspenen een heel stressvolle ervaring, maar als het langzaam opgebouwt word, lijkt het me toch veel minder stress opleveren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:40

Vuure schreef:
De eigenaar heeft wat dit betreft een bord voor zn kop ('vroeger liepen ze tot het moment van de bevalling gewoon voor de ploeg!')

Dat kan wel wezen maar inmiddels leven we wel in de 21e eeuw. Bovendien is er voor de bevalling nog geen veulen dat in de stress raakt zonder mamma he. En natuurlijk moeten de merrie en het veulen er aan wennen om zonder elkaar te zijn, daar kun je idd al vrij gauw mee beginnen, maar ik begrijp dat de merrie voor het eerst op wedstrijd is gegaan, en dat het veulen zichzelf verwond heeft. Jammer dat ze die wp hebben, nou gaan ze er vast mee door ja. Kolder _-:( Ik word hier zo BOOS van he :(

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:58

Paard heeft eerder nooit wedstrijden gereden dus.. Waarom moet en zal dan nu uitgerekend op dit tijdstip zonodig gestart moeten worden..? Vanwaar die haast, merrie kan niet eens bijkomen en word al weer aan allerlei nieuwe dingen en stress blootgesteld.. en veulen staat nu al uren zonder mama en heeft zich dus ook nu verwond.. Erg jammer dit!

Ik snap best dat het goed is om al snel te oefenen met het veuelen en de merrie af en toe te scheiden, maar waarom moet hier zonodig meteen met wedstrijden worden begonnen..

Naja, TS heeft haar best gedaan, maar ik vrees dat deze verzorgsters en eigenaar zich er toch niks van aantrekken..