Afvallen navelstreng

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Afvallen navelstreng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 09:31

Mijn veulen is inmiddels alweer een ruime 6 weken oud. Ze is goed actief en speelt de hele dag. Naast melk van der moeder eet ze al flink van de slobber, brokjes en het hooi en gras. Alles gaat dus perfect, maar de navelstreng is er nog steeds niet afgevallen. Ik heb al een aantal keer goed ernaar gekeken, het is gewoon droog en hard absoluut niet ontstoken etc. De huid eromheen is niet gezwollen of warm. Maar het valt er dus maar niet af en ik begin me nou af te vragen of dat wel normaal is. Weet iemand hier hoelang het mag duren voordat het stompje eraf valt?

Voordat ik half bokt over me heen krijg met de vraag waarom ik de dierenarts niet zou bellen, die is twee weken geleden nog geweest en die zei dat het geen kwaad kon. Maarja dat is inmiddels wel 2 weken geleden.

Op deze foto zie je het navelstrengstompje zitten. De foto is van 18 april en het is nu nog hetzelfde
Afbeelding

En stiekem even een fototje spammen :P
Afbeelding
Een koppie om verliefd op te worden :D

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:50

Het duurt soms wel langer dan een maand zoals in jouw geval al dus 6 weken..
Het moet eerst helemaal uitgedroogt zijn.. (waarvan jij nu waarschijnlijk denkt dat is die toch al?)
Dat kan soms wel een maand tot 2 maanden duren!
Vooral niet aan prutsen en lekker laten zitten, valt er binnen nu en 2 weken echt wel af!

InekeH87

Re: Afvallen navelstreng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:32

ok nu ben ik een stuk geruster. Eraan prutsen was ik zowizo al niet van plan. Ik heb met poetsen een paar keer gekeken of het niet ontstoken en goed droog was. Dit is de eerste keer dat ik het opgroeien van een veulen van zo dichtbij meemaak, vandaar dat ik me van dit soort kleine dingetjes afvraag of dat wel zo hoort. Mijn vorige veulens zijn allemaal al vroeg fulltime de weide opgegaan en zijn toen maanden lang niet in handen geweest. Dan zie je dit soort dingen helemaal niet.

Superhafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:41

Hoi, ons hengstveulentje is nu 7 weken oud, en bij hem is het er idd ook nog niet afgevallen...ben ook erg benieuwd wanneer dat gaat gebeuren..!

Mooi veulen heb je trouwens!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 09:27

bedankt, ik ben ook heel trots op haar :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:27

Bij mijn veulen vorig jaar duurde het ook erg lang, maar het droge navelstrengetje is er uiteindelijk toch afgekomen. Was toen wel een beetje ontstoken, vliegen zaten erop, maar na een spuitje acederm was het snel over met ontsteking en vliegen.