fokken met friese merrie! Welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

fokken met friese merrie! Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:30

Hallo,
We hebben nu al 4 jaar een hele knappe friese merrie, en zitten er al lang over na te denken om een keer te gaan fokken met mijn fries. (in overleg met mensen die ervaring hebben met fokken van paarden) Omdat het allemaal voor mij nieuw is vraag ik jullie hulp.
Ik heb een luxe friese merrie van 6 jaar, ongeveer 1.60 hoog, en ze loopt op dit moment in het L2.
Daarbij moet de hengst ook fijne bewegingen hebben, het liefst een goed karakter doorgeven en een modern type geven (het is de bedoeling dat het veulen ook goed in de sport mee zou moeten kunnen lopen)
Ze heeft geen afstammingen (ze hebben bij aankoop gezegd dat ze van Lammert 260 afstamt)
Ze heeft zelf een super bouw en een heel fijn karakter. Een minpuntje is dat haar draf wat meer zweefmoment en ruimte zou mogen hebben.
Weten jullie een dekhengst voor mij? Ik heb zelf eigenlijk nog niet echt een voorkeur voor een bepaalde hengst, ik zou wel het liefst een hengst hebben die erom bekend staat dat deze fijne sportpaarden geeft.
Zouden jullie mij kunnen helpen met de juiste keuze? En wat er allemaal bijkomt kijken?

Groetjes [naam]!

Anoniem

Re: fokken met friese merrie! Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:55

Fokken met een friese merrie zonder papier wordt lastig, want er is veel verwantschap in de friese fokkerij en als je dan niet weet wat de afstamming is...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:32

Afhankelijk wat je wel weet van haar afstamming. Weet je bv wel wie haar moeder is? Is degene van wie je haar kocht ook de fokker, en is het zeker dat Lammert haar vader is?
Indien je niets weet zou ik het risico niet nemen. Ik zou dan een dekking te risicovol vinden voor de merrie maar ook het komende veulen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 23:38

Nee, we zijn wel van plan om binnenkort DNA-onderzoek te doen.
Het risico op inteelt is inderdaad wel groot daar hebben jullie eigenlijk wel gelijk in...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:59

DNA-onderzoek heeft voor zover ik weet alleen zin als je al sterke vermoedens hebt wie de ouders zijn.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 00:42

dat hebben we dus bij de vader... daar weten we redelijk zeker van dat dat Lammert is, moeder is denk ik niet te achterhalen, moeders vader zou denk ik wel te achterhalen moeten zijn met DNA of niet?
Ze zullen de afgelopen jaren toch wel een DNA-databank o.i.d. hebben of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:35

Zo werkt DNA niet.
Als je de vader hebt en de nakomeling hebt kun je kijken of ze matchen, en dat zul je dus ook met de moeder moeten doen. Als je niet weet welk paard dat is kom je dus ook nooit achter de afstamming van moederskant.

Bovendien is fokken met volpapier merries al nauwelijks lonend, om het dan met een merrie zonder papier te doen...

Het enige waar momenteel wel vraag naar is en waarbij je een hengst met vrije bloedvoering zou kunnen kiezen is als je een poging doet om een barok pinto te fokken, dus een bonte hengst erbij.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:10

Of een arabo-fries? Maestro heeft weinig inteeld bij de friezen, dat zou misschien een optie zijn.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:54

Ok dat wist ik dus niet van de DNA (niet dat ik er veel vanaf weet maar toch) dacht dat je ook wel zonder de moeder te weten mv wel te weten zou kunnen komen. Barock Pinto vind ik eerlijk gezegd niet echt een optie...Vind de paarden die daar lopen nou niet echt een aanwinst moet ik eerlijk zeggen.. arabo-fries zou dan misschien inderdaad nog wel een optie zijn zeker gezien de kans op inteelt. Zal eens wat foto's van dr zoeken dat je in ieder geval een beetje een beeld hebt van dr...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:31

Misschien is de dekhengst Hugo wat voor je. Is geen nl gefokte hengst fokt ook niet voor het stamboek. Kan wel maar is er zelf niet geregistreerd. Hij komt van Amerika.
Wacht even pak ff Phryso erbij.

Gevonden.

Hugo heeft een laag verwantschap van 15,5%. Weet niet wat het gemiddelde is.
Maar anders zou ik toch eerder op een goed doordachte kruising denken.
Maar heb er niet zo veel verstand van maar je zou eens kunnen kijken

http://www.veenstraboijl.nl/
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 08-05-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:37

hmmm ik vind Felle een mooie jonge fries staat in Nijega (friesland) is 750 euro excl. btw. Is 1.68 en was alround en dressuurkampioen 2009/2010. Mooie jonge luxe hengst, fokt lange voorbenen en redelijk grote paardjes.

Wat betreft hugo, (dit noemt een ander) deze hengst is in Duitsland goed gekeurd, maar niet in Nederland. Het is dus geen Nederlandse goed gekeurde dekhengst.. Heb je misschien foto's van je paard? Want ik vind het moeilijk om een goede hengst te noemen voor een merrie waarvan ik niet weet hoe ze eruit ziet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:39

MarielleB schreef:
hmmm ik vind Felle een mooie jonge fries staat in Nijega (friesland) is 750 euro excl. btw. Is 1.68 en was alround en dressuurkampioen 2009/2010. Mooie jonge luxe hengst, fokt lange voorbenen en redelijk grote paardjes.

Wat betreft hugo, (dit noemt een ander) deze hengst is in Duitsland goed gekeurd, maar niet in Nederland. Het is dus geen Nederlandse goed gekeurde dekhengst.. Heb je misschien foto's van je paard? Want ik vind het moeilijk om een goede hengst te noemen voor een merrie waarvan ik niet weet hoe ze eruit ziet.

Ja maar gezien de merrie zelf ook geen papier heeft is dat niet zo belangrijk toch?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:25

*dubbelpost
Laatst bijgewerkt door FBN op 08-05-10 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:27

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:43

niemand meer??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:26

anjaenrene schreef:
Of een arabo-fries? Maestro heeft weinig inteeld bij de friezen, dat zou misschien een optie zijn.

Hoe kom je erbij dat Maestro "weinig inteelt bij de Friezen heeft"?? Maestro is een Lolke, dus Oege-bloed, en laat dat nu net
zo'n beetje het meest voorkomende bloed zijn binnen de Friese merriestapel.....

Hugo is in dat opzicht als volbloed Fries een paard wat minder kans op inteelt geeft door zijn bijzondere bloedlijn.

Zonder afstamming is het helaas onmogelijk om een fatsoenlijk fokadvies te geven.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:28

Okay, en wat vinden jullie in het algemeen van haar bouw? Goede/zwakke punten..?