Kun/zou je een veulen (nou ja jaarling) niet spenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Kun/zou je een veulen (nou ja jaarling) niet spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 22:35

Ik heb een groep tinkers lopen (3 volwassen merries, een 3 jarige, een 2 jarige en een jaarling.
De jaarling Ishara (bijna 1 jaar oud) loopt gewoon in de groep natuurlijk, net als haar mams. Ik zie dat ze af en toe nog wel drinkt, en steun zoekt bij/achter mams..

De merrie heeft in het verleden een uierontsteking gehad (na een dood geboren veulen) en ik ben dus een beetje huiverig met spenen, en zou het het liefste gewoon zo laten. We nemen de merrie vaak mee op ritjes e.d. en dan gaat Ishara na 1 hinnik gewoon verder met eten (tinker he :D). Dus ze kan wel zonder mams als het moet. Voor mij is er dan ook eigenlijk geen reden om haar te spenen.... Maarja, dan hoor je die verhalen dat als je niet speent het veulen altijd aan de merrie blijft plakken etc. Ik was dan ook benieuwd naar ervaringen van bokkers die ook niet gespeend hebben en hoe dat op latere leeftijd uitgepakt heeft?

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:49

je hoeft in principe niet te spenen. Ligt ook aan de conditie van de moeder. Als die er teveel onder lijdt, dan zit er niks anders op. Een nieuw veulen wil ook wel helpen. Dan heeft moeders geen aandacht meer voor haar vorige veulen (de jaarling nu). Dan speent het zich vanzelf. Kun je de groep niet opsplitsen misschien? Succes verder.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:54

Ze spenen bij mij allemaal zelf af(de merrieveulens dan).
Meestal zo rond de 14 maanden. Mams gilt 1 keer en klaar met drinken aan de tiet. Nooit geen problemen gehad met plakkerige jaarlingen. Het valt mij juist op dat de veulens die zelf door mams afgespeend zijn en er heel lang bijlopen, juist zeer zelfstandige paardjes zijn. Ze lopen allemaal in 1 kudde hier, ik volg dit zo al een paar jaar achter mijn huis en het gaat super zo. Dus je hoeft ze niet tijdelijk te scheiden, in principe gaat het allemaal vanzelf.

dblijham

Re: Kun/zou je een veulen (nou ja jaarling) niet spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:56

Hangt van je merrie af, die van mij zoogde haar jaarling (13 maanden) nog volop en werd er zelf broodmager van. Toen heb ik ze toch maar een tijdje uit elkaar gehaald zodat de merrie droog kon gaan staan.

AngelofLove

Re: Kun/zou je een veulen (nou ja jaarling) niet spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:59

Ik kende er eentje die ook niet werd afgespeend en een aantal jaren later plakt ze nog steeds aan der moeder vast.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:59

Ik sluit me bij bovenstaande aan, de meeste merries weten zelf heel goed aan te geven wanneer het genoeg is geweest!

Edit: ik bedoel de post van trollenranch