[TI] Hoe snel uit wintervacht krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Hoe snel uit wintervacht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:40

Heeft iemand DE tip voor me?
Kytha is bij haar hals en bij haar kont aardig uit haar wintervacht,
maar vooral onder haar buik is het enorm lang, helemaal vervilt. En krijg dat ook niet geborsteld (ze vindt het echt helemaal niks als ik eraan zit, want dat doet zeer :(:) ).
Probleem is dat we 23 mei met haar naar de keuring willen, en dan moet ze echt uit die lelijke lange haren zijn...
Wie weet er iets om haar mooi in haar zomervachtje te krijgen?

LecyTinker

Re: Hoe snel uit wintervacht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:47

het logische denk ik, poetsen. Maar wassen helpt ook... in een aantal topics zijn wat tips gegegeven... kijk even in het tinkergedeelte van dit forum en je vind meer dan een hand vol met goede tips...
Maar denk niet dat je de enigste gaat zijn op de keuring die met een tinker met winterbeharing aan gaat komen hoor.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:48

LecyTinker schreef:
het logische denk ik, poetsen. Maar wassen helpt ook... in een aantal topics zijn wat tips gegegeven... kijk even in het tinkergedeelte van dit forum en je vind meer dan een hand vol met goede tips...
Maar denk niet dat je de enigste gaat zijn op de keuring die met een tinker met winterbeharing aan gaat komen hoor.

thnx, ga ff neuzen :)
zal idd wel niet de enige zijn, maar zie bij tinks die meer op stal staan, dat ze er al heel netjes uit zijn...

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:51

wij hebben op de manege een soort kam, lijkt op een zaag, maar helemaal flexibel en niet scherp. heel handig want hij neemt alle haren zo mee!
maar het vele vele vele poetsen is ook een aanrader. lekker met de rosborstel eroverheen....

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:55

borstelen, borstelen, borstelen. Met een rubberen of metalen roskam haal je er veel uit. Dagelijks flink borstelen, dan gaat het het snelst.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:56

idd een zweetmes wat op een zaag lijkt want het heeft kartels.
niet te zachtjes erover heen aaien, je mag wel een beetje duwen en dan 'kammen'. je haalt er onwijs veel haar eraf! gaat sneller dan met een rosborstel!
en voor de benen idd een rosborstel, het haar kun je er ook afplukken/trekken als t al heel loszit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:57

de furminator! Ik heb hem net 2 dagen en vind hem echt geweldig.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:59

Beetje lijnzaadolie bijvoeren.

En veel rossen voor de doorbloeding. Hopelijk zet t mooie weer nog een tijdje door, want dat is toch de allermooiste methode.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:44

Kytha schreef:
LecyTinker schreef:

thnx, ga ff neuzen :)
zal idd wel niet de enige zijn, maar zie bij tinks die meer op stal staan, dat ze er al heel netjes uit zijn...

Mijn tinkers hebben de hele winter buiten gestaan (met een schuilstal)en hadden een mega winter/veulen vacht en zijn nu ook al bijna door hun winterhaar heen. Ik voer heel erg precies op het paard af en wanneer ik denk dat ze het nodig hebben vul ik aan met suplementen. Ze staan nu al in een kort en glanzend vachtje. Dus denk dat je met bepaalde suplementen ook de vacht een beetje kan helpen.
Buiten dat staan mijn twee tinker jaarlingen samen en doen ze niet anders dan monden vol haren uit elkaar trekken, dus ik heb het geluk dat ik een levende rosborstel heb rondlopen voor de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:48

Caira schreef:
de furminator! Ik heb hem net 2 dagen en vind hem echt geweldig.

Die heb ik al vaker gehoord, is dat echt zo'n wonderding?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:50

Ja heb gisteren de oude shet onder handen genomen, haar vloog eraf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:53

Daar moet ik dan ook maar eens naar kijken, Flint heeft van die lange haren idd onder aan de buik, die vervelend doen onder de singel en voor mijn oudje ook handig, want die komt al vrij moeilijk uit haar hele wintervacht.
Weet je waar ik zo'n furminator kan kopen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:54

Ik ga onze shet begin mei scheren, dan ist ook klaar

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:55

wow, wat zijn die furminator (s)/(en) duur zeg... kan je dan niet zo een soort van honden/luizenborstel nemen? Werkt dat niet hetzelfde? Of bijna hetzelfde?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:56

17 euro vind ik niet duur hoor :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:01

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:04

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:06

Ik zou nu in elk geval niet meer gaan scheren, dan scheer je deels ook de zomervacht weg.
Een vervilte vacht is lastig borstelen inderdaad, plukken zou een optie zijn.
Daarnaast goed voeren, ik geef nu de Sinfonie van Marstall, waardoor ze beter door de rui komen, lijnzaad scheelt ook.

Overigens, 23 mei duurt nog een volle maand, dan zijn de meeste paarden wel echt van hun vacht af hoor. Nu nog niet, maar dat komt mede omdat het 's nachts nog écht koud kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:09

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:09

Sinds ik Linamix van equifirst bijvoer (lijnzaadbrok) gaat verharing echt super. Ik ben er eind december mee begonnen en eind januari begon mijn haflinger al langzaam aan haar los te laten. Hij is nu bijna van zijn vacht af. Dit is de eerste keer dat het zo snel en makkelijk ging. Met bakken kwam het eraf op een gegeven moment, kon er een trui van breien ;) In 2 weken was het uiteindelijk gepiept. Heb je nu even niet veel aan maar misschien wel een idee voor het volgende jaar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:17

ik wil ook wel zo een furminator (wat een vies woord zeg) maar al mijn 5 paarden zijn al zo goed als door hun vacht heen. Kan nu alleen nog maar poesten met gewone borstels... Misschien voor volgend jaar... hmmm (diep in gedachten)

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:21

Het zweetmes met kartels is echt ideaal. Voor een paar euro koop je die en binnen de kortste keren ligt er zoveel haar naast je paard dat je een nieuw paard kan breien. :D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:06

23 mei zal ze toch echt wel uit het haar zijn? dat is nog een maand verder :)

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:08

gek zeg wintervacht...
als ik naar die van mij kijk....die van mij heeft nooit een echte dikke wintervacht gehad.
hij staat niet op met dekens ofzo..
wij poetsen hem gewoon veel en tja hmmm geen idee..
hij verhaard nu wel maar zijn vacht wordt alelen maar gladder:S hoe je dus je wintervacht eruit moet krijgen geen idee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:09

Furminator van Dubbeldun kopen. Superding voor weinig geld en je hebt er vreselijk veel plezier van. Paard ook trouwens want die is eerder van al die kriebel af.