terug laten dekken na dode veulens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caprice4evah

terug laten dekken na dode veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:34

Hoi,

Ik zit echt in een dubio, heb groen licht van mn Da maar toch de schrik zit erin!
26 april is mn merrie bevallen van een levensloos merrieveulen en laten bij afpellen kwam er nog een dood veulentje uit wat bij 6a7 maanden was afgestorven. Dit hele geval heeft mij zo doen schrikken dat ik enorm bang ben geworden.
Even info vooraf, ze was gescant op 17 dagen en is het niet bij gezien, stom achteraf had het nogmaals moeten laten doen maar jah koop ik nu niets voor...
Ze is 2 dagen gespoeld en 2 dagen antiobiotica gehad vandaag heeft ze weer antibiotica op gehad (rechtstreeks in baarmoeder) omdat ze nu hengstig is (veulenhengstigheid) mn da heeft haar gescand en gezegd dat het er goed uitzag dus hij zei dat het wel kan, wel staat ze lichtelijk bevangen doordat dr nageboorte niet normaal was daar heeft ze ook weer spuit voor gehad en krijgt ze 5 dagen 2x daags een poeder door dr eten.
Mn vader wil dr weer laten dekken en ik weet het niet de volgende hengstigheid zou ze weer gedekt kunnen worden volgens da vandaar de AB vandaag opgezet...
Wie kan mij advies geven, ik weet het komt niet vaak voor maar toch... Ben zo bang mn merrie te verliezen...
Wil ze wel onder goede controle houden mocht ze daadwerkelijk gedek worden uiteraard!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:44

Is gewoon stome pech! :(:) Nu gewoon van tevoren laten scannen op één ei en nogmaals op 18 dagen en eventueel later nog een keer.
Mijn merrie werd met 18 dagen gescanned opeen tweeling, een week later zat er gelukkig nog maar één, anders zou er eentje weggeknepen worden. Ik heb ze met 3 maanden nog een keer laten scannen en hopelijk heb ik eind mei één gezond veulentje.

chocobroodje

Re: terug laten dekken na dode veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:48

Als ik het dus goed begrijp was ze dragend van een tweeling is de 1ste met 6 maanden gestorven maar niet afgekomen, nu is het 2de veulen ook overleden. Kon de DA zeggen waardoor het 2de veulen is overleden?
Ik denk dat dit domme pech is hoor, wel heel naar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:51

Als je weet dat je merrie verhoogde kans heeft op tweelingdracht, weet je waar je een volgende keer extra op moet laten letten. Sowieso laten scannen, en tegen de DA zeggen dat hij extra op moet letten op tweelingdracht.

Een volgende zwangerschap moet geen probleem zijn voor de merrie. Of ben je door dit voorval zo geschrokken dat je er helemaal niet meer aan begint?

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:54

chocobroodje schreef:
Als ik het dus goed begrijp was ze dragend van een tweeling is de 1ste met 6 maanden gestorven maar niet afgekomen, nu is het 2de veulen ook overleden. Kon de DA zeggen waardoor het 2de veulen is overleden?
Ik denk dat dit domme pech is hoor, wel heel naar!

Het 1ste veulentje kon niet afkomen want lag achterin het 2de veulentje zag eruit als het zwakste veulen van een tweeling maar dat wisten we toen nog niet pas uur nadien... Ze was te zwak wss om de bevalling te overleven, toen we aankwamen waren net de hoefjes eruit maar niets geen pootjesblaas gezien, het 'smeerde' ook niet, achteraf nadat 2de veulentje eraf kwam viel alles op zn plek, merrietje had te weinig voedinbgsstoffen ed gehad doordat er een dood veulentje zat die heeft het 'verziekt'...

@Cassidy, ik wil heeeel graag een veulentje van deze merrie, ben alleen zo bang nu alles fout is gegaan dat het de volgende keer ook zo is, ik maak mezelf miss veel te bang (wat ze allemaal zeggen) want kans op vervolg is natuurlijk niehiel...

