Sinds een kleine twee maanden hebben wij een schat van een Tinker merrie van 5 jaar. Ze was net zadelmak toen we haar haalden en de laatste weken heb ik haar ongeveer 3-4 keer per week aan het werk gehad.
Lees: Een keer longeren, wat aan de hand gaan stappen, half uurtje licht dressuur, wat klooien met vrijheidsdressuur en 2 keer een korte buitenrit.
Ze kreeg bij de vorige eigenaar enkel gras, voordroog, hooi en een handje brok. Nu stond ze daar dag en nacht buiten.
Op het moment gaat ze maar een paar uur naar buiten per dag ivm erge last van mugjes. (zomerexceem wist ik maar ze schuurt niet, heeft enkel een erge reactie onder haar buik gehad waarvoor ze medicamenten heeft gekregen)
Daarnaast krijgt ze 2 keer per dag hooi en 2 kilo onderhoudsbrok. (door staleigenaar bepaald)
Nu, de laatste week is ze nogal anders in haar gedrag. De rustige makkelijke tinker waar je kleine kindjes mee kon laten wandelen (lees mijn eigen zoontje van 7 en dochter van 5 onder begeleiding) is een dribbelige meid geworden die zelfs mij wil meesleuren. Met longeren is ze hetzelfde gebleven, lekker koel maar toch voorwaarts. Aan de hand naar buiten gaat wel goed en alleen ook echter in groep lijkt ze te ontploffen.
Met rijden is ze wat te voorwaarts geworden (lees rennerig) maar kan bijgehouden worden op zit. Ik rij haar voorlopig enkel aan lange teugel daar haar hals en rugspieren nog moeten ontwikkelen. Aan de teugel gaat ze dus NIET!.
Zou het kunnen zijn dat ze begint te puberen? Ik heb namelijk gelezen en gehoord dat tinkers nogal laatbloeiers zijn dus dan zou het natuurlijk kunnen. Of krijgt ze naargelang haar "werk" teveel aan krachtvoer? Ze is lief daar niet van maar niet meer de gezinsknol die we kochten. Misschien is het juist omdat ze meer conditie krijgt?
Ze gaat niet weg hoor
Maar ben toch benieuwd hoe ik dit kan aanpakken of intepreteren daar onze twee kids toch nog eens graag wat rondjes op haar stappen en draven. (we hebben 4 kids maar 2 rijden)Thx