bijna uitgerekend en nog deken om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

bijna uitgerekend en nog deken om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:28

Mijn merrie is vandaag 327 dagen drachtig. Ze heeft al aardig wat uier en ook de spenen beginnen nu iets voller te worden, banden en kling zijn duidelijk al slapper. Mijn gevoel zegt dat het nog wel even duurt, maar alles is dus wel in voorbereiding. Ze heeft echter nog steeds een deken om 's nachts. Ik heb het wel al afgebouwd naar een regendeken, maar met de huidige lage temperaturen 's nachts durf ik die niet ook af te laten. Haar wintervacht is ze al helemaal kwijt. De temperaturen lijken de komende week ook niet omhoog te gaan. Mijn vraag is dus: Is het een probleem om de deken om te laten tot aan de bevalling en eventueel erna? (Graag antwoorden met motivatie erbij, alvast bedankt :D )

Marisje76

Re: bijna uitgerekend en nog deken om

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:33

na de bevalling zowieso niet!!
= gevaarlijk voor het veulen kan in de singels terecht komen met pooten of erger met nek en dan stikken.
staat de merrie s nachts binnen? dan kun je hem gerust aflaten

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:42

Hier ook een merrie die 4weken geleden kwam met deken en nu ruim 1.5week zonder deken staat en in een heel mooi zomervelletje is gekomen sinds de deken af is. Merrie is nu 4dagen over tijd en zelfs met de nachtvorst heeft ze het niet koud gehad heb haar elke dag een extra dik pak stro in de stal gedaan en ze doet het er goed op. De deken moest er van mij af voor het veulen geboren werd en dat is gelukt pony staat in een buitenstal en waar ze vandaan kwam stond ze in een binnenstal. Ik zou de deken af doen maar goed dat is voor iedereen verschillend.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:53

Oke, ik dacht ook al dat het met het veulen wel eens problemen kon geven, maar ik heb ook wel eens foto's gezien van een merrie met veulen die wel een deken om had (in de sneeuw), vandaar mijn vraag. Jess staat ook in een buitenstal. Vorige week had ze ook wat een snotneus, vandaar dat ik er zo tegenaan hik om nu al de deken af te doen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:14

Mijn merrie heeft 2008 een veulen gehad in oktober en ze kreeg geen wintervacht toen heb ik een deken een maatje teklein op gedaan met de singels vast zodat ze niet los van de merrie kwamen zeg maar en geen bil-koorden maar ideaal was het niet hoor merrie had wat schuurplekjes op de boeg aan het eind van de winter en vond er niets aan met een strakke deken op maar goed geen wintervacht en -15 s'nachts was ook geen goed idee veulen had overgens wel een mega dikke vacht dus had niets te klagen en vond het ook niet erg dat mams een dek op had maar goed dat was van jongst af aan al om gedaan natuurlijk.
Afbeelding
dit is de deken die ze buiten op had daar had ze meer moeite mee als de deken die ze op stal op had maar daar heb ik geen duidelijke foto van maar goed veulen was hier al bijna 3maanden oud en had er wel de handigheid in gevonden om de deken handig opzei te duwen.
Ik vond het niet ideaal maar goed liever zo als een zieke moeders natuurlijk...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:56

Mijn merrie stond deze zomer gewoon met vliegendeken en veulen aan de voet. Veulen keek eerst wat apart, maar kon overal prima bij.
Maar volgens mij kunnen de dekens 's nachts ook wel af. Voor de bevalling zou ik in ieder geval de deken er af willen hebben!