hoeveel inch zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petra8

hoeveel inch zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 14:04

Ik heb een shet van bijna 3 jaar, hij is ongeveer 90 a 95 cm hoog en ik overweeg om een zadeltje voor hem aan te schaffen (nou ja, meer voor de kindjes die er af en toe op zullen rijden). Volgens een dame in de paardenwinkel maakte de hoeveelheid inch niet uit maar ik kan toch moeilijk mijn 18 inch zadel wat op mijn paard ligt erop leggen, toch? Hoe doen jullie dat, wat voor zadel hebben jullie op jullie shet liggen?

En hoe meet en bepaal je het beste de maat voor een bit? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik werd in de winkel niet veel wijzer!

groetjes van Petra

_Tine

Re: hoeveel inch zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:57

Hier hetzelfde probleem dus even een stipje :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:08

- Het aantal inch heeft vooral te maken met de grote van de billen van een ruiter.
Maatje 38-40 heeft zo maat 17,5 inch ongeveer.

Dat wordt dus passen in de winkel in welke maat de billen van de kids het beste zitten :+

Aan het zadel is ook te merken hoeveel inch het is.
Een zadel van bv. 17 inch is een halve cm korter (in de lengte) dan een zadel van 17,5 inch.

Van shetters heb ik verder niet zoveel verstand, maar er zijn speciale schet zadeltjes!

- De maat van het bit kan je opmeten met een soepel meetlint.
Je meet de mondhoeken van links naar rechts, het meetlint doe je dus in de mond... Als je zo vrij mag zijn bij de shet :P
Hierbij tel je +- 0.7 cm bij op en dat is dan de maat van het bit.

Succes!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:14

Ik heb een wintec kidszadel 10 inch voor mijn shetlander Bonnie.
Voor de andere shetlander Floor heb ik een 12 inch pinokkiozadel.
Rijd mijn kleine nichtje op Floor dan krijgt ze ook het wintec zadeltje op.
En ook heb ik voor nog een westernzadel 12 inch.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:25

Bedankt voor de reacties!

Ik heb vandaag het zadel van mijn paard eens gepast op mijn shet. Natuurlijk ligt het niet ideaal maar omdat ik zelf geen kinderen heb die er op zullen rijden zullen het de kinderen van vrienden zijn die zo nu en dan eens komen logeren. En dat zal nooit langer dan 20 minuten zijn verwacht ik. Dus heb ik besloten om op zoek te gaan naar een korte singel en het voor de paar keer per jaar dat er gereden zal worden het met het grote zadel te doen. Waar ik van baal is dat er in november op een 2de hands paardenbeurs bij de manege een zadeltje lag voor 25 euro, toen heb ik het niet meegenomen omdat mijn shet toen pas 2,5 was...... stom, stom, stom.... Nu maar op zoek naar een klein hoofdstelletje en bitje en me maar eens verdiepen in andere leuke dingen die ik met hem kan gaan doen.

groetjes van Petra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:27

Van belang is vooral de lengte van het zadel. Het zadel moet niet voorbij de ribben komen.
Je kunt dit zien door vanaf de laatste rib een lijn naar omhoog te trekken. Komt het zadel daar overheen dan past het niet goed. En zal dit rugklachten veroorzaken.
Een 18 inch zadel op een kleine shet is daarom al snel veel te lang.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:28

ik weet niet of het wel zo een goed idee is om het zadel van je paard erop te leggen. Is dat zadel dan niet langer dan zijn rug?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:30

1 ding, NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!! :(:)
Dat is veeeeeeeel te lang voor een shetlander.
Het maximale voor een shetlander is toch wel 15 inch.
Dus, nieuw zadel kopen, want met een 18 inch zadel gaat zoizo
zijn rug helemaal naar de kloten :(:)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:32

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:10

Neejoh!! :oo Echt niet doen hoor! Een zadel voor je paard is echt veels te lang en ligt dan op de lendenen, wat pijn doet en nou niet bepaald goed is voor de rug van je shet. :n

Dan kun je beter inderdaad zoals loveidefix al zegt, een goedkoop klein zadeltje kopen, deze passen eigenlijk altijd op een shetterrug (die laatste link).

ZEKER geen paardenzadel, zelfs al was het voor 5 minutjes, dat is toch echt veel te groot.

ALs je geen zadel wilt kopen, gaat zonder zadel trouwens ook best, of een longeersingeltje met een dekje eronder (voor schone kleding), niet ideaal voor de rug, maar wel een alternatief voor 20 minuutjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:12

Ik zou het risico niet nemen met zo'n groot zadel. Voor ongeveer 80/100 euro heb je een 10/12 of 14 inch zadel. Ikzelf heb nu een norton rexine 14 inch. Voor Hans is deze al net te lang en er komt dus een 12 inch zadel. De rexine rijdt super volgens mijn vorige bijrijdertje en het kostte nog geen 80 euro.