[H][NRPS]: De Vito II x Kooihuster Teake x Downland Folklore

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna

[H][NRPS]: De Vito II x Kooihuster Teake x Downland Folklore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 11:01

Vorig jarig heb ik een D pony merrie gekocht maar ben eigenlijk helemaal niet thuis in het NRPS stamboek etc.
Het is een mooie correcte merrie, vosje, ongeveer 1.45m, 4 hoge witte benen en een witte bles. Ze heeft leuke beweging en ik zit er aan te denken om met haar een veulentje te fokken... ik heb alleen geen idee wat voor hengst en weet eigenlijk ook niet of ze wel interessant genoeg is om mee te fokken qua papier. Graag wil ik dan ook van jullie wat info over het papier of het nut heeft om haar voor te brengen met de keuring voor het NRPS om haar volledig op te laten nemen (staat nu in het veulenboek) en wat voor hengstenkeuze jullie mij kunnen aanraden.
Ik zelf zit meer in het KWPN dus dit is even helemaal nieuw voor me maar ziet het wel als een leuk projectje deze merrie. Ik heb al foto's bekeken van haar vader De Vito II en daar lijkt ze wel op om jullie een beetje een idee te geven wat voor merrie het is. Als jullie foto's nodig hebben voor een betere beoordeling moet je dit maar even aangeven want dat kan geregeld worden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

groetjes, Primadonna
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-04-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nicole288

Re: NRPS: De Vito II x Kooihuster Teake x Downland Folklore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:33

Volgens de regels van het forum graag nog een goede standfoto en bewegingsfoto's plaatsen!
En wat zoek je zelf in een hengst/wat zijn de verbeterpunten van de merrie volgens jou?

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:31

Ok, hierbij dan de foto's volgens de regels... is ook wat makkelijker te beoordelen.
Verbeter punten van de merrie is de achterhand mag wel wat sterker zijn, bergopwaartser. Verders is het moeilijk om te zeggen wat voor verbeter punten want ik ben nog niet met haar op de keuring geweest dus qua stand etc. is het moeilijk te zeggen vind ik.
Ze mag wel wat meer breedte hebben aan de voorkant (schouderpartij denk ik zo.)
Ik zou zeggen.... oordeel zelf maar eens en ik sta open voor suggesties.

Afbeelding

Afbeelding

http://i567.photobucket.com/albums/ss11 ... MG2893.jpg

groetjes, Primadonna
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-04-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

DonnaKanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:06

ha ha wat leuk, dit is een dochter van een merrie van ons.... dempsey donna.... dat kan niet anders!!! kijk maar op onze site www.stoeterij-vandervlist.com, bij fokmerries en dan demspey donna..... leuk
ze komt uit een goed stammetje hoor!!!

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:48

Wat leuk zeg! de fokster dus van mijn pony...nou leuker kan haast niet vind ik! Ik heb gelijk gekeken en wat een mooie moeder heeft ze zeg! Het is dus niet raar als ik dus met haar naar de keuring zou gaan... ik heb namelijk geen idee hoe het verders werkt in het NRPS maar dat had ik al aan gegeven geloof ik.
Que hengstenkeuze zit ik te denken aan stal Du Bois en dan of Don Carino of Djamai Du Bois wat vind jij van deze keuzes als fokster van mijn merrietje? Mijn sterkste keuze ligt bij Djamai aan de hand van zijn prestaties Don Carino heeft natuurlijk wel een erg commercieel kleurtje daarnaast ook niet verkeerde bewegingen moet ik zeggen hoor maar dan heeft Djamai denk ik zelf net even iets extra's.

groetjes, Primadonna

chrisje_83

Re: [H][NRPS]: De Vito II x Kooihuster Teake x Downland Folklore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:40

Opgeven voor de keuring zou ik wel doen. Op stand kan je zelf toch ook wel beoordelen hoe ze op de benen staat?

In elk geval de punten die jij beschrijft zijn typische punten waar de pony's van Du Bois goed op verbeteren. Denk aan Djamai of Don Carino.

Voor een goede hengstenkeuze kan je overigens ook contact opnemen met het stamboekbureau, zij kunnen je goed adviseren.

Verder op de site van het NRPS staat het hengstenboek online, zo kan je ook de verrrichtingsresultaten van alle hengsten zien.

DonnaKanta

Re: [H][NRPS]: De Vito II x Kooihuster Teake x Downland Folklore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:39

Ik heb jouw pony niet zelf gefokt, ik kocht donna toen jou pony een veulentje was. Als ik het goed heb, is er ook nog een volle broer van jou pony en die was 2e bezichtigingshengst bij het nrps! positief!!! ik fok eigenlijk alleen welsh met haar en ben nog niet zo thuis in het nrps maar ik zal eens kijken of ik met je mee kan denken!

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:40

Ok, ik dacht even dat je de fokster was...des al niet te min ook leuk om op deze manier meer te lezen over mijn merrie en haar stam. Het klopt idd dat zij ook een broer van Prima Donna hadden staan. Dat deze 2e bezichtigingshengst was had ik niet mee gekregen maar is wel leuk om te lezen. Ik wordt in ieder geval steeds blijer van je berichten! Ik heb haar opgegeven voor de keuring in Assendelft deze zomer dus ik ben benieuwd hoe ze het zelf gaat doen. Ik ga haar alleen zelf voor rijden ondanks dat ik toch wel wat aan de lange kant ben dus ik hoop dat ze daar een beetje door heen kunnen kijken. Ik heb wel een meisje die haar rijdt maar ik ben bang aangezien zij nog geen wedstrijd ervaring heeft dat ze in de stress zal schieten en ik wil haar toch niet belasten met die druk op haar schouders daar is het denk ik ook net allemaal iets te officieels voor zo'n keuring.
Ik heb de fokker al gesproken van stal Du Bois. Het wordt Don Carino aan de hand van wat zij mij vertelde over deze hengst. De andere was ook een leuk verhaal maar ik ga voor safe en heb dan alle vertrouwen in deze hengst. Ik denk dat hij goed bij Prima Donna zou passen. Zodra ze hengstig is ga ik met haar die kant op dus ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken en wat er dan uit zou komen maar dan kijk ik wel weer teveel vooruit....maar het zijn dan ook zulke leuke vooruitzichten zo;n lief klein veulentje.
Ik zag trouwens dat je bij mij in de buurt woont..Harmelen...ik zit in Linschoten... wel toevallig dat de Donna's bij elkaar in de buurt zitten! Maar de stal was verhuisd naar Lexmond waar zaten jullie dan eerst?

groetjes, Primadonna