[H] hengst voor OO Seven x Contango x Amor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vossie2002

[H] hengst voor OO Seven x Contango x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:36

Sins enkele weken zijn wij in het bezit van de 9 jarige ster merrie Ulricka E. Deze merrie is helaas nooit verder uitgebracht dan L2 vanwege prive omstandigheden van eigenaar. Deze heeft er in de tussentijd nog wel recreatief mee gereden. Merrie heeft/had echter wel potentie om hogerop te komen.
De merrie is 1.61 en dat is ook een aandachtspunt bij een hengstenkeuze, de uit te kiezen hengst moet duidelijk maat fokken. De merrie komt uit de stam van H. van Helvoirt, uit de moederlijn komen verder niet zo veel kleinere paarden.
Het is een zeer tempramentvolle merrie met veel karakter maar met een hartje van goud, ze is super eerlijk en werkwillig. Ze heeft drie sterke gangen met veel veer en lossigheid. De stap zou verbeterd kunnen worden en uiteraard willen we op de gehele beweging niet achteruit gaan.
Verder zou de merrie wat hoogbeniger mogen zijn en staat ze iets wat onderstandig.

We zoeken een langgelijnde hengst welke veel maat fokt en een fijn/makkelijk karakter vererft.
Ik weet dat het moeilijk is een advies te geven op basis van een stukje tekst en een paar rijfoto's maar ik hoop toch dat jullie alvast wat suggesties kunnen geven. Standfoto zal ik z.s.m plaatsen.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXCKACTW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SC7HND78.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPHUHGJL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WAF7ND7S.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BQ4LVEC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OAMHPFE4.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-04-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + foto zichtbaar gemaakt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:59

Ik zit even met het karakter, maar verder zou ik onmiddellijk aan Jazz denken (en dat doe ik niet zovaak :D ).

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:27

Ja inderdaad, met Jazz heeft deze combinatie al meerdere goede nakomelingen gegeven. Maar dat karakter is bij mij een beetje het struikelblok. Weet niet of een gemiddelde ruiter er dan nog mee weg kan rijden. Misschien een jonge Jazz, Johnson ben ik erg over te spreken. Hebben wij hier een paar jonge dieren van staan. Alle zeer fijn karakter, langgelijnde paarden en over het algemeen veel maat. Alleen moet je er volgens mij wel een beetje een merrie met front voor hebben, dat zou bij deze merrie ook beter mogen..

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:41

Ikheb inmiddels een standfoto weten te bemachtigen alleen als ik deze op mijnalbum.nl wil zetten dan geeft hij aan dat het mislukt is omdat de foto te klein (400 x 400 pixels) is. Ik weet zo niet hoe ik de foto groter kan krijgen.
Zal vanmiddag nog eens wat proberen en anders maak ik morgen een paar nieuwe.
De afstamming is trouwens http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=43848

Hoop dat er nog wel wat reacties gaan komen, over een dag of 2 moet ze weer hengstig worden.

Lisette03

Re: [H] hengst voor OO Seven x Contango x Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:49

ik heb voor mijn eige Ooseven merrie (ook dat karakter anders had ik er jazz wel opgezet) voor volgend jaar ook al rond wat rondgevraagd. Voor die van mij zijn de meest genoemde hengsten Oscar en United. Dit ivm verbetering van het front en ze zou meer knieactie mogen hebben, misschien dat je deze 2 hengsten ook eens kunt bekijken voor jou merrie. Bij mij heeft Oscar op dit moment nog een streepje voor ivm karakter.

