Wanneer veulen en merrie "verhuizen" ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Wanneer veulen en merrie "verhuizen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 08:45

Uit praktische overwegingen zou ik m'n merrie met haar veulen graag verhuizen naar een andere stal (gewoon ook bij ons, maar een ander deel van het erf).

Vanaf welke leeftijd vind je dit kunnen voor het veulen (dit m.b.t. weerstand e.d.) ?

Sommige mensen laten hun merrie in de veulenhengstigheid dekken op verplaatsing. Dan zijn de veulens ook nog piepjong natuurlijk. Vorig jaar hadden we hier zelf een veulen van 5 dagen op bezoek. Maar is dit eigenlijk wel 'goed' ?

moelly

Re: Wanneer veulen en merrie "verhuizen" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:47

wij doen het altijd na 2 of 3 dagen naar buiten.. dus wanneer ji jze naarbuiten doet kunnen ze denk ik ook worden verhuisd;)

wbakelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:58

hoi als het mooi weer is gaan de veulens gelijk de volgende dag al naar buiten, ging altijd prima

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:01

Op dezelfde stal kan zonder problemen al snel. Als het goed is heeft de merrie bescherming tegen de bacteriën die op een stal aanwezig zijn en via de melk geeft zij dit door aan het veulen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:03

De wei vind ik toch nog anders dan een andere stal.

Het zou de bedoeling zijn om de 2 merries met veulen te verhuizen naar de hengstenwei, omdat de hengst nu toch op een ander stuk loopt.