Fokken is echt een hobby van me. Ik fok zelf niet maar lees er heel veel over.
Lijnenteelt biedt de mogelijkheid om sterke eigenschappen sterker te verankeren. Maar dit gaat ook voor de zwakke punten op.
Dat de merries iets meer doorgeven aan het kind is al een oud gegeven. Voorzover ik weet, was Dr. Axel de Chapeaurouge de eerste die de materie m.b.t. de 'Abstammungsforschung' wetenschappelijk heeft onderzocht.
Ook de werken van Dr. Rau - Blutstroeme der Hannoverschen Pferdezucht, Friedrich Wilhelm Ostorff - Westpreussische Halblut, Bruno Schmidt - Vererbungsstudien des Hauptgestuet Trakehnen en Gustav Fehrs - das Holsteiner Marschpferd werden onder zijn wetenschappelijk begeleiding samengesteld.
Dr. de Chapeaurouge heeft voorts omvangrijk en baanbrekend werk verricht op het gebied van de lijnenteelt.
Het door hem aangetoonde surplus in de vrouwelijke vererving alsmede de lijnenteelt brachten hem tot de conclusie deze genetische instrumenten consequent toe te passen in de fokkerij om het type alsmede de prestatie systematisch te verankeren.
Recent wetenschappelijk onderzoek middels DNA bevestigt de conclusies van Dr. de Chapeaurouge.
Door het analyseren van de merriestammen (families) kunnen die gegevens, van de bijna uitsluitend via de moeder doorgegeven prestaties, direct in de fokkerij gebruikt worden.
De gigantische genetische invloed van Amurath en zijn evenwichttype in alle Duitse rijpaardfokkerijen en via deze fokkerijen in Nederland, Belgie, Zweden en Denemarken is uitsluitend via de vrouwelijke lijnen tot stand gekomen.
Dr. Grote schrijft daarover:
'Die Natur hat in diesem Fall den eigenen Weg gefunden und das Erbgut der Amurath-Linie in den muetterlichen Staemmen belassen, in denen es als festes Element lagert.