Valdorien (llanweneth don x vally) info gevraagd !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Valdorien (llanweneth don x vally) info gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:51

Ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaardje. Zou er dan ook graag iets meer over willen weten :-)

Haar naam is Valdorien

Vader: Llanweneth don (parc enchanter x llanweneth honey)
Moeder: Vally (emmickshoven's valiant x berkeloever's nicolien)

Het paardje komt van een handelaar. We weten dus niets over haar verleden. We weten alleen dat ze afkomstig is uit Nederland...

Ze is wel heel erg mager. Bloed zal deze week onderzocht worden.
In de omgang is het echt een schatje. Vraagt om aandacht en wordt graag geknuffeld.
Ze heeft ook een speciale staart, daar bedoel ik mee dat er verschillende witte haren in zitten. En ik denk niet dat dit al van ouderdom kan zijn.

Kan mij iemand vertellen wat voor welsh dit is? Ik dacht aan een welsh cob? Heb het boekje niet bij de hand, maar dacht toch dat de vader een cob was?

Heeft er nog iemand nakomelingen uit deze combinatie? Hoe zijn ze, hoe zien ze eruit :-)?

Of nog leuker, herkent iemand deze merrie?

Afbeelding
Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Valdorien (llanweneth don x vally) info gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:07

Don is idd een Cob, en ik denk deze merrie ook.
Maar weet het niet zeker, ken deze merrie niet: berkeloever's nicolien
Als zij geen Cob was, maar NWR/WPBR dan is jou merrie ook geen Cob maar een WPBR.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:16

goh, ik weet het niet. Heb het boekje niet bij de hand,en zelfs dan nog geraak ik er niet erg uit wijs :p

nu weet ik niet zeker of het van emmickshoven's valiant is of van berkeloever's nicolien, maar van een van de twee zijn de ouders:
ox el khafif x camphuysen's hille (new forest)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:33

Dan is je merrie op papier een WPBR denk, geen volle Welsh Cob in elk geval. Emmickhoven's Valiant is door dhr. de Later gefokt en dus neem ik aan een volle Cob.
ox staat voor Arabisch volbloed als ik het goed heb.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:37

Oh, oke. Ze ziet er niet "typisch" welsh cob uit, al heeft ze wel zo van die sokjes :-) De neusgaten hebben wel wat weg van een arabier, dus dat kan ook kloppen!

Hopelijk komen er deze week nog iets meer reacties. Mits de merrie 4juni 14 jaar wordt (en naar het schijnt ook voor de koets beleerd is), hoop ik toch iets meer over haar verleden te weten te komen

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:57

De vader; Llanweneth Don, heeft hier lang in de buurt ter dekking gestaan (bij Willy van Keulen in Etten, bij Doetinchem)
Het was een pracht beest om te zien; helaas een aantal jaren geleden overleden (hij was ook de jongste niet meer...)
Hierbij een foto van, ik dacht 2002, op de Night of the Stallions (met de hengstenkeuring):

Afbeelding

Leuke merrie verzorg je trouwens!

En El Khafif is volgens mij wel goedgekeurd voor de Welsh K (toendertijd), dat veulens van hem in ieder geval als K ingeschreven mochten worden (K = nu sectie NWR), El Khafif zelf is inderdaad een arabier.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:36

Van Emmickhoven's Valiant kon ik zo geen foto vinden.
Ik weet zeker dat ik hem wel eens ergens in een boekje voorbij heb zien komen; dus als ik hem tegenkom zal ik 'm even 'digitaal maken'!

Hier nog wel een (slechte) foto van El Khafif:

Afbeelding

Hier op bokt zijn van Llanweneth Don dacht ik ook nog een poaar nakomelingen te vinden.
In ieder geval was Julius, eerder het paard van het Bokt logo, een Don-zoon.
En ik dacht nog eens een foto van een voskleurige Don-dochter gezien te hebben.
Hier in de buurt zijn ook nog wel een aantal Don-nakomelingen te vinden.
En na ff googlen vond ik hier een paardje met soortgelijke afstamming als die van jou (2 merries van Llanweneth Don, en een Emmickhoven's merrie, en het veulen Willow heeft als vader Llanweneth Don en de moeder heeft ook Emmickhoven's Valiant als vader), foto's zijn ook op de site te vinden:
http://www.avehondentraining.com/introd ... lvoici.htm

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:11

Alvast bedankt voor de foto's en de info!!!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:02

Sorry dat ik deze oude topic oprakel, maar zit met serieus wat vragen!!

We hebben net het paspoort gekregen, alsook een kopie van het veulenboekbewijs.

Nu eerst en vooral, in het paspoort staat dat deze merrie van 4 juli 1997 is, wat eventueel zou kloppen, dan zou de moeder die van 18 mei 86 is, toen op een acceptabele leeftijd dit veulen hebben gekregen.
Wat blijkt nu, op dat veulenboekbewijs staat dat zij van 9 april 89 is ?!?!?!?!!!!!!!!!!!!!!!!!

