Scan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fedede5991

Scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:56

Binnen kort wordt Roos gedekt en ik vraag me af of ik een scan zal doen of niet.
wat vinden jullie?
en hoe duur is zo'n scan dan en bij welke da?
Ik woon in Friesland(drachten) dus heeft hier ook iemand ervaring met het scannen van hun merrie met een da uit Friesland?

fedede5991

Re: Scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:41

niemand?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:41

Even geduld, je topic staat er net.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:17

Hier worden de merries altijd gescand, met als allerbelangrijkste reden het ontdekken van een eventuele tweelingdracht, waar je als je er vroeg bij bent nog iets aan kunt doen. Ik zou dus zeker laten scannen!

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:39

fedede5991 schreef:
Binnen kort wordt Roos gedekt en ik vraag me af of ik een scan zal doen of niet.
wat vinden jullie?
en hoe duur is zo'n scan dan en bij welke da?
Ik woon in Friesland(drachten) dus heeft hier ook iemand ervaring met het scannen van hun merrie met een da uit Friesland?

Waarom zou je het niet doen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:10

Als je haar wegbrengt naar een hengstenhouder moet je meestal een bepaald bedrag betalen voor de vee-artskosten. Daar zit ook het scannen bij in. Of je betaald alles apart. Als je niet gaat scannen kunnen ze niet zien wanneer het eitje op springen staat of al weg is . Het is een heel mooi hulpmiddel. En ja, een veulen fokken kost toch geld , waarom zou je dan voor die € 100,00 meer niet scannen en het risico nemen op een tweelingdracht of misschien wel een eitje dat niet los laat. Als de merrie op het laatst niet drachtig blijkt te zijn is het ook jammer geld toch?? Betaal je € 250,00 dekgeld voor niks.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:07

Je hebt twee redenen om te scannen.

1) Wanneer je merrie niet drachtig is kan je dat zien en kan je met 21 dagen dus weer insemineren of dekken.
2) Om te zien of je merrie een tweeling draagt. Wanneer dit zo is kan er nog goed ingegrepen worden.

Daarnaast is het bij hengstenhouders verplicht als je merrie leeg is eind van het jaar een gustverklaring in te leveren waardoor je niet het volledige dekgeld hoeft te betalen. Dit moet ook door een DA opgesteld worden, en die stelt het vast per scan (als je laat bent) of door middel van opvoelen.

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:39

chrisje_83 schreef:
Je hebt twee redenen om te scannen.

1) Wanneer je merrie niet drachtig is kan je dat zien en kan je met 21 dagen dus weer insemineren of dekken.
2) Om te zien of je merrie een tweeling draagt. Wanneer dit zo is kan er nog goed ingegrepen worden.

Daarnaast is het bij hengstenhouders verplicht als je merrie leeg is eind van het jaar een gustverklaring in te leveren waardoor je niet het volledige dekgeld hoeft te betalen. Dit moet ook door een DA opgesteld worden, en die stelt het vast per scan (als je laat bent) of door middel van opvoelen.

Weet je ook hoe duur zo'n scan ongeveer is?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:22

Een paar jaar terug hier in het oosten ongeveer € 25,00.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:13

Ik scan altijd zodat op eisprong het paard geinsemineerd kan worden. Na de inseminatie (op 16 dagen) laat ik weer schannen op dracht en later nog een vervolgscan. Indien niet drachtig dan het proces weer van voren af aan om het juiste inseminatiemoment te bepalen.

kosten is per DA verschillend