[TI] Info/tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sarisv

Info/tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 12:47

Hallo,

Al enige tijd kriebelt het mij weer om weer te gaan paardrijden.. Heb al jaren voorkeur voor tinker maar (nog) nooit voor gekomen..
Jaren lang arabier gehad en bereden, super.. Is al weer enige tijdje weg ivm school/studie/te groot enz..
Nu nog 2 super shetjes over, maarja daar kan je verder niet op rijden..

Nu is mijn vraag, aangezien je verschillende informatie hoort over wat beste bij mij past, qua stokmaat enzo...
Ben zelf 1,81cm...

Verder heeft echt geen haast, dat er nu meteen 123 een tinker moet komen, moet echt eerst goed rondkijken hoe en wat..
want moet toch weer beetje onderaan beginnen..

Verder wat is het beste 24/7 buiten, of toch stal? Wil er verder niet de sport mee in gewoon lekker buitenritten.. Gewoon dat ik weer
wat te doen heb na werk, zit nu telkens maar binnen :o Heb de shetjes nog wel, maar dat is toch 'anders' (qua rijden)...

Verder nog tips wat ik mee kan nemen in mijn overweging? Of juist niet?
Ik hoor het graag :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:56

Barmat, hier op bokt is volgens mij nog langer als jouw en heeft ook een tinker. Dat lijkt prima, dus dat moet kunnen.
Heb zelf ook een tinker (nu 3 jaar en nog onbeleerd) en vind het een geweldig dier. Is bijzonder komisch en een erg happy horse.
Ik zelf vind het niet de domme/slome die men vaak voor ogen heeft bij tinkers. Hij is juist heel intellegent en absoluut niet sloom. Mag graag wat voor je doen. Ben nu een beetje longeerwerk met hem aan het doen en hij pakt dit net zo snel op als ieder ander paard.
Dus, als je goed zoekt, dan denk ik dat je wel een tinker vind die bij je past...

Sarisv

Re: Info/tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:29

Ja oke maar als je zo rondkijkt zie je verschillende stokmaten, moet je dan niet vanaf bepaald maat kijen qua je lengte?
Heb altijd al tinker gewild, maar eerste was toch een arabier (is me zus mee begonnen)... Weet niet gewoon de bouw van een tinker vind ik al super!

Qua leeftijd weet ik niet wat ik wil.. ben echt nog aan het rondsnuffelen :)
In iedergeval alvast bedankt voor je reactie, en leuk dat je mooie tinker hebt met longeren :D

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:34

mijn vriend is 1.96 en "zijn"merrie is 1.56 gaat prima en ziet er niet stom ut ofzo
moet erbij zeggen dat ze qua omvang ok wel een tank is hoor, niet zo een iel dingetje

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:52

Hmm oke dus dat valt dus wel mee..
En wat voor zadels hebben jullie op de tinkers? Ook wel handig :+

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:20

ik ben zelf 1.80 en mijn tinkers zijn 1.50 en kleiner en daar pas ik best op ,nu zijn ze lekker stevig niet van die smalle tinkers ,dat maakt ook een heel verschil ;)
Ik rijd ze met boomzadel en boomloos .

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:22

Oke thanks! Wou sowieso al een stevige tinker, vind ik sowieso mooier dan van die smalle ;)

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:33

Het voordeel is inderdaad dat de meeste Tinkers ronder zijn dan bijv KWPN-ers etc. Je benen steken er dan niet onderuit. De lengte zal dus niet het probleem zijn! Verder hebben wij een Tinker die iedere dag weer voor een verassing zorgt en zeker niet sloom/ saai is dus ook daar zit heel veel verschil in. Het grote voordeel vind ik zelf dat je niet verplicht dagelijks hoeft te rijden omdat je er anders bijna niet meer op durft omdat ze dan zo "gek in hun kop" zijn en dat ze met een buitenrit vaak toch wat "koeler" in het hoofd zijn. Daarnaast vind ik ze echt supermooi!!!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:35

Ze zijn ook super mooi :P

En voeren jullie ze ook bij als ze 24/7 buiten kunnen zijn? Zo ja hoeveel en wat? Of is toch beter (met winter?) ook op stal snachts?

Jaa ik vraag veel sorry :P

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:38

ik ben 1m81 en mijn vriend 1m92
onze merries zijn 1m45, 1m48 en 1m51 en dat gaat prima hoor ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:38

M.i. zijn Tinkers echt nog paardjes die 'dicht bij de natuur' staan. Dus lekker dagelijks buiten met een kudde vriendjes is een must.
De diversiteit is groot en elk paardje is uniek, het is dus moeilijk te zeggen of, wat en hoeveel een Tinker qua voeding moet krijgen.

Er zijn best grote maat Tinkers waar je prima op past met jouw lengte.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:40

Hij/zij kan zeker dagelijks buiten, met mogelijk stal als nodig is.. en zijn vriendjes genoeg sowieso me eigen 2 shets, maar ook andere paarden...

