grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:01

Wie heeft er misschien meer informatie over de hengst Melizar
Wij hebben nu interesse in een hengstveulen van deze hengst, maar de verkoper heeft alleen maar goede woorden over de hengst. Hij zou de grootste arabische dekhengst van Nederland zijn (1.63) en zeer goed oud bloed hebben (crabbet?). De meneer die ons dit vertelde was vrijwel onverstaanbaar, en na zoveel keer vragen konden we eruit opmaken dat de hengst, Melizar, of iets in die richting heet. Hij is voskleurig, en onvindbaar in de lijst van goedgekeurde dekhengsten op de website van het stamboek. Er is inmiddels een mailtje naar de website van het avs voor info, maar ik probeer het ook via deze manier. Weet er iemand iets meer? (nakomelingen?)

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:35

Ik heb wel een Melizar (volle arab) stamboom gevonden:
http://www.allbreedpedigree.com/melizar

Maar hier staat verder geen info over 'm, dus weet niet of dit 'm is?
Succes met je zoektocht in ieder geval!
En 1.63 is wel groot inderdaad trouwens Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:25

-> AV

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 01:12

Hey hey

Ik ken Melizar wel althans ik ben een paar keer bij de eigenaar langsgeweest Knipoog
Melizar is op deze foto´s 18 jaar oud, en heeft als afstamming de bovenstaande gegeven link Knipoog
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f1.jpg
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f2.jpg
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f3.jpg

Melizar is overigens geen 1.63m, maar zal ergens in de 1.50 zitten, ben trouwens wel benieuwd naar meer info over dat paardje wat je op het oog hebt en wie de fokker is?
Er is wel een nakomeling van hem die in het M dres en M springen loopt Knipoog
En hij is voornamelijk Russisch gefokt, bij Melizar op stal staat wel een hengst die voornamelijk Crabbet gefokt is nl. Silver General als je meer info of wat dan ook wil geef maar een gil Knipoog

Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:14

Bren79 schreef:
Hey hey

Ik ken Melizar wel althans ik ben een paar keer bij de eigenaar langsgeweest Knipoog
Melizar is op deze foto´s 18 jaar oud, en heeft als afstamming de bovenstaande gegeven link Knipoog
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f1.jpg
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f2.jpg
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f3.jpg

Melizar is overigens geen 1.63m, maar zal ergens in de 1.50 zitten, ben trouwens wel benieuwd naar meer info over dat paardje wat je op het oog hebt en wie de fokker is?
Er is wel een nakomeling van hem die in het M dres en M springen loopt Knipoog
En hij is voornamelijk Russisch gefokt, bij Melizar op stal staat wel een hengst die voornamelijk Crabbet gefokt is nl. Silver General als je meer info of wat dan ook wil geef maar een gil Knipoog


De fokker is een oudere man uit bellingwolde/vriescheloo(ik weet niet precies hoe het daar heet) en heeft inderdaad twee hengsten staan. Een kleintje, dat zal die dan melizar wel zijn (had nu overigens meer nek en een beetje ingezakte rug. Maar de vader van het paardje waar ik een oogje op heb (verliefd Bloos ) is die grote, en ik dacht juist dat die Melizar heette. Dat is ook een vos, met een kolletje en snep, en echt gigantisch groot! En een leuke koppie met een mooi deukje (mooier dan die Melizar (vind ik persoonlijk) Maar die man was een beetje onverstaandbaar zowat, en na 6 keer alles overnieuw vragen durfde ik eigenlijk niet nog een keer te vragen.
Heb je nog informatie (foto's) van die andere hengst? Silver General?
Het is wel een beetje verwarrend allemaal zo, dus je zou me erg goed kunnen helpen!
(heb je trouwens goede ervaringen met de fokker?)

Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:04

Moseie schreef:
Bren79 schreef:
Hey hey

Ik ken Melizar wel althans ik ben een paar keer bij de eigenaar langsgeweest Knipoog
Melizar is op deze foto´s 18 jaar oud, en heeft als afstamming de bovenstaande gegeven link Knipoog
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f1.jpg
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f2.jpg
http://www.horse4sale.nl/adfoto/YvUVHsPTYG-f3.jpg

Melizar is overigens geen 1.63m, maar zal ergens in de 1.50 zitten, ben trouwens wel benieuwd naar meer info over dat paardje wat je op het oog hebt en wie de fokker is?
Er is wel een nakomeling van hem die in het M dres en M springen loopt Knipoog
En hij is voornamelijk Russisch gefokt, bij Melizar op stal staat wel een hengst die voornamelijk Crabbet gefokt is nl. Silver General als je meer info of wat dan ook wil geef maar een gil Knipoog


