Discussie, minder fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Er zou in Nederland een fokbeleid moeten komen om wildfok tegen te gaan.

Ja
54 (63%)
Nee
31 (36%)

Totaal aantal stemmen: 85

Anoniem

Discussie, minder fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:23

Hallo. Naar aanleiding van dit [VN] Dekkingen in Duitsland zijn met ruim tien procent gedaald topic, wil ik met fokkers en niet fokkers de discussie aangaan.

Persoonlijk vind ik dat er veel te veel wildfok is. Rassen zoals tinkers, friezen, dravers en haflingers worden er fijn op los gekruist en mini''s worden voor de leuk erg jaar gedekt omdat er dan weer zo'n poepig veulen uitkomt waar je eigenlijk niks aan hebt.

Nu heb ik het over 'recreatiepaarden', maar ook sportpaarden worden naar mijn idee teveel doorgefokt. Alleen heb ik hier te weinig achtergrond over, vandaar dat ik hier niet genoeg mijn mening over kan en wil geven.

De feiten zijn ook bekend, zie deze link: http://www.animalfreedom.org/paginas/in ... eling.html

Mijn stelling is dus, er zou in Nederland een fokbeleid moeten komen om wildfok tegen te gaan. Stamboeken en instellingen zouden op een bepaalde manier toezicht moeten kunnen houden op de fokkerij en bijvoorbeeld toestemming moeten geven. Het enige nadeel is dan, dat niet-geregistreerde hengsten moeilijk te controleren zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik wil hier een discussie aangaan, meningen zijn vrij om te geven.
Ik hoor graag feiten, jullie mening of ideeen.

Wilawander

Re: Discussie, minder fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:27

Ik ben zelf niet voor wildfok zoals jij het noemt maar toch is er naar deze paarden/pony's ook wel vraag. Niet iedereen heeft geld om een duur sportpaard met een goed papier te kopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:29

Wat is er mis met gewoon marktwerking zoals ie nu is?

In zuidelijke landen maken ze heerlijke salami van al die overtollige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:33

Vind het een beetje krom dat je niet zonder toestemming mag fokken. Als ik een foeilelijk paard heb met een afstamming waarbij je aan je hoofd krab, en ik wil dat kruisen met een achtelijke pony, die nog lelijker is dan het achtereind van en varken, waarvan de afstamming nog (ja het is mogelijk) lelijker is dan zn uiterlijk, dan doe ik dat toch? Wie weet vind ik het 2 hele mooie dieren en wil ik het veulentje houden? Dan heb ik geen boodschap aan een of ander iemand achter een bureautje dat zegt dat ik niet mag fokken.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:36

Ik vind ook dat er wel heel veel gefokt wordt. Op zich heb ik er geen probleem mee als iemand zijn leuke merrie met de leuke hengst van de buren kruist, zolang je 100% zeker weet dat je het veulentje zelf wilt houden. Persoonlijk vind ik niet dat je zomaar een hengst op jouw merrie moet zetten omdat je een veulentje wilt en daarna het veulen verkoopt als het wat ouder wordt. Dan vraag ik me altijd af: wat maakt jouw merrie zo bijzonder en aantrekkelijk (voor anderen, want voor de eigenaren zijn ze natuurlijk vaak heel veel waard) dat daar een veulen van moet komen? Eentje die bijv. super vererft voor de sport, of zelf heel hoog heeft meegedraaid of hele goede resultaten behaald heeft dat is dan wel 'terecht' maar zomaar voor de leuk als je het niet doet om voor jezelf een paardje te fokken. Nee, daar ben ik het niet mee eens.

Edit: of je het echt aan de hand van regels kan gaan reguleren? Nee, denk het niet.
Laatst bijgewerkt door J508 op 29-04-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:38

Ik vind het kortzichtig om alleen wildfok te noemen.

Er is namelijk ook een forse overproduktie aan paarden en pony's mét papier. Er worden duizenden shetlandhengstjes, welshjes, haflingers, friezen, belgen etc ge-exporteerd voor opfok als slachtvee, en daar zitten ook stamboekveulens bij. Persoonlijk zie ik niet in wat daar mis mee is, ik zou liever een paard opeten dat een fijn kort leven in de bergen of wei heeft gehad dan een kistkalf.

Maar ook van 'gewone' KWPNers zijn er teveel. We hebben 12000 veulens nodig om een paar toppers te fokken. Dan blijven er wat goede paarden over voor de basissport en amateurs, maar dan ook nog een heel bosje die niet voor de top, niet voor de amateurs en ook niet voor de recreatieruiters geschikt zijn. De prijzen zijn enorm ingezakt de afgelopen jaren dus ik denk dat er ook in NL wat minder gefokt gaat worden de komende jaren.