Was 1ste veulen trouwens voor haar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:59

Als je je merrie laat dekken, moet je sowieso in je achterhoofd houden dat er een kans is dat de merrie een dracht niet overleefd. Dat je nu een nare ervaring hebt gehad betekend niet dat het de volgende keer niet wel goed kan gaan, en een heel groot percentage gaat goed, maar als het fout gaat, gaat het goed fout, en dan is een dood veulen nog het minst erge wat je kan overkomen. Je kunt de merrie verliezen, je kunt merrie met veulen verliezen.

Ga even goed bedenken of je de risico´s wilt lopen die een dracht en een bevalling met zich meebrengen. Ook al is het risico klein, het is er wel. En bedenk dan of je bereid bent om dit te gaan doen voor een veulen van je merrie...

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:02

Dat is het juist, ik wil mn merrie niet kwijt, maar dit is wel heel negatief, ik weet dat je wel gelijk heb de kans is er altijd hoe klein ook...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:09

Wil je een veulen fokken voor jezelf, heb je de mogelijkheid en de middelen om hem aan te houden?

Waarom wil je een veulen uit deze merrie? Een kopie van de merrie ga je niet krijgen. Niet hetzelfde character, niet de bouw, misschien de kleur. Bedenk dat je, als je het veulen niet kunt houden, eventueel het leven van de merrie op het spel zet voor een ander. Je weet niet of je de klik krijgt met het veulen, of het een match is in het zadel.

Wil je een paardje voor de toekomst, zou ik niet fokken. Je weet niet of het dier wel de maat krijgt die je hebben wilt, het character dat je hebben wilt, of hij of zij gezond blijft en een leeftijd bereikt dat je er ooit op kunt zitten. Je hebt niets te zeggen over het geslacht. Kijk tzt naar een wat ouder paard, waar je op kunt zitten en al op kunt rijden. Dan weet je zeker dat je dat krijgt wat je hebben wilt, merrie, hengst of ruin, dan kun je zien of je een klik heb met het dier, zowel op stal, als in het zadel. En die garantie heb je niet als je fokt.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:14

Ik weet bij deze merrie dat het karakter me helemaal aanspreekt, kopie zal ik niet krijgen maar daar heb ik ook hengst naar uitgezocht ook koel in koppie en ubermak net als mn merrie, veulen is om te houden dat is zeker! Als het was zoals je zegt voor de verkoop was het simpel dan deed ik het niet weer!
Het merrietje was wel haar identiek trouwens....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:22

Niemand kan in de toekomst kijken, maar bedenk dat je een aantal jaren kosten hebt voordat er een paardje staat waar op gereden kan worden. Als het dier de leeftijd al haalt. Een heel groot percentage van de veulens die geboren worden haalt het vijfde levensjaar niet.

Ik heb zelf een veulen uit mijn merrie gefokt. Heb geen land aan huis, kon het dier ook niet zelf beleren. Tot haar vierde levensjaar heeft deze, met verzekeringen, smid, DA en beleringstraject ongeveer 20.000 Euro gekost.
Voor dat geld had ik een heel leuk, kant en klaar paard kunnen kopen. Het was voor mij het eerste veulen, en ik wilde dat een keer meemaken. Ik heb het nog een keer herhaald, omdat ik dat veulen, inmiddels 9 jaar, ook een keer moeder wilde laten worden. Maar op dit moment zeg ik dat ik dit niet meer ga herhalen.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:43

Ik zou het avontuur weer aangaan denk ik. Je hebt enorm veel pech gehad!. Wel een keer extra laten scannen denk ik.
Als de da zegt dat t goed is zou ik t doen.

Je kan ook je merrie bvb aan koliek verliezen. Hoeft niet perse de dracht te zijn. (als er wat gebeurd)

Zo was ik heel bang dat mijn merrie zou bevallen en het veulen zou stikken omdat ik er niet bij zou zijn, rara 1,5 wk te vroeg, niemand bij geweest en rent nu door de wei.
Succes.