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 09:03

Leuk dat je ook een OO seven merrie hebt, wat zit er verder achter?
Oscar zou inderdaad wel eens kunnen passen alleen heb ik daar zelf niet zo'n hele goede ervaring mee. 2 jaar geleden dekten we 2 merrie's met hem en de veulens vielen beide best wel tegen exterieurmatig en qua beweging, het waren bij beide merrie's de minste veulens die ze tot nu toe gegeven hadden terwijl het toendertijd een hele doordachte keuze was en ik er wel veel van had verwacht. Maar goed dat is gewoon gevoelsmatig en misschien moet ik gewoon even wat verder om me heen kijken en dat gevoel van me afzetten. Ik ga me eens even in Oscar verdiepen.
United ben ik erg weg van, al weet ik niet of hij echt lengte gaat toevoegen. Maat en front inderdaad wel. Misschien toch ook eentje om in overweging te nemen.

Bedankt, hier kan ik weer wat mee..

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:03

Die van mij is Ooseven x Argus x Damiro. Heel chique, smal poppetje voor een Ooseven, heel goed achterbeentje,zou wat meer knieactie mogen hebben, hele energieke, soepele draf en galop, maar door al die energie is de stap wat minder. Zou van mij ook wel wat meer lengte in de rug mogen hebben, al is dat nu beter dan toen ik haar 3jaar gelden kocht, ze toont iig langer dan toen :Y)

Vivaldi is bij mij ook genoemd als hengst, maar ik wil verder weg blijven van jazzbloed, Zsaass is erg heet en sensibel en het veulen fok ik in eerste instantie voor mezelf, dus dan wil ik er ook wel op kunnen rijden.

Ook Zambuka vond ik een interessante hengst, maar dat durf ik toch niet aan, die van mij is geen luchtzuiger, maar aangezien ooseven en zambuka dat beide wel zijn, durf ik dat toch niet aan.

Johnson nakomelingen heb ik hele wisselende verhalen over gehoord qua karakters, maar ook die staat nog wel ergens onderaan mijn lijstje.

Amazing Star vind ook nog een interessante hengst (al is dat meer op looks, verder heb ik hem nog niet bekeken, dus die nakomelingen wil ik dit jaar ook wel eens zien op de keuringen :j )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:36

LDRD schreef:
Ik zit even met het karakter, maar verder zou ik onmiddellijk aan Jazz denken (en dat doe ik niet zovaak :D ).

Me too :=

Contango x Amor doet het goed met Jazz bloed en de stam zelf verder ook. Niet over nadenken gewoon doen :j zeker als het voor de verkoop is! Tweede optie zou Valdez zijn, maar die heeft wel een merrie met schoudervrijheid nodig.

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:28

klinkt als een zelfde type als onze merrie.
Vivaldi heb ik zelf ook al over gedacht maar voor een beetje meer heb ik ook z'n vader, welke qua bloedvoering misschien nog wel mooier aansluit. Toch zit ik wel wat met de maat en het karakter, deze merrie heeft al zoveel temprament. En Jazz z'n dekgeld vind ik ook wel wat fors voor een vrij onbewezen merrie welke nog geen veulens gehad heeft.
Wat vinden jullie van Zhivago? Weet dat z'n nafok enorm tegenviel maar als ik naar de hengst zelf kijk zou hij nog wel eens kunnen passen. En je hebt dan toch weer Jazz in de pedigree wat mooi aansluit bij de bloedlijn van de merrie.
Valdez staat me ook wel aan voor de merrie, heb alleen vrij weinig nafok van hem gezien dus weet dan ook eigenlijk niet hoe hij fokt. Heeft iemand daar een idee van? Hier in de omgeving heb ik (nog) niks van hem zien lopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:51

Sammie schreef:
LDRD schreef:

Me too :=

Contango x Amor doet het goed met Jazz bloed en de stam zelf verder ook. Niet over nadenken gewoon doen :j zeker als het voor de verkoop is! Tweede optie zou Valdez zijn, maar die heeft wel een merrie met schoudervrijheid nodig.

Helemaal mee eens, maar wil er nog aan toevoegen dat ook Jazz Ooseven erg goed lijkt te passen.
Daarbij komt ook nog dat ze uit de stam van van Helvoirt komt en dat spreekt voor zich.

