Bevalling voorspellen bij zogende merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Bevalling voorspellen bij zogende merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:49

De titel zegt het al wel denk ik; hoe voorspel je de bevalling van een merrie die nog zoogt?

Onze merrie loopt nog bij haar veulen van vorig jaar, hij drinkt dus af en toe nog een slokje waardoor haar uier dus nog enigzins gevuld is. Nu vraag ik me af hoe je in zo'n situatie de bevalling voorspeld? Je kunt natuurlijk nog kijken naar het slapper worden van de banden en de kling maar het makkelijkste aanknopingspunt, de uier, kun je niet gebruiken.
Zal ze haar veulen verstoten als ze de bevalling voelt naderen? Of zijn er andere dingen waar het aan te zien is?
Iemand ervaring hiermee?

Wilawander

Re: Bevalling voorspellen bij zogende merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:54

Totaal geen ervaring mee want normaal haal je een veulen met 6 maand erbij weg, alleen al om de merrie te beschermen want zo'n veulen vraagt nogal wat van een merrie, helemaal als deze ook weer dragend is.

Ik vraag me af waarom je hier voor kiest?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:01

Dat is natuurlijk erg lastig...Maar ook ik vraag me af waarom je het veulen van vorig jaar niet eerder af hebt gespeend...? Heeft dit trouwens ook invloed op de biest of ga je ze kort voor de geboorte toch apart zetten...(ik heb echt geen idee namelijk...)? En hoe ga je dat doen als het veulen er is...Je kunt toch niet een jaarling en een veulen laten drinken lijkt me... :+

Voor de rest....Het verschilt per merrie...Plotselinge gedragsverandering, afzonderingsgedrag, onrust, staart afsteken, met hoofd naar buik slaan...Kort voor de geboorte natuurlijk zaken als liggen en weer opstaan, zweten etc.

Maar zoals gezegd, verschilt per merrie...En per jaar!

Vorige week lag ineens een veulen op stal bij een merrie die normaal alle typische tekens heeft (hars, gevolgd door melk, slappe banden, extreem dik uier, onrust etc. etc.). Nu absoluut niet, en ik heb een paar uur voor de geboorte nog gekeken! Overigens was ze ook bijna twee weken te vroeg...!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:05

Ze hebben al wel apart gestaan een tijdje maar ze staan nu weer bij elkaar en ik heb hem nooit zien drinken maar ze heeft nog wel een (kleine) uier dus ik denk van wel.

Normaal gesproken zou ze de jaarling moeten 'verstoten' als het nieuwe veulen er is, zo gaat het tenminste in de natuur maar ik vraag me dus af of dat gebeurd echt op het moment dat het veulen geboren is of dat ze hem al eerder de deur wijst.

De overige signalen weet ik allemaal wel maar vaak zijn dat heel subtiele dingen en gebeurd dat ook pas en paar uur voor de geboorte waardoor je 't dus makkelijk zou kunnen missen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:21

Dat is wel een heel onwenselijke situatie ivm de biest voor het nieuwe veulen. Zo snel mogelijk de jaarling eraf zou ik zeggen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:37

vraag me af hoe het in de natuur gaat
daar worden de veulens van het jaar er voor toch ook niet apart gezet
denk dat het wel los loopt hoor het veulen wat er naast loopt zal heus niet veel drinken en als straks het nieuwe veulen er is zal ze vanzelf het oude veulen verstoten
net zo als dat het in de natuur gaat
hoe je nu moet zien wanneer het veulen komt weet ik niet zo goed maar ze zal tegen die tijd vast wel afstand nemen van het veulen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 01:12

LDRD schreef:
Dat is wel een heel onwenselijke situatie ivm de biest voor het nieuwe veulen. Zo snel mogelijk de jaarling eraf zou ik zeggen.

Biest wordt toch pas aangemaakt op het moment dat de bevalling bezig is? Zo is het tenminste wel bij mensenbaby's...

De jaarling gaat er zsm definitief vanaf, de hoop is dat hij binnenkort verkocht is, gebeurd dat niet dan zal hij iig apart gezet worden als het veulen er is(liever daarvoor al natuurlijk).

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:22

Normaal word zoiets door de merrie zelf geregeld. Meestal mogen de veulens die bij drachtige mama's nog zogen door de merrie afgestoten en mag hij/zij niet meer drinken zodat er biest is voor het nieuwe veulen.
Dan kan je dus wel op de uier afgaan.

FlickaFierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:20

Mijn merrie,s moeder heeft ook haar oudere veulen nog gezoogd , toen mijn merrie op komst was !
De jaarling is toen zogezegd verstoten door de moeder , vlak voor dat mijn merrie geboren werd !
Moeders begin weer volop op te uieren , en natuurlijk de gewone verschijnselen .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 03:31

Ik vraag me ook af of de jaarling nog wel echt drinkt, het is al maanden geleden dat iemand van de familie hem heeft zien drinken en we komen toch meerdere keren per dag in/langs de weide dus dan zou je weleens wat moeten zien.

Wat wel opvalt is dat ze de laatste dagen heel aanhankelijk wordt, vanmiddag haalden we de jaarling uit de weide en ze kwam heel druk achter ons aan rennen, hinniken en ook echt om aandacht vragen bij ons. Geen bezorgde-moeder-hinnik maar meer een hinnik om aandacht, wel apart want normaal hinnikt ze alleen als er biks is en ze komt maar zelden zó enthousiast op ons af rennen.
Vorig jaar had ze ook last van stemmingswisselingen vlak voor de bevalling dus het begint nu spannend te worden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:00

ik zou me er geen zorgen om maken, en waarom zou je altijd een veulen vroeg moeten spenen? zolang de merrie niet "leeggezogen" word, zou ik het geen probleem vinden.
spannend, succes met de bevalling, hier is een merrie nu een paar dagen over tijd, spannende tijden nu dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 00:35

Die van ons is ook komende week uitgerekend dus het komt dichtbij, bij de vorige 2 veulens ging ze min. 2 weken overtijd dus we maken ons nog niet te druk ;)

Ze is een fors welshtype en wordt dik van kijken naar gras, ik ben dus niet bang dat ze wat tekort komt en mocht dat er maar even op geleken hebben dan zou het veulen er allang bij weg zijn ;)