Doe wie was ze gedekt?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:47

Vorig jaar is het veulen van mijn verzorg paard ook dood gegaan
Nu is ze weer drachtig, wel met een dubbbel gevoel, maar we gaan er nu gewoon van uit dat alles goed gaat, maar we zijn pas blij als het veulen er echt is

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:43

Ik zou het denk ik ook weer doen, als je echt een veulentje van die merrie wilt. Je hebt gewoon ontzettend veel pech gehad.

Tuurlijk moet je met alles rekening houden (wat cassidy zegt).
En er is een kans dat het mis gaat ook op latere leeftijd. Maar het gaat ook zo vaak goed.
En kijk eens wat je er voor terug krijgt als je over vier/vijf jaar op je eigen gefokte paardje kan rijden.
Er is toch niets mooiers dan vanaf begin af aan je veulen op te zien groeien.
Ik bedoel maar te zeggen, er zijn ook zoveel mooie dingen (anders fokken er ook niet zoveel mensen met hun paarden).

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:09

Dank jullie wel, wil het aan 1 kant ook echt aangaan en moet mezelf niet zo bang maken.
Tuurlijk wat Cassidy zegt klinkt wel heeel negatief maar het is ook zo als ik nu in auto stap kan het mn laatste rit zijn, als ik de trap afloop kan ik met 1 val er ook niet meer zijn... en zo is het met alles, je word op zo'n manier ff keihard met je neus op de feiten gedrukt!

@Vanessakusje; mn merrie is een draver 12 jaar, en was (en wss weer word) gedekt door een fries hier in de buurt, gewoon een recreatiefries zonder papieren. maar beiden paarden zijn zo koel en rustig!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:22

Maar wat cassidy zegt is wel de waarheid! Fokken is risico's nemen, zo simpel is het. En gelukkig gaat het merendeel goed, maar ik heb dit jaar alweer genoeg hororverhalen gelezen hier op bokt. Je moet je wel bewust zijn van het risico dat je neemt.
Een draver kruisen met een fries? Waarom dan niet een hengst wat bij je merrie past qua exterieur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:34

inge176 schreef:
Ik zou het denk ik ook weer doen, als je echt een veulentje van die merrie wilt. Je hebt gewoon ontzettend veel pech gehad.

En er is een kans dat het mis gaat ook op latere leeftijd. Maar het gaat ook zo vaak goed.
En kijk eens wat je er voor terug krijgt als je over vier/vijf jaar op je eigen gefokte paardje kan rijden.
Ik bedoel maar te zeggen, er zijn ook zoveel mooie dingen (anders fokken er ook niet zoveel mensen met hun paarden).

Ik denk dat er heel veel mensen met hun paarden fokken zonder zich te realiseren wat de consequenties zouden kunnen zijn. En als ze wel het worst case scenario tegenkomen, komen ze van een hele koude kermis thuis! Je hoeft op bokt nieteens zo heel ver te kijken, en je ziet ze langskomen, de verhalen van dracht en bevalling waar het niet goed is gegaan, en de spijt die ze achteraf hebben.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:38

Cassidy schreef:
inge176 schreef:

Ik denk dat er heel veel mensen met hun paarden fokken zonder zich te realiseren wat de consequenties zouden kunnen zijn. En als ze wel het worst case scenario tegenkomen, komen ze van een hele koude kermis thuis! Je hoeft op bokt nieteens zo heel ver te kijken, en je ziet ze langskomen, de verhalen van dracht en bevalling waar het niet goed is gegaan, en de spijt die ze achteraf hebben.

Het spijt me zeer Cassidy maar je kan ook te ver gaan! Wat wil je hiermee bereiken, tis dat je zelf aangaf gekweekt te hebben anders zou ik denken dat je heel anti kweken was! Ik ben me ervan bewust ja! Vandaar mn angst, maar jij lijkt lijkt het doen over komen dat het een trauma moet wezen! Hier koop ik dus niets voor he...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:48

Caprice4evah schreef:
Het spijt me zeer Cassidy maar je kan ook te ver gaan! Wat wil je hiermee bereiken, tis dat je zelf aangaf gekweekt te hebben anders zou ik denken dat je heel anti kweken was! Ik ben me ervan bewust ja! Vandaar mn angst, maar jij lijkt lijkt het doen over komen dat het een trauma moet wezen! Hier koop ik dus niets voor he...