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:29

Ja qua bloedvoering past er geen hengst beter als Jazz. Maar we willen ook nog wel een beetje een normaal paard overhouden, eentje waar een gewone gemiddelde landelijke ruiter ook mee weg kan rijden. Maar commercieel gezien is het wel weer erg intressant mocht het veulen een merrie worden dan uiteraard ook voor de fokkerij.
Maar ik vind het wel erg gewaagd zo'n smak dekgeld te betalen voor een merrie welke nog geen nakomelingen gegeven heeft en je dus ook absoluut geen idee hebt hoe ze fokt. Een Zhivago die als hengst ook wel zou kunnen passen op de merrie is de helft aan dekgeld, uiteraard nog niet bewezen maar toch.. Phoe het wordt erg lastig, ik heb nog een dag ongeveer dus ga er nog eens goed over denken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:05

Ik begrijp de stap niet van eerst zeggen een hengst waarvan je weet hoe hij fokt in het algemeen, met het bloed en de moederlijn icm de merrie heeft geen nakomelingen gegeven dus je hebt geen idee hoe ze fokt

naar

een weinig bekende hengst zoals Zhivago wiens nakomelingen nog niet eens op sportniveau zijn, nog uit moeten groeien, geen idee hoe hij het doet op de moederlijn, icm met een merrie die nog geen nakomelingen heeft gegeven en dus je hebt geen idee hoe ze fokt.

Juist als je niet weet hoe een merrie fokt kun je beter kijken naar een hengst waarvan je dat wel weet en als je een goed paard fokt komt deze niet terecht bij de gemiddelde landelijke ruiter, maar zoals meerdere Jazz'en x Contango en Jazz'en uit deze moederlijn bij een (sub)top ruiter.

Keuze is aan jou, maar als je liever Jazz niet gebruikt omdat hij zo duur is en je niet weet hoe de merrie fokt ga dan voor een andere hengst waarvan je wél wat meer weet over de nafok.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:31

Omdat United hier ook al ter sprake kwam:ik heb zelf een United x OOseven.Ik ken haar moeder(de OOseven dus)niet,weet enkel dat ze 1m68 was.

De mijne is nu(4 jaar) 1m75,hoogbenig,niet overdreven zwaar gebouwd,zou misschien net iets meer lengte in de rug mogen hebben.
Ze heeft 3 goede gangen:goede stap,draf niet spectaculair maar wel héél gedragen,veel ruimte en zeer goed achterbeengebruik.De galop is écht goed.Super braaf paard in omgang,onder het zadel ook braaf,maar wel vééééél bloed en erg sensibel.
Geen ideale foto,maar het geeft een idee(het is de schimmel :D ;) )
Afbeelding

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 07:45

Daarmee bedoel ik hengsten die wel al nafok gegeven hebben, maakt niet uit of het nog maar 1 of 2 jaargangen zijn. Als je meerdere veulens van een hengst uit verschillende merrie's gezien hebt dan kun je ook al best wat qua maat, beweging enz. zien. Karakter is op die leeftijd wel erg lastig in te schatten maar het lijkt me dat wanneer je 2 jaargangen van een hengst gezien hebt en er bijvoorbeeld uit meerdere kleine moeders veulens komen met veel maat dan denk ik dat je wel kunt zeggen dat de hengst niet direct verkleind. Ik heb er ook niet bijgezet dat we er per se een bewezen hengst op willen.

Sammie schreef:
Ik begrijp de stap niet van eerst zeggen een hengst waarvan je weet hoe hij fokt in het algemeen, met het bloed en de moederlijn icm de merrie heeft geen nakomelingen gegeven dus je hebt geen idee hoe ze fokt

naar

een weinig bekende hengst zoals Zhivago wiens nakomelingen nog niet eens op sportniveau zijn, nog uit moeten groeien, geen idee hoe hij het doet op de moederlijn, icm met een merrie die nog geen nakomelingen heeft gegeven en dus je hebt geen idee hoe ze fokt.