De fokker is een oudere man uit bellingwolde/vriescheloo(ik weet niet precies hoe het daar heet) en heeft inderdaad twee hengsten staan. Een kleintje, dat zal die dan melizar wel zijn (had nu overigens meer nek en een beetje ingezakte rug. Maar de vader van het paardje waar ik een oogje op heb (verliefd Bloos ) is die grote, en ik dacht juist dat die Melizar heette. Dat is ook een vos, met een kolletje en snep, en echt gigantisch groot! En een leuke koppie met een mooi deukje (mooier dan die Melizar (vind ik persoonlijk) Maar die man was een beetje onverstaandbaar zowat, en na 6 keer alles overnieuw vragen durfde ik eigenlijk niet nog een keer te vragen.
Heb je nog informatie (foto's) van die andere hengst? Silver General?
Het is wel een beetje verwarrend allemaal zo, dus je zou me erg goed kunnen helpen!
(heb je trouwens goede ervaringen met de fokker?)


Oke, vandaag weer wezen kijken. Het is me nu wat duidelijker allemaal. Melizar is inderdaad de vader en is volgens de fokker toch echt 1.63m hoog (hij lijkt inderdaad wel wat kleiner). Melizar is goedgekeurt bij het europees stamboek. De twee hengstveulens van bijna 1 die ik op het oog had, bleken in praktijk twee te zijn, en zijn nog erg schuw, niks gewent, en ze vliegen al weg als je naar ze kijkt. Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, kopen, of niet kopen? Ben echt helemaal weg van die Melizar, maar ik zat niet echt op een twenter van twee die spoken ziet te wachten. Het is overigens wel een heel mooi beestje, echt het oude type arabier, lekker stevig. Jaja, dillemma dillemma, zucht..
Ik hou jullie op de hoogte Cool

ow, en trouwens
nog nakomelingen hier op Bokt van Melizar?

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:09

Het gaat dus om een veulen van de Melizar van de stamboom en de foto's hierboven?
Tja, moeilijke keuze. Wat zijn de voor- en nadelen? Je vindt 'm wel heel mooi maar het valt tegen dat hij nog zo mensenschuw is? Daar is natuurlijk wat aan te doen en wie weet bloeit hij nog wel helemaal op dan. Maar als je twijfelt zou ik het zelf denk ik niet doen. Je moet er wel een goed gevoel bij hebben en voor willen gaan.
Succes met je keuze!

Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:26

ShiningHorse schreef:
Het gaat dus om een veulen van de Melizar van de stamboom en de foto's hierboven?
Tja, moeilijke keuze. Wat zijn de voor- en nadelen? Je vindt 'm wel heel mooi maar het valt tegen dat hij nog zo mensenschuw is? Daar is natuurlijk wat aan te doen en wie weet bloeit hij nog wel helemaal op dan. Maar als je twijfelt zou ik het zelf denk ik niet doen. Je moet er wel een goed gevoel bij hebben en voor willen gaan.
Succes met je keuze!

Ja, het gaat om de Melizar van hierboven. Ik zit zelf ook gigantisch te twijfelen, maar op een of andere manier heeft het hengstje ook mijn hart gestolen, alleen zit ik er gigantisch tegenop om het ding mak te maken, want wat als het niet lukt? Voor de prijs hoef ik het niet te laten, want voor een poep en scheet mag ik hem komen halen. Maar straks zit ik met een onhandelbare hengst... Verward

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:45

Moseie ik heb je een pm gestuurd Knipoog

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:51

Hmmm ja dan kan je het op zich natuurlijk proberen. Dan zou ik vooral afwegen hoeveel tijd en zin je erin kan en wil steken. Met een hoop positieve energie moet het zeker wat worden. Heeft hij nu streken of vervelende eigenschappen? Of is het echt alleen dat schuwe? Dan zou ik er denk ik wel voor gaan als je er zo weg van bent en je er veel tijd en liefde in kan steken.
Nogmaals succes!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:03

Ik heb je ook een pm gestuurd..

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:06

Moseie schreef:
Ja, het gaat om de Melizar van hierboven. Ik zit zelf ook gigantisch te twijfelen, maar op een of andere manier heeft het hengstje ook mijn hart gestolen, alleen zit ik er gigantisch tegenop om het ding mak te maken, want wat als het niet lukt? Voor de prijs hoef ik het niet te laten, want voor een poep en scheet mag ik hem komen halen. Maar straks zit ik met een onhandelbare hengst... Verward

De merries en veulens die groeien daar op in een mega groot weiland, en een bos, en daardoor hebben ze vrij weinig contact gehad met de mensen( en daardoor kunnen ze ook geen nare ervaringen hebben gehad met mensen), maar de merries zijn allemaal aanhankelijk niet schuw, dus het zal denk ik gewoon een kwestie van wennen zijn Knipoog