Van mij hoeft er geen fokbeleid te komen om dit tegen te gaan. We leven in een vrij land en iedere fokker moet maar voor zichzelf beslissen of zijn merrie goed genoeg is. Als iemand met een matige merrie wil fokken dan zou ik adviseren 'niet doen' maar verbieden vind ik te ver gaan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:49

Iedere debiel mag toch ook kinderen krijgen?
Dus voor paarden dezelfde regels, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:50

Springert schreef:
Iedere debiel mag toch ook kinderen krijgen?
Dus voor paarden dezelfde regels, vind ik.

Ik wou dat nog zeggen maar dacht, nee toch maar niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:52

@ Wilawander, er is niet altijd vraag naar, veel paarden belanden onnodig bij de slacht belanden of gewoon verwaarloost worden.

@anne, er wordt met feiten aangetoond dat er naar verhouding teveel paarden zijn, en dat ze dan maar naar de slacht gaan vind ik niet correct. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van een lekkere paardenbiefstuk.

@Asyaa, het maakt niet uit of het paard foeilelijk is, er moet gewoon duidelijk aangetoond
kunnen worden wat het fokdoel is.

@ Janne, dat heb ik wel genoemd, maar ben ik verder niet op ingegaan.

@Marcel, dat vind ik niet vergelijkbaar... ;)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:57

Ik denk dat NL nog wel verschillende mogelijkheden heeft om van de 'overtollige' (brrr wat een ondankbaar woord eigenlijk) paarden/pony's af te komen. Het probleem zal groter zijn in de US waar ze geen slachthuizen voor paarden meer hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:59

Adriana schreef:
Ik denk dat NL nog wel verschillende mogelijkheden heeft om van de 'overtollige' (brrr wat een ondankbaar woord eigenlijk) paarden/pony's af te komen. Het probleem zal groter zijn in de US waar ze geen slachthuizen voor paarden meer hebben...

Klinkt idd niet fijn, overtollig.
In de US worden de paarden toch naar Mexico en dat soort landen getransporteerd?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:00

Tuurlijk zijn er genoge verwaarloosde paarden maar daaronder ook genoeg dieren met papieren. Die nog niet eens zo gek gefokt zijn......
Dus lost niks op.

En wie wil het papierloze fokken tegenhouden?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:11

Joolien schreef:
Adriana schreef:

Klinkt idd niet fijn, overtollig.
In de US worden de paarden toch naar Mexico en dat soort landen getransporteerd?

Ja omdat ze er er nergens anders mee naar toe kunnen...

Daar heb je ook een goed punt Wilawander!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:17

Joolien schreef:
@anne, er wordt met feiten aangetoond dat er naar verhouding teveel paarden zijn, en dat ze dan maar naar de slacht gaan vind ik niet correct.

Ben je dan vegetarier? Waarom is een koe of varken opeten wel correct en een paard opeten niet?
Ik heb er totaal geen moeite mee.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:20

Een paard is een paard met of zonder papier, het zou dan toch niet uit mogen maken welk paard wel en wel paard niet naar de slacht mag gaan.. Klinkt als paardendiscriminatie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:21

[***] schreef:
Joolien schreef:
@anne, er wordt met feiten aangetoond dat er naar verhouding teveel paarden zijn, en dat ze dan maar naar de slacht gaan vind ik niet correct.

Ben je dan vegetarier? Waarom is een koe of varken opeten wel correct en een paard opeten niet?
Ik heb er totaal geen moeite mee.

Ik ben helemaal geen vegetarier. Ik eet ook gewoon paardenbiefstuk. Maar paarden worden eigenlijk niet gefokt voor de slacht, het is meer dat sommige mensen fokken omdat ze het leuk vinden en zich dan niet de concequenties bedenken.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:35

Als je wilt fokken met een paard of pony vindt ik een keuze die je zelf moet maken. Wij hebben zelf shetlanders en fokken daar op kleine schaal mee voor eigen gebruik. Wel op stamboek. Maar als ik hier om me heen kijk hier in de buurt wat hier alleen al aan drachtig spul rond loopt voor het alleen leuk zijn. dan vraag ik me wel eens af waar we mee bezig zijn. Dat staat straks weer op de markt en voor een paar euro worden ze er verkocht of gaan op transport. Dat ze er beter op letten wat er met paarden gebeurt vindt ik een heel goed ding, maar vaak doen ze er wat aan als het al uit de hand is gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:36

Joolien schreef:
Ik ben helemaal geen vegetarier. Ik eet ook gewoon paardenbiefstuk. Maar paarden worden eigenlijk niet gefokt voor de slacht, het is meer dat sommige mensen fokken omdat ze het leuk vinden en zich dan niet de concequenties bedenken.

