[KG] Wanneer is roan zichtbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

[KG] Wanneer is roan zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:28

De vraag lijkt mij duidelijk. Wanneer kan je zien of het een (vos) roan is?
Mijn vosroan merrie is vanmorgen bevallen van een vos(roan?) veulen.
Veulen 1 was bruin(van een bruine hengst), nummer 2 zwart(van een zwarte hengst) dus zou nu een roan wel erg leuk vinden ;) .

Ze is veel minder rood van kleur dan haar zus van vorig jaar(uit een palomino merrie) nu ze droog is, een beetje vaaltjes is ze. Heb wel bijna droog foto´s, helemaal droog nog niet. Die volgen zo snel mogelijk.

Helemaal nat.
Afbeelding
En begint wat te drogen
Afbeelding
Meer geboorte foto´s Dennis @ [KS-ITP] Geboren: Deedee van stal Denci

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:35

Proficiat met je veulen!

Definitief zal je het pas volgend jaar bij het wintervacht wissel kunnen zeggen.
Met de wintervacht is er al een indicatie ... de donkerhaartjes hebben een bleek, of witte, wortel.
Bij veulenvachten vind ik het altijd erg moeilijk en waag geen uitspraak tot minstens 4 maanden ... en dan is het nog soms niet te 'zien'. Vos-roan is ook het moeilijkste te bepalen op jonge leeftijd.

Dennis

Re: [KG] Wanneer is roan zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:37

De vorige eigenaar heeft mijn merrie als zijnde vos gekocht als jaarling. Maar werd als twenter in het voorjaar in eens helemaal wit.

Baal er van dat roan nog niet te testen is, anders had ik meteen een dot haar op de post gedaan morgen (formulier en haarzakje voor het veulen van mijn schimmelmerrie die morgen uiterekend is ligt al klaar, haha).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:56

Met 'enige' geluk zal de DNA test voor roan dit jaar beschikbaar zijn, maar momenteel gaat veel studie uit naar het 'ontcijferen' van het Wit-gen omdat deze veel patronen/kleur schakelingen beinvloed en veroorzaakt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:16

Als het later dit jaar is zal ik het waarschijnlijk al wel met zekerheid kunnen zeggen ;).

Spul voor m'n schimmeltje ligt al klaar. Haar veulen vorig jaar was gitzwart geboren, iedereen zei dat het een schimmel zou worden, maar mijn gevoel wist het niet. Die bleek dus toch gewoon zwart te zijn. Ga het niet weer afwachten ;).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:25

mijn vriendin haar merrie heeft pas op 2-jarige leeftijd de witte haren gekregen. En ik heb het idee dat ze steed smeer witte haren bijkrijgt na elke verhaarbeurt. Het is een bruin paard dat neigt naar vos. Manen en staart zijn zwart, hals en hoofd "gewoon" bruin, alleen vanaf de schouderpartij lijkt het alsof ze "grijs" wordt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:37

Bij die van ons was het te zien toen ie zijn veulenvacht kwijt was. Je kon het voor die tijd al wel zien als je in de vacht keek.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:45

mischien is het handig om dit eens op het western gedeelte te vragen daar zijn heel veel kleuren kenners wbt roan.
Roantjes kunnen van die echte toverballen.
Ken een roan die als buckskin (valk) geboren werdt maar dat is nu een bleu roan (blauwschimmel)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 07:44

Hier een foto van dat ze een dag is, droog en wat meer uit de kreukels.
Afbeelding

Ze moet gewoon maar heel snel gaan verharen (en ik moet maar veel gedult hebben tot die tijd ben ik bang ;) ).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:25

thillie schreef:
mischien is het handig om dit eens op het western gedeelte te vragen daar zijn heel veel kleuren kenners wbt roan.
Roantjes kunnen van die echte toverballen.
Ken een roan die als buckskin (valk) geboren werdt maar dat is nu een bleu roan (blauwschimmel)

Roan is niet een western kleurtje! Het kan bij bijna alle rassen voorkomen.
Een roan die als buckskin geboren is blijft een buckskin maar ik vermoed dat jij eerder over het 'visuele' kleur heeft en dan wordt vaak een zwart-roan (oftwel blue-roan in het engels) geboren als een vaal bruin achtig kleur dat lijkt op valk. Schimmel en roan behoren niet in hetzelfde beschrijving te staan ... het zijn twee totaal verschillende genen en ook twee verschillende 'uitingen' van het Wit gen.