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:06

En mag ik even vragen wat een "europees stamboek" betekent? Als je het beesjte om te rijden wilt, spelen papieren geen rol natuurlijk, maar zodra je iets witl doen met Arabische Volbloeden, dan moet je een papier hebben. Kijk daar wel even mee uit, als je het belangrijk vindt. Vraag anders eens naar het papier van het jonkie? Dan krijg je ook gelijk de pedigree goed.
Mak maken gaat heus wel lukken, maar daar gaat wel heel veel tijd in zitten. Als het dan lukt, is het extra leuk, natuurlijk. Maar wel slecht, dat ze zo schuw zijn. Als er iets is, hoe krijg je er dan een halster om? En geënt zijn ze zeker ook niet? Het is toch juist zo leuk, in dat opzicht de veulentjes op te voeden! Halster, voetje geven, de DA erbij laten, dat hoort allemal bij de basislessen. Met die iets oudere jonkies zou ik gewoon eerst maar eens er zijn., dat ze aan je wennen. En als ze zien, dat de merries naar je toe komen en misschien zelfs iets lekkers krijgen (is wel gevaarlijk in een kudde!!!) , komen ze heus ook wel. Als er dan een lekkertje bijkomt, dan komen ze meteen als je er bent, geleidelijk opvoeren het contact.

Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:11

ShiningHorse schreef:
Hmmm ja dan kan je het op zich natuurlijk proberen. Dan zou ik vooral afwegen hoeveel tijd en zin je erin kan en wil steken. Met een hoop positieve energie moet het zeker wat worden. Heeft hij nu streken of vervelende eigenschappen? Of is het echt alleen dat schuwe? Dan zou ik er denk ik wel voor gaan als je er zo weg van bent en je er veel tijd en liefde in kan steken.
Nogmaals succes!


Hij is alleen schuw, niks vervelends ofzo. Nouja, voor wat wij gezien hebben niet.

Bren79 schreef:
Moseie schreef:
Ja, het gaat om de Melizar van hierboven. Ik zit zelf ook gigantisch te twijfelen, maar op een of andere manier heeft het hengstje ook mijn hart gestolen, alleen zit ik er gigantisch tegenop om het ding mak te maken, want wat als het niet lukt? Voor de prijs hoef ik het niet te laten, want voor een poep en scheet mag ik hem komen halen. Maar straks zit ik met een onhandelbare hengst... Verward

De merries en veulens die groeien daar op in een mega groot weiland, en een bos, en daardoor hebben ze vrij weinig contact gehad met de mensen( en daardoor kunnen ze ook geen nare ervaringen hebben gehad met mensen), maar de merries zijn allemaal aanhankelijk niet schuw, dus het zal denk ik gewoon een kwestie van wennen zijn Knipoog

Ja, we hebben inderdaad ook door het weiland gelopen. Merries zagen er wat verwilderd uit, maar wel goed doorvoed, en voetjes waren ook in orde. De merries kwamen inderdaad allemaal op je af lopen en waren zeer vriendelijk. Zit dat vriendelijke ook in het karakter van de nakomelingen of kun je dat niet zeggen?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:12

Als je er over twijfelt zou ik gewoon verder zoeken.
Het zal best wel lukken om hem mak te maken maar daar zal wel heel veel tijd in gaan zitten.

Je zoekt een vrij groot paard heb ik begrepen, als hij een jaar ouder is dan je dacht dan zal deze wel niet zo groot zijn.
Ik zou ook even informeren hoe groot de moeder is, dat is ook van invloed op de te verwachte stokmaat.

Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:43

Sharani schreef:
Als je er over twijfelt zou ik gewoon verder zoeken.
Het zal best wel lukken om hem mak te maken maar daar zal wel heel veel tijd in gaan zitten.

Je zoekt een vrij groot paard heb ik begrepen, als hij een jaar ouder is dan je dacht dan zal deze wel niet zo groot zijn.
Ik zou ook even informeren hoe groot de moeder is, dat is ook van invloed op de te verwachte stokmaat.

Euh ja, ik weet niet.. Beide veulens zagen eruit als flinke jaarlingen.. Dacht ook eerst dat 'ie grapje maakte dat ze echt twee waren, maar ze zijn van juni twee jaar geleden. Dus echt bijna twee.
De moeder is rond de 1.53-1.54m... Die hebben we ook gezien

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:00

Na een leuk gesprek zijn er ondertussen al heel wat vragen beantwoord Knipoog
Ook ik ben ook wel benieuwd of er nog nakomelingen van Melizar rondzwerven hier op bokt Knipoog

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:08


Moseie
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-03-07

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 23:00

Ik ben er inmiddels uit, ik ga nog één keertje kijken, maar ben zooo verliefd Bloos
Hoop dat ik deze schuwe heer binnenkort mag verwelkomen in z'n stalletje bij ons thuis. En dan gaan we lekker saampjes in knuffeltherapie Lovers

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Re: grote arabische vosdekhengsthengst (melizar?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:45

Superleuk Lachen Houd ons op de hoogte van de ontwikkelingen!