veulentje fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

veulentje fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 13:22

Wij willen graag met onze pony een veulentje fokken alleen was de vraag dit jaar of volgend jaa haar laten dekken.
Want ik wil nog beginnen met haar wedstrijden te gaan rijden. En ik word 18 volgend jaar mei dus tot dan heb ik de tijd.
Maar zouden we dan dit jaar haar kunnen dekken in augusus/septemder zodat ze wat laat een veulen krijgt.
Of zou ik dan eerder moeten stoppen met rijden dan mei ?

Liezel1

Re: veulentje fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:24

Ik zou dan nu gaan trainen voor de wedstrijden en volgend jaar laten dekken. Dan is de merrie ook beter in vorm. Als ze het in de laatste maanden zwaar krijgt, zul je anders je wedstrijdschema moeten aanpassen.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:25

Als je merrie dan nog hengstig wordt zou dat geen probleem moeten zijn, maar het is niet zeker dat je merrie dan nog hengstig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:25

Ik zou niet bewust voor een laat veulen gaan. Ik zou nu gaan dekken, en het veulen de beste kansen geven op een lange zomer op het land.
En het feit dat jij 18 wordt volgend jaar, betekend niet dat je tijdens de dracht niet op haar kunt gaan rijden.
Maar kies in dit geval voor het veulen, en kies voor een vroeg veulen. Het dekseizoen is kort genoeg, je moet er niet standaard van uitgaan dat het meteen lukt, en als je maar een of twee keer kunt dekken, is het jaar voorbij.
Of je moet echt met een pasgeboren veulen in hartje winter willen zitten? Ben je al vergeten wat voor een winter we de afgelopen keer voor onze kiezen kregen?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 13:28

ja dat snap ik maar eind juli zou het ook nog kunnen.
Maar tot hoeveel maanden/weken voor de uitgerekende datum is je pony meestal nog in form ?

en ik heb nog een probleem :o
me pony is volgens mij nog nooit hengstig geweest.heb haar nu 1,5 jaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:31

Dat ligt aan de pony. Er zijn paarden en pony's die tot de laatste week voor de bevalling nog gewoon gereden worden, en er zijn paarden en pony's die met 6 maanden al aangeven geen zin meer te hebben.

Als je voor een veulen kiest, kies dan echt voor het veulen en probeer niet van twee walletjes te eten. En het veulen, en de wedstrijden. Dat gaat niet.

Niet iedere merrie laat duidelijk zien als ze hengstig is. Maar voor de zekerheid kun je haar laten onderzoeken, misschien heeft ze wel cystes op haar eierstokken, of een tumor. Als je volgend jaar wilt laten dekken, en je komt er dan pas later achter dat ze niet schoon is, of er een ander probleem is, ben je dat jaar kwijt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-04-10 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 13:31

Dan kan ik maar beter een jaartje wachten :P

Cassidy

Re: veulentje fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:32

Verstandig dat je een jaar wilt wachten. En dan is er ook geen reden meer voor een laat veulen.