Hoe kan je een jonge arabier leren opstellen?! :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeNIse997

Hoe kan je een jonge arabier leren opstellen?! :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 08:27

Hoi, Ik ga vandaag met mijn verzorgpony naar de paardenkeuring..
Er is ieder jaar (onze grote concurrent) een schimmel arabiertje. Die gaan dan in t midden staan netjes vierkant staan en dan heel mooi de hals gestrekt en het hoofd hoog... (zoals eigenlijk iedere arabier die je op google zoekt doet)
Maar ik vraag me dus af hoe je dat doet/leert.. Om een beetje dr hoofd omhoog te doen dat staat ook zo raar:S
Meestal hebben die concurrentte van ons hebben een zweep met witte soort van confetti en dan doet die arabier het gelijk...
Maar hoe leer je dat nou?

Waarschijnlijk als ik de reacties binnenkrijg, ben ik allang aan t lopen!
Maar toch voor de volgende keuring wil ik het wel weten;)
Greetz Denies
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-04-10 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:03

Ga vooral veel kijken bij diverse keuringen en shows, kijk naar de manier van opstellen. Probeer bij een trainingstal een dagje mee te lopen om te leren hoe zij dat aanpakken of volg een trainings seminair.

Edit: ook ik ben een leek in de showwereld, maar heb mijn jaarling nu toch zelf zover gekregen door te kijken en leren van anderen ;) daarnaast geduld, vertrouwen en respect brengt je al heel ver.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 23:10

RhealLover schreef:
Ga vooral veel kijken bij diverse keuringen en shows, kijk naar de manier van opstellen. Probeer bij een trainingstal een dagje mee te lopen om te leren hoe zij dat aanpakken of volg een trainings seminair.

Edit: ook ik ben een leek in de showwereld, maar heb mijn jaarling nu toch zelf zover gekregen door te kijken en leren van anderen ;) daarnaast geduld, vertrouwen en respect brengt je al heel ver.

Uhuh, ja maar hoe kan je dan je paard laten opstellen.
Ik bedoel als ik voor dr ga staan en til dr hoofd omhoog doet ze dat niet zo vlekkeloos als die arabieren op de keuring,
dus hoe leer je dat nou

RhealLover

Re: Hoe kan je een jonge arabier leren opstellen?! :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:58

Daarom is het aan te raden om eens ergens te kijken ;) omdat men niet het hoofd optilt maar omhoog vraagt, daarnaast is het hoofd vragen iets wat je as laatste doet om je AV in de houding te zetten.

Het hoofd omhoog vragen is wel het moeilijkste en leer je niet in 1 dag aan, daarom is geduld zo belangrijk samen met respect en belonen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:24

RhealLover: En hoe vraag jij het dan? En vraag je het in het begin anders dan je nu doet, nu het paard het snapt? Zijn er bijv verschillende stappen in het aanleren?

Ik denk dat TS bedoelt dat ze op de keuring alleen paarden ziet die het al geoefend hebben en het gewoon doen en dat ze daaraan niet meer kan zien hoe het aangeleerd is.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:46

En datgeen is juist niet op een forum te leren door het lezen van een stuk tekst, zoals ik eerder aangaf dat TS bij een trainingstal eens moet gaan kijken. Daarnaarst organiseren diverse stallen jaarlijks wel een pen dag of trainingsseminair, daar heeft TS meer aan :o

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:30

In het boek 'The arabian, an owners guide' van Sharon Byford staat veel informatie over het arabisch paard onder andere ook traning voor het showpaard en hoe te leren met opstellen. Zelfs met deze uitleg is het nog steeds erg lastig vind ik. Het opstellen is dan ook iets dat je veeeeel moet oefenen. In aanloop van de amateurkeuring vorig jaar heb ik 3 maanden lang 5 dagen in de week geoefend. Soms maar kort, 5 minuten, maar telkens weer proberen totdat het er echt in zit.
Ik heb dit boek destijds uit USA gekocht, het wordt hier namelijk niet meer gemaakt. Het is al een ouder boek, jaren 80, veel plaatjes met zwart/wit. Ik vond het een erg leuk boek en zeker een aanrader.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:34

Een paard leren staan zoals je dat op keuringen ziet is geen werk van 1 dag of zelfs 1 week.
Voor een stabiel paard op show te hebben (zeker jonge paarden) wordt een training van min. 2 maand gerekend. En dan is nog dat op show en thuis een groot verschil is.

Het is een stappenplan dat je moet doorlopen en voor veel aandacht hechten aan het voetenwerk.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:08

Precies en daarom wil ik weten hoe je het een jonge AV aanleerd...

Nicole288 schreef:
RhealLover: En hoe vraag jij het dan? En vraag je het in het begin anders dan je nu doet, nu het paard het snapt? Zijn er bijv verschillende stappen in het aanleren?

Ik denk dat TS bedoelt dat ze op de keuring alleen paarden ziet die het al geoefend hebben en het gewoon doen en dat ze daaraan niet meer kan zien hoe het aangeleerd is.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:11

Okee en hoe moet een leek op dat gebied te werk dan?
Kun je me dan uitleggen wat de stappen zijn?
in Augustus is weer een amateurkeuring waar we heen gaan ;)

Rawaat schreef:
Een paard leren staan zoals je dat op keuringen ziet is geen werk van 1 dag of zelfs 1 week.
Voor een stabiel paard op show te hebben (zeker jonge paarden) wordt een training van min. 2 maand gerekend. En dan is nog dat op show en thuis een groot verschil is.

Het is een stappenplan dat je moet doorlopen en voor veel aandacht hechten aan het voetenwerk.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:59

Als je een leek bent op het gebied van shows dan is een forum niet de plaats waar je ervaring moet zoeken, theoretische ervaring is heel andere koek als praktijk ervaring. Met name als leek zijnde die het graag wilt leren zou je toch echter op zoekgaan naar trainers en stallen die je het willen bijbrengen, als kijker naar shows gaan (ipv als deelnemer) en de moeite doen om er boeken en internetpagina's hierover terug te vinden waaruit je theoretische punten kan halen.

En een stappenplan valt niet in theorie te leren, daarvoor zal je toch echt de praktijk op moeten zoeken :o

Welke amateur keuring ga je dan? Hier in NL is ie pas geweest.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:57

deniseremo schreef:
Okee en hoe moet een leek op dat gebied te werk dan?
Kun je me dan uitleggen wat de stappen zijn?
in Augustus is weer een amateurkeuring waar we heen gaan ;)

Rawaat schreef:

Dat kan je als trainer ook niet in 1 dag leren, of uit een boek.
Hiervoor gaan de meeste trainers maanden op stage bij verschillende stallen.