Juist als je niet weet hoe een merrie fokt kun je beter kijken naar een hengst waarvan je dat wel weet en als je een goed paard fokt komt deze niet terecht bij de gemiddelde landelijke ruiter, maar zoals meerdere Jazz'en x Contango en Jazz'en uit deze moederlijn bij een (sub)top ruiter.

Keuze is aan jou, maar als je liever Jazz niet gebruikt omdat hij zo duur is en je niet weet hoe de merrie fokt ga dan voor een andere hengst waarvan je wél wat meer weet over de nafok.

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 07:51

@Feelsoproud, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook wel aan United gedacht. Hij geeft hele functionele paarden welke over het algemeen een fijn karakter hebben en goed bewerkbaar zijn. Ik ben ook nog geen kleine United tegen gekomen. Ik denk dat je met hem ook nog wat kracht erin houd alleen denk ik wel dat je echt een langgelijnde merrie bij hem nodig hebt met een royale hals erop. Wij verwachten half mei een United, ben erg benieuwd.

kiki77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:42

Maakt het je uit of hij bij het NRPS of bij het KWPN is goedgekeurd?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:59

Wat vind je van Vic? Dan zwak je het jazz karakter wat af met flemmingh... zijn nakomelingen op de hk konden enorm bewegen!

vossie2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:34

Liever KWPN, denk dat hierin ook wel voldoende keus is.
Ik ha eigenlijk min of meer besloten haar nou de eerste keer met Johnson te laten dekken. Wij hebben daar vorig jaar 3 veulens van gefokt welke alle drie veel maat en lengte hadden/hebben. Twee van die merrie's waren ook vrij klein en eentje had een wat lastig karakter. Alle drie de Johnsons hebben tot nou toe zo'n fijn en makkelijk karakter. En zo blijft er toch een beetje Jazz bloed in en wie weet als het veulen meevalt dat we haar volgend jaar wel bij Jazz of een andere jonge nazaat daarvan dekken.
Ik ga zo evengoed nog even wat info opzoeken over Vic, heb er eigenlijk nog maar weinig van gezien hier in de regio.
@Rhea, ik zie net dat jij ook een leuke Johnson hebt, wat heeft Johnson verbeterd tegenover de moeder? Ik vind het een erg aansprekend veulen op het eerste gezicht.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:43

vooral de halslengte maar veulen is nog erg jong om daar iets over te zeggen :-)

groot is ze zeker maar dat is de merrie ook.

Cilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:10

Westpoint dan ?
Of Uphill.... Deze hengsten doen het beiden heel goed in de sport! Ik heb een aantal nakomelingen van deze hengsten gezien en die leken goed. Vooral die van Westpoint waren groot en langgelijnd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:18

Dat laatste kan ik mij niet echt voorstellen :)

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:51

Ik heb een halfzus van Vic op stal staan en ondanks dat ze pas twee jaar is ben ik erg onder de indruk van hoe langgelijnd ze is en hoe krachtig haar achterbeen is. Vic heb ik zelf zien lopen tijdens de HK en vond ook dat hij zeer natuurlijk en krachtig bewoog meer nog dan Johnson om eerlijk te zijn. Ondanks dat hij zelf niet veel gedekt heeft maakten zijn nakomelingen ook een goede indruk op de hk. Daarnaast heb ik vorig jaar bij de fokkers van Vic ook een zeer krachtige jaarling merrie van hem gezien. De merrielijn achter Vic is een erg goede (naast Vic heeft Pastrade ook een aangewezen hengst geleverd en heeft ze vorig jaar een hengst veulen met veel potentieel gebracht) de strade stam brengt vele sport en keurings paarden. Echter makkelijk zijn ze niet, Pastrade is erg rillerig en is daarom ook uit de sport gehaald en voor de fok ingezet. Heel veel succes met je keuze!