De tandarts heeft haar tandjes komen doen en ik had toen ook gevraagd hoe oud hij haar schatte, en hij schatte haar rond de 15 (wat met de leeftijd op het paspoort ongeveer zou kunnen overeenkomen).

Nu, als die leeftijd klopt, dan is de moeder gedekt geweest op 2 (!!?) jarige leeftijd ??

Ik heb ook gezien dat er precies sprake is van "incest" :p (normaal is dat toch niet,of ben ik nu zo verkeerd??)

De stamboek even:

(de vader)
llanweneth don

komt van parc enchanter
(parc welsh flyer x parc pride die dan BEIDEN dezelfde ouders hebben, nl.: pentre eiddwen comet x parc lady) dus dan dan broer en zus die een veulen hebben ????????????

Dan bij de moeder
Vally

komt van emmickshoven valiant
(waar dan de grootvader ook PARC WELSH FLYER van is -zie hierboven!!-)

Is dit allemaal normaal???

Waar moet ik nu info zoeken omtrent haar werkelijke leeftijd??
Er staat ook wel een fokker/1ste eigenaar in het paspoort vermeld,misschien proberen om die mensen te bereiken??

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:15

het komt wel vaker voor dat merries worden gedekt op 2 jarige leeftijd.Dit wordt vooral vaak gedaan als men bang is dat de merrie uit de maat groeit of als de merries aanleg hebben om te dik of bevangen te worden.
Het incest verhaal waar je het over hebt valt nog wel mee hoor. Houdt het maar op inteelt of lijnenteelt. Klinkt een stuk leuker.Wordt veel gedaan in fokkerijen om bepaalde postitieve eigenschappen extra vast te leggen in de genen. Natuurlijk moet je niet doordraven of door blijven gaan met inteeld omdat je dan op de duur onvruchtbare of mismaakte dieren kunt krijgen. Hebben zelf al eens een merrie laten dekken met haar genetisch gezien, volle broer. Hier kwam een goed vruchtbare hengst uit voort die als 3 jarige kampioen werd op de hengstenkeuring.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:16

ow oke, vind het een beetje apart, maar kan het nog ergens "begrijpen". Nu zit ik nog wel met die leeftijdsituatie, want 13 of 21 is wel een héél groot verschil.

Dan zijn wij ook ergens bedrogen geweest, en dan zouden er verder stappen ondernomen moeten worden..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:27

behoren papier en paspoort wel bij een en dezelfde merrie? Kunt inderdaad eens info vragen bij de fokker? Snap eigenlijk niet waarom je zoveel laterpas het papier hebt gekregen?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:31

Het is niet mijn paard..(maar zou het in de toekomst wel worden). Ik ben dit paard wel samen met een vriendin (die overigens al op pensioen is :p) gaan kopen. Veulenboekbewijs zat er niet bij. Paspoort wel. Op beide documenten staan trouwens dezelfde namen en dezelfde chipnummer.

Ik heb de papieren momenteel in mijn bezit omdat de eigenares heeft gezien dat de geboortedatum dus verschilt.

Heb via google hopelijk de eerste eigenaars gevonden, en ga morgen alvast eens bellen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:58

Het paspoort is pas later uitgegeven, weet je zeker dat het de geboortedatum is die erin staat, en niet de uitgiftedatum van paspoort.
Op het veulenboekbewijs die datum zal wel kloppen. :j

Parc Welsh Flyer komt in veel Cobs meermalen voor. Dat is niet zo'n probleem. Mijn keus zou het nu absoluut niet wezen om broer en zus of anders soort van dit toe te passen. Maar het is genoeg gebeurd zonder problemen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:27

ZO RAAR !!! Ik was op zoek en kijk... op 2dehands.nl staat ze !!!!!!!!!!!!

http://www.tweedehands.nl/paardensport/ ... 82100.html

Blijkbaar is Valdorien dus de moeder ?!?! En wij hebben daar het paspoort van ????!!!!

Ook weer een andere leeftijd...in 2008 was ze volgens de advertentie 14 jaar ? (zou wel kunnen kloppen hoor!)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 12:18

Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar het nwpcs , want dan zouden wij een verkeerd paspoort in ons bezit hebben.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:47

Gleyla schreef:
Ik heb ondertussen al een mailtje gestuurd naar het nwpcs , want dan zouden wij een verkeerd paspoort in ons bezit hebben.

kun je het chip nummer niet controleren? Kun je van de leeftijd nog niks zeggen maar weet je wel of je het juiste paspoort hebt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 23:45

Ja idd. Wij hebben dat in het verleden eigelijk nog niet laten nakijken, omdat de handelaar die had nagekeken en had gezegd dat dat boekje bij dit paard hoorde (hoe naief..was dan ook de eerste keer..)

Ik plaats het hier als ik meer weet

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:44

hoi
sorry maar volgens mij is dit mijn oude pony