Ik heb al eerder een topic gestart hier over, en toen dacht ik aan een ranke andalusiër hengst. Maar daar zie ik nu van af omdat deze toch aardig breed zijn, en mijn pony is vrij smal. Wil geen onnodig risico lopen.
De merrie is ongeveer 17 jaar en 1.40 hoog. Zij verkeerd in een goede conditie en heeft rond haar 4e minstens 1 veulen gehad. Ze kan ontzettend voorwaards zijn, een heethoofd, ongeduldig. (Met springen overdreven panisch hoog over de balken racen, bij te veel inhouden alleen maar harder gaan, voornamelijk op buitenrit.. alles uit zich bij madame in snelheid zeg maar). Daarom zoek ik een hengst die dit karakter wat compenseert met een ietwat koeler karakter. Ze is echter wel goudeerlijk en zal je er nooit proberen af te bokken oid. Haar hoeven zijn niet super, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden (platvoeten van voren, gevoelige zool, maar dat is wss door verwaarlozing gekomen, al denk ik dat ze er ook aanleg voor heeft).
Mijn oog was gevallen op Ricardo, een hengst hier in de buurt, en ik ga binnenkort eens kijken.
Op de foto lijkt zijn rug vrij lang en de benen wat aan de korte kant, terwijl ik juist een hengst moet hebben die eerder lengte in de benen geeft dan in de rug. Wat vinden de kenners van deze combinatie? Want een foto kan natuurlijk vertekenen. Ik zie ook niet meer foto's op het internet staan van deze hengst.Mijn merrie:

Meer foto's in profiel (oa onderin 2 topics met duidelijke foto's)
Ricardo:

http://www.romantico.nl/ricardo.htm
Het is de bedoeling dat de combinatie recreatief bereden gaat worden, en voor een wagentje kan lopen. Stiekem vind ik een gekleurd veulentje wel erg spannend, dus hengsten die veel kleur vererven zijn meer dan welkom! Ook wat meer behang zou mooi zijn gezien de merrie niet zulke lange manen heeft.
Citaat:In het kort over de merrie:
- Geen papieren
- ongev. 17 jaar
- schimmel
- 1.40
Punten van aandacht:
- slechte voorvoeten
- kan een heethoofdje worden
- vrij korte benen
- vrij lange rug in verhouding
Ik hoop op wat hulp! Ik heb totaal geen idee wat er aan hengsten rondloopt, en wellicht zijn er bokkers die een heel andere hengst weten die mijn merrie kan verbeteren!! Bedankt alvast!
Zie nu ook foto's waar de rug juist weer kort lijkt. Het ligt gewoon enorm aan dr houding. Als ik een ander op haar zie rijden dan vind ik de rug altijd best lang lijken en de beentjes kort.. Beetje ijslanderachtig.
Mocht je dat niet met me eens zijn dan raad ik je aan eens 

Snap niet dat ze dat neerzetten?
Natuurlijk hebben je binnen de arabier ook weer veel verschillende karakters. En verder heb ik weinig verstand van een goed passende hengst en waar je op moet letten. Ik laat me dus eerst goed informeren want wil een goed gebouwd veulen proberen... te fokken.
Mijn merrie is hoogstwaarschijnlijk als veulen donkerbruin geweest, toen ik haar kocht had ze nog zwarte manen en benen en veel bruin/zwart op haar lichaam. Met de tijd kwamen daar steeds meer witte appeltjes bij totdat ze helemaal 'beschimmelde'.
Of de hengst schimmel ouders heeft maakt trouwens niet uit, dus dat scheelt alweer.
Ik heb niet zoveel verstand van Cobs maar ik heb één keer op een kruising Cob gereden en dat was een waanzinnig sterk en braaf dier. Ondanks dat ik meer van fijner gebouwde types houd vond ik hem echt heel gaaf. Ik denk dat zo'n kruising aan veel van je eisen zou kunnen voldoen. Je zult er geen standaard sportpony uit krijgen maar met een beetje geluk wel een veelzijdig dier met een aangenaam karakter. Welsh Cobs horen trouwens geen te lange maar wel een diepe rug te hebben, maar dat is een raskenmerk en betekent niet dat het een zwakke rug is. Misschien gewoon even verder googelen in de hoop dat dan vanzelf duidelijker wordt wat je wel en wat je niet wilt?