Ik heb een merrie Reci, zo'n 2 weken geleden bevallen van kleine Diesel.
Na de geboorte liet moeders alles toe, ik mocht het veulen aanleggen om voor het eerst te drinken.
Reci vond het fijn om aangehaald te worden en ook mocht ik in de stal zitten om te genieten van het kleine grut.
's Middags is de veerts langs geweest voor een controle. Zowel ik als de veearts waren in de stal.
De kleine heeft een veulen prikje gehad, en gaf zelf wonderbaarlijk geen "kick".
Reci daarintegen vond het verschrikkelijk en stuurde ons de stal uit. Na even dreigen begon ze ook echt naar ons te slaan! Na het bezoek van de veearts is het gedrag ook niet verbeterd. Reci vertrouwd niemand meer bij haar kleine. Dit gedrag zal "normaal" zijn als je pony voor het eerst een veulen krijgt, maar langzaam zal het steeds beter moeten gaan. Ik zit al bijna op 2 weken nu..
Ik probeer haar vertrouwen terug te winnen, ik geef alleen haar aandacht, het veulen laat ik links liggen. laat haar uit mijn handen eten, en sinds vorige week komt ze ook weer hinnikend naar mij toe gerend. Maar bij het veulen mag ik nogsteeds niet komen. Goed gedrag beloon ik, zodra ze zich omdraait en dreigt te gaan slaan verhef ik mijn stem. Zodra ze weer ontspannen is beloon ik haar ook weer.
Zo kunnen ze samen rustig naast mij staan. Ik sta er bij en praat met ze, dit kan lang goed gaan tot ze mij ineens vanuit het niets aanvalt en wegstuurd. Hierdoor vind ik het erg moeilijk om haar te vertrouwen, en zorgt het af en toe voor gevaarlijke situaties.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand nuttige tips?
Ik hoor het graag van jullie!