Even vertalen voor de Nederlandse bokkers die het vlaams niet machtig zijn: kweken = fokken.

En waarin ga ik te ver? Voel je je aangesproken? Mijn opmerking was algemeen bedoelt, maar als je het op jezelf betrekt, dan heb ik wel een heel gevoelige snaar geraakt. Waarom koop je niets voor een realistische kijk op dingen? Het is aan jezelf om daar een draai aan te geven. Van mij ga je iig niet horen dat je het vooral moet gaan doen.

Waarom zou ik anti-fokken zijn? Juist omdat er gefokt wordt, zijn er tegenwoordig zoveel paarden. Dat er veel troep tussenzit, dat er met paarden gedekt wordt (vermeerdert) wordt waar beter niet gedekt mee had kunnen worden, is gewoon zo. Aangezien je een veulentje wilt voor jezelf, ben ik daar bewust niet verder op ingegaan. Het enige waar ik je op wijs is dat het fout kan gaan, en je je niet door alle mooie verhalen moet laten verleiden tot het fokken van een veulen zonder je te realiseren wat de consequenties zouden kunnen zijn.

Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:53

Bij de eerste keer snapte ik je al hoor maar je blijft aanhouden vind je het gek dat ik het op mij trek??? Voor de duidelijkheid wij hebben 3 paarden land en plek genoeg we willen gewoon iets voor ons zelf! Wat we zelf kunnen opkweken en naar onze hand kunnen maken is dat nu zo moeilijk te begrijpen. Wat ik eerder zei, als je alles zo negatief moet opvatten kun je beter maar heel braaf in huis blijven want met alles is er het risico... En daar ben ik me heel goed van bewust, mn vraag was meer of iemand na dit gebeuren dit jaar nog zou laten dekken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:00

Je vroeg niet of iemand na dit gebeuren nog zou dekken, je vroeg om advies wat JIJ zou moeten doen. Je hebt duidelijk aangegeven dat je bang bent om de merrie te verliezen. Vervolgens kom jij met allerlei verhalen dat je jezelf dood kunt rijden als je in de auto stapt.
Je kunt bewust risico's in het leven opzoeken, en je kunt sommige dingen ook proberen te omzeilen. Of het het uiteindelijk waard is, daar kan alleen jijzelf antwoord op geven.

Ik ben van mening dat je beter spijt kunt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan spijt krijgen van de dingen die je niet gedaan hebt. Tot op zekere hoogte dan. Want er zijn dingen die ik persoonlijk niet zou doen. Daar valt onder meer onder: drugsgebruik, bungee jumpen, skydiven....nou ja vul maar in. Ik ken echter ook mensen in mijn omgeving die met dergelijke activiteiten geen problemen hebben.

Ga niet om advies vragen. Weeg de voors en de tegens af en maak zelf een weloverwogen beslissing.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:04

Je hebt ontzettend pech gehad helaas. Ook dat is een risico van een veulen fokken.
Nu je weet dat je verhoogde kans op tweelingdracht hebt kan je wat extra zekerheden inbouwen zoals scannen voor inseminatie. Je dierenarts kan kijken hoeveel eieren er zitten. Bij een dubbel ei zou je kunnen overwegen om zelfs niet te dekken en te wachten op de volgende hengstigheid.
Sowieso zou ik bij deze merrie op ca. 18 dagen laten scannen en op 6 weken. Bij de eerste scan al duidelijk aangeven dat er verhoogd risico op tweelingdracht is. (en of er meerdere eieren onderweg waren op het moment van dekking)

Op deze manier heb je wel extra controle maar zelfs dan is het mogelijk dat het alsnog over het hoofd wordt gezien. Je hebt dan echter wel alles wat in je vermogen lag gedaan om het te voorkomen.

