Geïnsemineerd, 2 dagen later hengstig. Inseminatie mislukt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Geïnsemineerd, 2 dagen later hengstig. Inseminatie mislukt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:18

Ik heb mijn merrie dit jaar voor het eerst laten insemineren, het is voor mij ook de eerste keer dat ik een merrie laat insemineren, vergelijkingsmateriaal is niet aanwezig.

Mijn merrie is niet het makkelijkst om te insemineren, ze ovuleert zeer waarschijnlijk op een klein eitje.
Ze is zaterdag op de 1 na laatste dag van de hengstigheid geïnsemineerd bij de hengstenhouder. Maandag waren de eitjes weg, baarmoeder toonde niet meer hengstig dus ik mocht haar ophalen.

Maandagavond kom ik aan bij stal, wegens verhuizing heeft ze daar van zondag t/m woensdag gestaan, daarna is ze naar de hengstenhouder gebracht. Nu stond ze naast haar relatief nieuwe buurmannen en toonde ze hengstig. Mijn ponyruin waar ze heel gek mee is kwam langs lopen, was blij om haar te zien. Op het moment dat hij zachtjes in der lies beet sloeg ze enorm af.
Dit is abnormaal gedrag van haar, als ze hem al zat is bijt ze hem. Ik weet niet hoe ik dit moet opvatten. Dat ze hengstig toonde had ik meteen zoiets, dit is mislukt, maar dat afslaan kan ik dan weer niet verklaren. Dit doet ze ook niet als ze niet hengstig is.

Heeft iemand dit meegemaakt en is 2 dagen na het insemineren kort hengstig tonen een teken dat het mislukt is? Vanochtend toonde ze weer niet hengstig.

chocobroodje

Re: Geïnsemineerd, 2 dagen later hengstig. Inseminatie mislukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:22

Ik heb altijd natuurlijk gedekt, en na een dekking (die had gepakt ;)) was de hengstigheid zelf nog niet meteen over. Dus 1/2 dagen nadat ze bij de hengst was geweest reageerde ze nog wel wat. Daarna is ze niet meer hengstig geworden en bij scannen bleek ze inderdaad drachtig.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:16

Mijn merrie kwam ook kort na de inseminiatie hengstig en was mooi drachtig.
Dus even checken na 16 dagen en dan weet je of ze drachtig is.

manon_esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:34

Onze merrie toonde op 9 maanden nog af en toe hengstig.. ze stond te urineren voor alle ruinen op stal en vond ze wel erg leuk. Het zegt dus niet altijd wat als ze hengstig tonen want die van ons was echt niet hengstig haha :P

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:36

Het kan wel dat ze weer hengstig tonen. Maar als je twijfelt dan zou ik de DA laten komen en nog even laten scannen. Dan weet je het zeker.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:25

Heb je haar niet laten scannen op eisprong?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:57

Ze is naar de hengstenhouder gegaan, vorig jaar is geovuleerd op een klein ei, wachten op groter ei was tevergeefs. Na de Regumate is ze toen niet meer hengstig geworden. Dit jaar is besloten om te insemineren op een kleiner ei. Zodra de baarmoeder mooi hengstig was, de baarmoedermond open en er een ei zat is ze geïnsemineerd. Het is een gok, maar vorig jaar waren we met de DA aan huis iedere keer te laat.

De merrie is dagelijks, soms zelfs 2 keer per dag gescand. Aangezien dit aan huis wat lastiger is en ze toch naar de hengstenhouder toe moest om te insemineren (sperma van deze hengst wordt niet verzonden) heb ik haar weggebracht.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:16

Hmm lastig. Ik weet dat ik mijn merrie liet insemineren op de eisprong. Als ze na twee dagen nog hengstig was liet ik haar nog een keer insemineren op advies van de dierenarts. Dit heb ik twee keer gehad en twee keer netjes drachtig. Mijn merrie laat wel altijd duidelijk zien of ze hengstig is das een voordeel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:57

Mijn merrie laat ook altijd goed en duidelijkzien dat ze hengstig is. Is maandag nog gescand, baarmoeder was niet meer hengstig en ze toonde ook niet meer hengstig, daardoor mocht ik haar ophalen. Zondag was ze al bijna over de hengstigheid heen en had het geen zin meer om een 2de (of 3de) keer te insemineren. Nu kwam ze maandag weer op stal en toen was het feest. Ik snap alleen niet dat ze afsloeg, dat doet ze echt nooit. IN de 6 jaar dat ik der heb heeft ze nog nooit naar een paard getrapt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:51

En is ze drachtig of heb je dr weer laten insemineren?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 12:08

Ja mijn merrie is inmiddels 41 dagen drachtig. Heeft dus niets betekent gelukkig.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:37

gr_roos schreef:
Ja mijn merrie is inmiddels 41 dagen drachtig. Heeft dus niets betekent gelukkig.

Gefeliciteerd!!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:43

gefeliciteerd wie is de gelukkige papa?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 16:06

De vader is Roven xx

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:37

Kijk is aan wat een goed nieuws ;) proficiat!