Ook bedankt frenia

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:51

owja: wij hebben een barefoot cheyenne en een barefoot cherokee als zadels

bij ons gaan de meeste 's avonds binnen, ze worden dagelijks bijgevoerd, ook in de zomer
daar zijn de meningen over verdeeld en denk dat ieder voor zich daar een beetje zijn weg in moet zoeken ;)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:06

wij hebben er 6 staan die swinters ook 24/7 buiten staan. die krijgen dus 24/7 hooi ter beschikking en meusli zodoen nodig..
de andere staan snachts op stal, waarom die wel?? omdat dat zo uitkomt hoeft helemaal niet eigenlijk.

ik rijd met een kn dressuurzadel, mijn vriend met een westernzadel ( weet zo even het merk niet) en dan heb ik nog mijn oude springzadel die maar op eentje past..
ooit wil ik een boomloosje erbij aanschaffen, is wel makkelijker met zoveel beessie's

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:07

Ik heb de mijne ook 's nachts binnen, maar ze kunnen echt wel wat hebben. Dus kunnen ze ook het hele jaar buiten lopen met schuilplaats natuurlijk...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:20

ik ben 1.83 en ik heb een tinker van 1.59.
hij staat 24/7 buiten op de paddock met schuilstal en in de zomer wat uurtjes op de wei. op de paddock krijgen ze hooi maar niet onbeperkt maar afgemeten.
ik heb een barefoot cheyenne voor hem.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:42

Ik ben 1.85m en mijn man is nog iets langer.
Onze tinkers zijn tussen de 1.46m en 1.59m, zolang ikzelf niet te zwaar word (hihi) gaat dat prima!

Wij hebben diverse zadels, je moet dat echt per persoon en vooral ook per paard bekijken!

Huisvesting is in principe voor alle paarden hetzelfde en geeft een ieder zijn/haar eigen invulling aan.
Ook binnen het ras tinker heb je zoveel verschil.... dat je echt per paatd moet kijken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:36

Ik heb een iel ding :P Ze is van het grai type (luxere tinker), en ik pas er met mijn 1.80m nog makkelijk op: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFXHW8WF.jpg

Ik heb een veelzijdigheidszadel (met boom) voor haar.

Ze staat het hele jaar door 24/7 buiten. 's Winters met een schuilstalletje en verder ook zonder deken. Ze krijgt dan 2 a 3 maal per dag een flinke hoeveelheid kuil, en verder alleen na het rijden wat brok. s'Zomers staat ze gewoon 24/7 buiten op de weide.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:36

Ik ben ook ca. 1.80 m en heb toch vrij lange benen. Persoonlijk vind ik het geen gezicht als ik op een tinker kleiner dan 1.55 m zit. Het liefst heb ik een tinker van 1.60 m of groter. Ik rij wel dressuurmatig, dus zit ook in een wat langere zit. Dat speelt natuurlijk ook mee.

Mijn vorige tinker stond gehele jaar 24/7 buiten. Hij kon niet op stal, was claustrofobisch. Haha. Hij had wel een inloopstal waar het gehele jaar onbeperkt hooi beschikbaar was.

Mijn huidige tinker staat nu 's zomers 24/7 buiten op dezelfde manier, maar met slecht of koud weer ('s winters) gaat hij 's avonds op stal. Maar ook hij krijgt onbeperkt hooi het hele jaar door.

Er zit trouwens een enorme variatie in karakters onder de tinkers (maar goed, bij welk ras niet?) en dat is wel iets waar je goed op moet letten. Want als je er van uitgaat dat een tinker altijd koel en rustig is, dan kun je je flink miskopen. Maar misschien wil je ook juist wel een wat hetere en looplustige tinker, want daar is ook helemaal niets mee mis. Zelf heb ik ze liever in die laatste variant namelijk. ;-)

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 09:52

Ok thanks voor de info allemaal tot nu toe..
Ben al flink aan het rondkijken (op internet dan)..
Maar moet eerst even kijken hoe en wat (qua financieel gebied, wil ik eerst op me zelf, of toch eerst weer een paard? erg lastig)

En op internet zie je zo veel verschillende prijzen, wat is nou een normale prijs gemiddeld?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:04

Ook ik ben vrij lang (1.80) en heb een Tinker (1.55). Past prima!
Maar.. wij kunnen wel zeggen dat het past, maar ik denk dat je vooral eens moet 'passen' of jij jezelf op een Tinker vindt staan :)

Prijzen.. die lopen ontzettend uiteen, ik denk niet dat er een 'gemiddelde prijs' is. Juist ook omdat er zoveel types zijn. Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken, maar ga er vanuit dat een beetje ingereden Tinker rond de 3000 ligt. Kan hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de Tinker en waar hij te koop staat (handelsstal of particulier).

Overigens lopen die van mij 24/7 buiten en heb ik een boomloos zadel (Barefoot).

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:46

Oke bedankt, nee zie zo op internet inderdaad al verschillende prijzen.. Wil sowieso beetje groot/grof type vind ik zelf al gewoon mooier.. en inderdaad misschien is dat 'passen' niet zo gek idee..
Heb paar jaar geleden op Mc Cloud gereden van tinkerstal Mc.Cloud als ik het goed schrijf.. Dat was super..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:49

McCloud was niet zo groot ook toch?

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:50

Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot.. :+ alweer tijdje geleden..

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:44

Okee nog een vraag..
Ben al aardig aan rondkijken, en heb net 1 via internet gevonden dat hier vlak bij is..
Merrie 5 jaar 156cm zit evt dressuurzadel/hoofdstel bij..
Maar is dat wat als meer gewoon met haar wil rijden, zeg maar buitenritten vooral? Of kan dan beter zelf na ander zadel kijken?

Niet dat deze tinker al ga kopen hoor.., eerst nog even kijken en overleggen thuis.. Maar toch rondkijken en info vragen kan nooit kwaad..