Voor nu sterkte met je merrie, je zou haar nog wat gemaaide brandnetels kunnen geven; als die een dag gelegen hebben zijn ze heel goed voor de bloedzuivering en hoeven door de natuurlijke MSM.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:14

Cassidy schreef:

Dat ben ik met je eens, maar wie zegt dat TS zich dat niet realiseert?
Van mij mag iedereen een veulen fokken met zijn/haar merrie of het nou een stamboekpaard wordt of niet.
Of iemand goed nadenkt over de consequenties is diegene zijn eigen verantwoordelijkheid.
Maar het gaat net zo goed fout bij diegenen die zich de consequenties heel goed realiseren.
Ik ben het zeker met je eens over alles wat je in je eerdere posts hebt gezegd.
Maar ik denk dat we ons punt wel hebben duidelijk gemaakt en dat de keuze nu aan TS is of ze haar merrie opnieuw laat dekken of niet.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:18

mijn baas heeft op de stal hier ook twee keer een merrie drachtig gehad van een tweeling en alle twee de keren is die bevalling niet goed gegaan.Hij vertelde me dat tweelingen een hele slechte kans hebben om te overleven.De twee merries hebben wel weer veulens gehad naderhand dus het hoeft niet fout af te lopen.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:14

Cassidy schreef:
Je vroeg niet of iemand na dit gebeuren nog zou dekken, je vroeg om advies wat JIJ zou moeten doen. Je hebt duidelijk aangegeven dat je bang bent om de merrie te verliezen. Vervolgens kom jij met allerlei verhalen dat je jezelf dood kunt rijden als je in de auto stapt.
Je kunt bewust risico's in het leven opzoeken, en je kunt sommige dingen ook proberen te omzeilen. Of het het uiteindelijk waard is, daar kan alleen jijzelf antwoord op geven.

Ik ben van mening dat je beter spijt kunt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan spijt krijgen van de dingen die je niet gedaan hebt. Tot op zekere hoogte dan. Want er zijn dingen die ik persoonlijk niet zou doen. Daar valt onder meer onder: drugsgebruik, bungee jumpen, skydiven....nou ja vul maar in. Ik ken echter ook mensen in mijn omgeving die met dergelijke activiteiten geen problemen hebben.

Ga niet om advies vragen. Weeg de voors en de tegens af en maak zelf een weloverwogen beslissing.

+1.

@TS:

Niet om je te beledigen, maar waarom wil je in hemelsnaam een papierloze kruising fokken?

Ik moet volledig meegaan met Cassidy als het gaat om de rotzooi die tegenwoordig gefokt wordt. Wat als je situatie over 3 jaar veranderd waardoor je het paard toch weer moet zien te verkopen? Er zitten meer risico's aan dan dat het goed kan zijn. Stamboek paarden van kampioens hengsten worden amper verkocht en dan ga je zoiets fokken?

Caprice4evah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:51

@Cassidy; lees mijn titel eens goed, de vraag is er duidelijk!
@rvdb; zijn wij te min omdat wij geen stamboeker willen fokken? Vind het aanval dat je zegt dat het dan rotzooi is wat er gefokt word! Wij kijken niet niet naar papieren het intressert me niet eens je kunt op papier een goed paard hebben maar een tic van een knol waar je niets mee kunt. Het veulen word een blijver als je gelezen had (we hebben ze aan huis zal ik er maar bij zeggen!) dus snap niet dat je over verkopen praat over 3 jaar. Wat een respect voor paarden heb je trouwens zeg is lees alleen maar 'zoiets' en de 'rotzooi'... Laat mij dan in hemelsnaam maar 'rotzooi' hebben maar ik weet wat ik aan mn 'rotzooi' heb!

Het heeft voor mij wel weer bewezen waarom ik hier nooit iets plaats op bokt zeg jeetje mina.