[KG]Is mijn jaarling nu echt een palomino?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

[KG]Is mijn jaarling nu echt een palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:37

Okee, ik heb hier ooit een topic over geopend toen ik Marieke net had, maar nu begint ze te verharen en zou toch nog wat meningen horen van bokkers aangezien ik er echt geen zicht op heb :).

Marieke is een merrie van 14/05/09, waardoor ze nu dus 11 maanden is. Ze is de dochter van een welsh merrie (schimmel) en de goedgekeurde palominodekhengst Dusty (type arabier).
Ze is erg licht palomino geboren, maar sinds de winter is ze bijna wit! Mensen zeggen altijd: wat een mooi wit veulentje!, maar volgens mij zit er onder die achtergebleven wintervacht misschien toch palomino, of een andere kleur?

Dit is haar papa: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LY8ISPSQ.jpg
En dit is ze dan, net geboren, bij de mama: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OGTPLGH8.jpg

Nu, na de winter en al half verhaard, ziet Marieke er zo uit:
Afbeelding

En aan haar snuitje zie je dit van kleur:
Afbeelding

Kan ze nog verdonkeren? Of is dit haar definitieve kleur? En mocht dit zo zijn, is dit dan 'ordinair' wit? Of hoe noem je dit?
Ik heb hier echt geen verstand van, maar weet allesinds dat ik dit van kleur niet kan benoemen en nog niet veel heb gezien :).
Als je mee kan raden met mij, dan maak je me heel gelukkig!

Ze wordt wel opgenomen in het Belgisch Palominostamboek, omdat ze een dochter is van een goedgekeurde hengst, en misschien gaan we ooit naar de keuring, maar door problemen met de vorige eigenaar zijn haar identificatiepapieren ergens weggeraakt en duurt het allemaal wat langer om haar paspoort nu ze bij mij is inorde te krijgen (ik heb haar nu 4 maanden). Tja, Belgische administratie zeker? :+

Iris82

Re: [KG]Is mijn jaarling nu echt een palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:39

Is het niet gewoon een schimmel op palominobasis?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:40

Moest ze dan geen donkere benen hebben gehad bij geboorte? Ik gok maar wat hoor :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:40

Als mams onder haar schimmelkleur geen verdunningskleur heeft is dit veulen idd palomino.
Palo's komen in verschillende kleurschakeringen voor, van zowat wit tot diepgoud.
Deze zal wsl wel licht blijven en misschien verschimmelen als mams dat gen heeft mee gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:49

Ik denk een palomino die snel schimmel dus wit wordt. Ik heb ook een lichte palomino maar die is toch wel geler dan deze.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:52

Ine23 schreef:
Moest ze dan geen donkere benen hebben gehad bij geboorte? Ik gok maar wat hoor :)

nope.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:10

flickr schreef:
Ine23 schreef:

nope.

Ok, dan heb ik weer eens wat bijgeleerd :+

Bedankt voor de reacties, ik zie dan wel wat ze wordt. Maar is het niet raar dat een schimmel in een palominostamboek kan worden ingeschreven? Is het dan mogelijk dat ze wel palomino kan doorgeven later als er met haar gefokt zou worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:12

Ja tuurlijk, 50 % kans dat ze haar verdunning doorgeeft, maar ook 50 % kans dat ze het schimmelgen doorgeeft en daarom iets minder interessant.
Als je het zeker wilt weten kan je haar DNA laten testen.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:16

Hm dit lijkt mij duidelijk een palomino hoor! Op de foto waar ze aan de voet van dr moeder loopt kun je duidelijk de palomino kleur zien, evenals een wit been en een bles. Waarschijnlijk zal je haar deze zomer weer als palomino kleur zien.

Ik heb eerder meerdere pony's gehad, allemaal palomino's en het verschilt soms erg in kleur. Ook een merrie die in de winter echt wit was en in de zomer lichte palominokleurige appeltjes had.

Het kan trouwens ook best zijn dat de moeder van je veulen een palomino is. Soms is het verschil tussen een palomino en een schimmel moeilijk te zien. Dan soms alleen in de zomer als er lichte palominokleurige appeltjes op dr huid komen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:22

Had ik nog niet over nagedacht, kost waarschijnlijk wel erg veel geld zeker?
Ik vind het zelf een erg fijn veulen, ook omdat ze leuk beweegt, en denk dus dat fokken misschien wel een optie is met haar. Schimmel of palomino, ik zal haar altijd wel graag zien ;). Maar als palomino is ze natuurlijk wel interessanter...

Nienke: Bedankt! Ik zie nu op haar hoofd ook het palomino bovenkomen en de witte bles zie ik duidelijk zitten. Maar kunnen schimmels ook geen wit been en bles bij geboorte hebben? Ik dacht ook dat alle schimmels zwart geboren werden, dus ik kan het weer fout hebben :+ .
Haar moeder is 9 en helemaal wit, dat is toch ook snel dan dat ze helemaal schimmel is geworden?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:32

mijn palomino is in de winter ook zo licht het is duidelijk een palomino :) veel donkerder zal ze niet worden ... de ene zomer soms wat donkerder dan de andere.
tip: wortels geven!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:06

Heb je daar een foto van Stalmiracle? Op je site kan ik je palomino niet vinden in wintervacht :).
Ik zal ze op een worteldieet zetten ^^

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:19

Schimmel kan je zien als een soort jasje die naarmate tijd verstrijkt duidelijker wordt.
Maar onder die jas kun je van alles hebben, vos/bruin/zwart/bont en alle andere paardenkleuren die je kan bedenken..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:29

Het veulen is een palomino en de tint heet 'isabel-palomino' ... dit is de zeer lichte creme kleurig tint van palomino.
Op de foto's is zij nog niet uit wintervacht maar toont ze toch erg licht. Aangezien haar moeder een schimmel is, bestaat de reele kans dat zij ook schimmel gaat worden ... een palomino-schimmel wel te verstaan.

Wat haar papieren betreft ... ik neem aan dat je haar gechipt gekocht hebt (wettelijk verplicht) en haar afstamming kent ? Met die gegevens kan op het Secretariaat van het Royal Belgian Palomino stamboek kan een verandering van eigenaar en een duplikaat passport aangevraagt worden EN een duplikaat 'Mutatie Formulier' van de Confederatie.
Let wel het is wel de verantwoordelijkheid van de verkoper om deze papieren af te leveren dus laat hem het doen (anders zit je met ongeveer 200 euro onkosten).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:20

Bedankt! Ik zie dan wel wat er uitkomt... Ze is nu toch ook al quasi wit, dus veel witter kan ze niet worden. Naarmate ze wintervacht verliest wordt ze wel steeds donkerder van kleur, dus het kan nog alle kanten uitgaan denk ik.

Peterina, mijn verhaal over haar papieren is vrij lang :). Maar ik ben in contact met het Royal Belgian Palomino Stamboek en ze kennen m'n situatie ook, dus dat zit goed. Ze is gechipt, maar de DA heeft haar identificatiepapieren verloren gedaan, waardoor ze nog geen paspoort heeft (vorige eigenaar zei dat de DA die papieren al opgestuurd had volgens haar en dat ze nog moesten wachten tot de Confederatie het paspoort opstuurde). Ik heb het dekbewijs, dat nooit is opgestuurd door de vorige eigenaar etc etc. Maar, er zit schot in de zaak en dat paspoort komt er!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:23

"even" een DNA test en je weet het zeker ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:14

DNA testen op grey/schimmel kan idd voor zekerheid voor de toekomst, maar basis kleur is palomino dat is zeker.