Drachtige merrie ontploft bijna maar is toch mager

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

Drachtige merrie ontploft bijna maar is toch mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 09:11

Hey mensen ik weet me even geen raad. Mijn merrie moet 30 april bevallen van een hopelijk gezond veulen. Nu is ze 2 a 3 week geleden ineens heel mager geworden. Ik kan de ribben voelen.. Als ze in het land staat zou je zeggen zo die is dik maar ondertussen kan ik mooi alle ribben tellen. Ze staat nu samen met 2 anderen in het weiland en krijgt kuilvoer en merriebrok bijgevoerd..

Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik haar weer lekker dik kan krijgen?
entingen heeft ze netjes gehad en wormkuur 6 weken voor de 30ste.

fjordnina

Re: Drachtige merrie ontploft bijna maar is toch mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:14

Even bloed laten prikken om toch 100% zeker een worminfectie uit te kunnen sluiten. Ontwormen staat niet garant voor onschadelijk gemaakte wormen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:24

Hoeveel brok krijgt ze op het moment?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:38

Inderdaad bloed laten prikken. Mijn merrie was vorig jaar ook drachtig, super dik maar wel met uitstekend ribben. Altijd keurig ontwormd, toch een wormenbesmetting en daardoor een fixe bloed armoede.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:54

Heb je een goede kwaliteit kuil? En krijgt ze de brok in het weiland of op stal? Als in het weiland bij de andere twee paarden: weet je dan zeker dat ze de brok binnenkrijgt? Als het geen wormbesmetting of maagzweer is zou ik de hoeveelheid brok opvoeren. Blijkbaar vraagt de dracht heel veel energie van deze merrie.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:14

Ik krijgen eten in het land maar ik blijf er bij tot ze haar brokken op heeft. ze is 1.32 m en een warmbloedje, ze krijgt bijna 2 van die scheppen merrie brok.. bijna 2 kilo is dat ongeveer.

Kwaliteit kuil is erg goed, heel voedingrijk! Ik heb haar mest bekeken en op alles gecontroleerd maar kom geen eitjes en ook geen wormpjes tegen..

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:18

Dat je ribben kunt voelen, is niet zo erg, zelfs goed, maar je moet ze niet op afstand kunnen tellen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:24

nee op afstand kan ik ze niet tellen maar wel als ik over haar zijkant aai dan voel ik ze.. Iemand hier zei dat het veulen gewoon nu veel van de moeder vraagt, ze zit in de eind fase.. maar dacht hoor liever nog wat anderen er van zeggen ;)

Heel soms kun je de ribben van een kleine afstand zien maar dan moet je goed kijken..

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:06

Hehe eindelijk. vandaag weer even bij mijn merrie geweest, kan de ribben nog wel een beetje voelen.. maar het is al beter.. nogmaals de mest doorzocht en weer niks gevonden. denk dat het veulen veel van haar vraagt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:07

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 09:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:11

Niks om je druk over te maken lijkt me, de hoeveelheid voer lijkt me prima, vaak zie je dat in het laatste stadium van de dracht de buik naar onderen zakt waardoor de huid over de rug en flanken ook strakker komt te staan.
Een merrie kan beter iets te dun een bevalling in gaan dan te dik, blijf op gevoel voeren zou ik zeggen en wacht rustig af hoe ze zich ontwikkeld als het veulen eraf is.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:23

@Jusi, tja tis mun eerste veulen dus ben een beetje overbezorgt. vandaag ook nog naar de DA geweest om te vragen wie ik moet bellen zodra er wat mis is tijdens de bevalling..

Ik hoop maar dat ik er bij kan zijn.. helemaal omdat het ook haar eerste veulen is. en aan de andere kant omdat het ook mijn eerste veulen bevalling is :P

@Wildgirl, oki thnx voor je reactie, voel me al een stuk geruster. want tja wil natuurlijk niet dat mun pony mager wordt om iets anders. maar idd wat je zegt haar buik is aardig gezakt, dus zal daar wel van komen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:26

En voor de bevalling beter wat te schraal, dan te dik hoor ;) Te dik zorgt vaak alleen maar voor complicaties!

Succes met de bevalling en ik hoop dat je erbij kunt zijn! :j

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:28

@SusanW, o oki, zit het vet van te dikke paarden dan in de weg ofzo??

Haar spenen staan al wel aardig strak.. mag er dan wel niet aan komen en ze heeft geen grote uier, maar denk dat is omdat dit haar eerste veulen wordt.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:37

Klopt ja, het vet zit letterlijk in de weg. Paarden die van buiten te vet zijn, zijn dat van binnen ook, waardoor het geboortekanaal vaak niet voldoende ruimte heeft. Het hoeft natuurlijk geen complicaties te leveren, maar het risico is wel hoger.

Een opzwellende uier kan inderdaad erg pijnlijk zijn. Meestal vult een uier zich heel snel en daar is het vel nog niet op voorbereid. Dit neemt na een paar dagen wel af. De boel rekt wat op en de pijn trekt daardoor weg. Veel beweging laten houden, dan komt er niet teveel 'zucht' (vocht) in haar uier. Zucht zorgt alleen maar voor meer strakheid in een uier.

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:14

Niks om je druk over te maken . Mijn merrie heeft precies hetzelfde, alles zakt nu en het veulen vraagt in de laatste weken een heleboel...Ik voer haar nu wat bij met merrie brok en t gaat hardstikke goed.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:15

thnx allemaal, mijn grootste zorgen zijn nu gelukkig weg. hihi maak me nu alleen druk om mijn andere merrie die ik vandaag naar de hengst heb gebracht en daar een week gaat logeren.. dood eng om je pony aan een ander over te dragen :(

Ben net nog even wezen kijken.. denk toch dat ik nu elke dag in de ochten en ook 's avonds even ga kijken hoe het er voor staat.. ze staat nu in stal aangezien ze toen ik haar kocht (eind augustus) erg mensschuw was. en nu nog wat moeilijk te vangen is uit het land.. stel dat ze bevalt in het land dan ben ik bang dat ik haar echt moeilijk ga krijgen.. dus nu toch maar op stal.. Maar ze was lekker rustig.. nog geen rupies melk aan het uier, alleen zat het veulen te pesten :P