veulen bijvoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

veulen bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 11:10

Vanaf wanneer kun je een veulen iets gaan bijvoeren? En wat kan je dan het beste geven, veulenbrok? of nog iets erbij? muesli of zoiets? Is er een bepaald voedingsschema voor?
Moeder en kind staan na de geboorte overdag in de wei.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:13

Ik heb hier ook al over nagedacht en mijn veulen moet nog geboren worden. Op de site van Pavo heb ik een voederschema gevonden voor veulens die veulenbrok krijgen. Echter is er ook Pavo supply voor veulens, een supplement wanneer ze eigenlijk geen echte veulenbrok nodig hebben.
Ik ben zelf van plan om even met de dierenarts te overleggen of het veulentje wat brokjes moet krijgen of niet en welke hoeveelheid dit dan moet zijn.

inge176

Re: veulen bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:16

http://www.pavo.nl/brokken/pavo-podo-start.html

Hier staat het schemaatje van Pavo. Je kan er natuurlijk over discussiëren of de hoeveelheden teveel of te weinig zijn. Ik denk dat dit per veulen anders is en daarom kan overleggen met je DA.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:57

Thanx :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:22

Ik voer de veulens zolang ze bij de merrie lopen niet anders. Op een gegeven moment gaan de veulens zelf meeeten, merrieveulenbrok en hooi/kuil/gras.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:31

Hier worden de veulens pas bij gevoerd als ik zie dat ze echt serieus met de merrie mee gaan eten dan krijgen ze zelf een bakje met wat brokjes er in.
Meestal is dat rond de 3maanden is mijn ervaring tot die tijd zijn het echt maar een paar hapjes *is mijn ervaring dan natuurlijk*dat is ook per veulen weer verschillend.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:34

tja dit verschild per veulen die van mij is nu 6 week oud en eet haar eigen veulenbrokjes al tjs en snabbeld met de merrie mee eet al behoorlijk hooi mee ikzeg gewoon kijken of je veulen brokjes van de merrie mee pikt dan kun je vaak wel beginnen met wat veulen brokjes die van ij krijgt nu een handje...

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:41

mijn veulen ging al heel snel (na 2 tot 3 weken) wat brokjes mee eten met mijn merrie. Ik ben haar handjes veulenbrok gaan voeren als mijn merrie stond te eten en beetje bij beetje wat meer gaan voeren.