Dat heet dan fokken voor de slacht

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:42

De markt bepaald het fokbeleid zelf. Zie Duitsland, maar evenzeer België, Nederland, Frankrijk, ....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:42

Volgens mij zou het voornamelijk bij de shetlandertjes geen kwaad kunnen, maar dan geen verbod maar bewustwoding creeeren. Elk jaar kun je de hengstjes gratis ophalen of voor 50 euri. Dat heb ik bij andere rassen nog niet gezien......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:49

Hier in Duitsland hebben inderdaad minder mensen gefokt met hun merries. Ik ben daar één van. De markt ligt geheel op de kont en dat is voor mij een reden niet te fokken.
Een goede kennis heeft nu juist 3 merries laten dekken ipv 2, hij denkt minder mensen die fokken zijn minder paarden dus kan ik ze met 3 jaar goed verkopen.
Zo heeft iedereen een andere mening maar denk dat je gewoon je verstand moet gebruiken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:52

Wilawander schreef:
Een goede kennis heeft nu juist 3 merries laten dekken ipv 2, hij denkt minder mensen die fokken zijn minder paarden dus kan ik ze met 3 jaar goed verkopen.

Dat zag ik vorig jaar ook al op Bokt, ik geloof er niets van.

Het fokken met een papierloze merrie x de hengst van de buurman levert een goedkoop veulen op dat voor alle doelen geschikt is van recreatie tot slacht, zonder dat de fokker daar financiële pijn van heeft. Dus dat daar voor gekozen wordt is begrijpelijk en ook niet te vergelijken met de fokkerij van sportpaarden.

comeback schreef:
Een paard is een paard met of zonder papier, het zou dan toch niet uit mogen maken welk paard wel en wel paard niet naar de slacht mag gaan.. Klinkt als paardendiscriminatie

Een serieuze fokker zorgt dat zijn merrie zich bewezen heeft voor hij/zij ermee gaat fokken. Dat gaat van keuringsklaar laten maken en dan evt ibop tot hoger in de sport. Zon merrie heeft dan al een klap geld gekost en dan komt het dekgeld en de DA kosten er nog overheen. Dus is het niet economisch om met een KWPN merrie te dekken als je niet van plan bent om een zekere kwaliteit na te streven, de dek etc kosten zijn te hoog om voor de slacht of hele lage veulenprijs te fokken.
Vandaar dat het niets met discriminatie te maken heeft, maar meer met het kostenplaatje.

Fokken is en hobby en daar moet niets verboden worden, de fokkers moeten zelf verstandig zijn en selecteren. Maar daar zogt de marktwerking wel voor daar heb je geen regels van bovenaf voor nodig.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:39

het enige wat ik vind is dat een verbod overdreven is, maar mensen wel moeten gaan stoppen met kruisen ...
zoals een arabofries of een welsh x arabier (nwr) dat zijn rassen, dus die kruissingen vind ik wel dat dat mag ... maar bijvoorbeeld een haflinger met een forrest dat hoeft voor mij ook niet
maar aan de andere kant zijn echte rassen vaak wel wat prijziger dan kruissingen, dus is het wel weer goed dat er kruissingen zijn voor mensen die gewoon zomaar een paard willen en niet heel veel geld hebben ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:44

stalmiracle schreef:
maar aan de andere kant zijn echte rassen vaak wel wat prijziger dan kruissingen, dus is het wel weer goed dat er kruissingen zijn voor mensen die gewoon zomaar een paard willen en niet heel veel geld hebben ...

Zodat er totaal verwaarloosde paarden in kale weitjes staan waar men geen geld voor heeft om die te onderhouden. Wat mij betreft mag er altijd een behoorlijk prijskaartje aan een paard hangen, want een paard kost altijd geld en als je dat niet hebt moet je er geen kopen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:54

begin met fokken met een merrie en hengst met een predikaat.
bij de kwpn zijn in ieder geval de hengsten geselecteerd en pas fokken met de merrie met minimaal een sterpredikaat.
andere merries evt. toeslag vragen. dan fok je in ieder geval met betere paarden. uitzonderingen altijd daar gelaten natuurlijk.
als je uit een kromme een kromme fokt, dan gaat het dier in ieder geval geen glanzende carriere tegemoet. of die carriere nou in de ring of in de recreatie plaats vind.
correct gebouwde (gefokte) paarden zullen ook minder blessure gevoelig zijn.
zo zou je dat bij alle rassen kunnen doen. dan wordt er al minder gefokt. of eehh...vermeerderd