Insemineren, waar gaat dat rietje heen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Insemineren, waar gaat dat rietje heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:59

Als je je paard aan huis laat insemineren waar wordt het rietje dan heen gestuurd?
Naar de dierenarts of naar de stal waar het paard staat?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:07

Als het bij een nederlandse hengstenhouder is, zal de hengstenhouder het zelf gewoon insemineren. Ander zal er in overleg met de hengstenhouder (die de betreffende hengst heeft) afgesproken worden welke dierenarts mag insemineren. Rietje is dus meestal bij hengstenhouder of opgestuurd naar dierenarts. Dit is echt koerierswerk als er sprake is van vers sperma.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:25

Is inderdaad verschillend. (kwpn) Bij Van Uytert kon ik kiezen onze eigen dierenarts of Team Nijhoff die ook de bewuste hengst ter dekking had.
Uiteindelijk heeft Nijhoff t 1 keer gedaan en de 2e keer overgedragen aan L. Van Vliet omdat ze een zware rit met veel file's hadden gehad.

Charaz

Re: Insemineren, waar gaat dat rietje heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 08:37

Oke, ik geloof niet dat de hengstenhouder zelf komt dus dan idd naar de dierenarts.

kappiegirl

Re: Insemineren, waar gaat dat rietje heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:12

Ik kon vorig jaar zelf het rietje op halen en de dierenarst heeft toen 2x geinsemineerd 4 en 6 september helaas gust gebleven maar goed het was dan ook niet zo lang rijden 30min.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:50

Was bij ons afhankelijk van waar het zaad kwam. Met de ene hengstenhouder had de dierenarts een goed contact, dus dat ging naar haar en dan kwam zij insemineren. Bij ons huidige veulen kwam er zaad van Duitsland en dat is heel vroeg in de ochtend bij ons thuis afgeleverd via soort van taxipost.Dierenarts kwam dus enkele uren later.
Ik denk dat het gewoon afhangt van wat je afspreekt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:47

Je spreekt dat gewoon af, ik heb het zelfs op school laten leveren omdat ik niet thuis was om het pakje aan te nemen. Stond het keurig op secretariaat op mij te wachten tegen dat ik naar huis ging :=. Het is keurig verpakt in een piepschuim doosje dus niemand die weet wat erin zit. Al heb ik onze directeur wel ingelicht toen die spontaan aanbood het pakje voor mij te dragen :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:28

whahaha dat is geweldig, zaad op school laten leveren :D . Toen ik mijn merrie heb laten insemineren werd het door de hengstenhouder zelf gedaan. Het kon ook met de koerier naar de dierenarts gestuurd worden. Dat doe ik de volgende keer wel aangezien ze niet heel makkelijk is met opvoelen en beter in een opvoelbox kan staan. Ze zal niet slaan of bijten, maar staat erg te draaien en te dreinen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:46

Het sperma van mijn hengst kan naar ieder willekeurig adres verzonden worden, het is maar net wat je op geeft. Wel zit er een prijsverschil in verzendingen naar huis of verzendingen naar hengstenhouders waar ze dagelijks komen, het laatste scheelt de helft in prijs.