De eigenaar van mijn bijrijdpaarden heeft een nu 1,5 jaar oude hengst gefokt uit een van zijn merries. Moeder is 1,60, vader is Tango (1,74). Tot nu toe blijft hij nog vrij klein, en we hopen dat hij in ieder geval uit zal groeien tot een paard. Vraag is alleen, zal het invloed hebben om hem te castreren of juist hengst te laten voorlopig. Hebben de hormonen die hij al dan niet heeft invloed op zijn groei? of maakt het niks uit? De bedoeling is wel dat hij geruind gaat worden, vraag is nu alleen wanneer we dit het beste kunnen laten doen. Nu, of als hij wat ouder is. Iemand ervaringen of ideeën?
Het is altijd moeilijk te zeggen. De ouders van mijn paardje zijn ook allebij in de 1.70 en mijn paardje is krap aan 1.60
goeroe
Geplaatst: 17-04-10 12:46
Mij is altijd verteld dat een hengst als je hem castreert meestal een paar centimeter groter wordt dan wanneer je hem hengst laat. Een hengst zwaart wel eerder en meer uit.
Myca
Geplaatst: 17-04-10 12:48
goeroe schreef:
Mij is altijd verteld dat een hengst als je hem castreert meestal een paar centimeter groter wordt dan wanneer je hem hengst laat. Een hengst zwaart wel eerder en meer uit.
Dat heb ik ook gehoord
Silly1972
Geplaatst: 17-04-10 12:49
Meestal hebben ze zo rond 2,5 nog een groeispurt, en ruinen schijnen inderdaad meer te groeien in de hoogte, hengsten meer in de breedte
Peterina
Geplaatst: 18-04-10 15:23
Een veulen die gezond is en goede voer krijgt groeit het hele jaar door, wel in groeispurten te begrijpen. Een 1.5 jarige heeft al +/- 95% van zijn volwassen stokmaat bereikt en castratie gaat hem niet 'meer' geven als het er niet in zit. Als hij nu 160 cm is, dan mag je toch verwacht dat onder normale toestanden hij toch nog rond de 168 cm zou kunnen eindigen.
Kelly_ann
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-10 16:44
Ik weet niet hoe groot hij op dit moment precies is, ik ben al een paar maanden van huis. Als hij nu al in de buurt van de 1,60 kwam denk ik niet dat we ons zorgen hoefden te maken met nog 1,5 jaar te gaan.
Hij is niet helemaal 'gezond' hij heeft namelijk een onderbeet, hierdoor is bijten en kauwen wat lastiger dan normaal. Dit zou natuurlijk kunnen meespelen. Hierom is hij ook naar huis gehaald, in de groep werd zijn bordje door anderen ingepikt, hij was niet snel genoeg. Nu aan huis dus ook wat extra aandacht voor zijn voeding.
Nu of later castreren maakt niet zo heel veel uit, als het hem een kans geeft uit te groeien tot paard zou dat fijn zijn want dan mag hij blijven. Anders is hij waarschijnlijk te klein voor ons.
Peterina
Geplaatst: 19-04-10 15:20
Als je maat wilt en met een onderbeet (erfelijk) dan is het toch misschien verstandig hem met 2 jaar te laten casteren.
Testosteron zorgt ervoor dat de groeischijven sneller sluiten dan wanneer het niet (of in geringe mate) aanwezig is. Wil je dus maat, dan moet je hem castreren...
Er wordt vaak gezegd dat je moet castreren om meer maat te krijgen, maar daar wordt ook weer van gezegd dat het fabeltjes zijn! Zelf weet ik het niet zo goed. Wij hebben Nobel als jaarling laten casteren, hij is uiteindelijk doorgegroeid tot 1.52 m terwijl hij D pony gefokt is. Of dit met de castratie te maken heeft gehad weet ik niet! Daarnaast mijn jonge merrie, zij was 1,5 jaar oud en maar krap 1.50 m, zij is nu 5 jaar oud en meet nu ongeveer 1.64 m zij is dus toch nog flink de hoogte in geschoten! Uiteindelijk denk ik dus dat ze, castratie of niet, toch wel zo groot worden als ze zouden moeten worden. De één is nu eenmaal later en groeit langer door dan de ander.
Het is geen fabeltje, maar hoe later je gaat castreren, hoe minder invloed het heeft. (Als de groeischijven al gesloten zijn, kun je knippen zoveel je wil)
Natuurlijk heeft ook ieder paard zijn genetisch voorgeprogrammeerde maat. Castratie zal ervoor zorgen dat een paard als ruin groter is dan hij als hengst geweest zou zijn. Maar dat valt dus niet in de praktijk te toetsen.
klein blijven heeft meedere oorzaken natuurlijk. Als hij het eerste veulen van de merrie is geweest, kan het best zijn dat dat de oorzaak is dat hij kleiner uitvalt. Castreren heeft vaak wel een gunstig effect op de groei ( al moet je het dan wel optijd doen). Omdat hengsten op een bepaalde leeftijd meer gaan ontwikkelen op de hormonen en de spiermassa stoppen zij sneller met groeien. Wanneer je ze hiervoor castreerd heb je kans dat hij als ruin dus meer zal ontwikkelen op de groei ipv op de spiermassa. Groeien klinkt heel wat natuurlijk, maar het zal echt maar een paar cm. zijn... dus als je paard 15 cm te klein is en je castreerd hem zal hij nog wat cm groeien... maar in vergelijking is dit dus .. nagenoeg niets.
Wat is dan de beste leeftijd om dat te doen? Ik las hierboven ergens dat de groeischijven sluiten met 2,5. Moet je dan voor die tijd castreren, of hoe eerder hoe beter?
SuSEQ
Geplaatst: 27-04-10 02:40
Er bestaat niet zoiets als één moment waarop "de groeischijven sluiten". Dat gebeurt geleidelijk aan tot de leeftijd van gemiddeld 5-6 jaar, waarbij die in de benen het eerst verbenen en die in de ruggewervels het laatst. Meer info is wel op internet te vinden...
Persoonlijk vind ik het niet slecht om te castreren in september van hun tweede levensjaar; anderen doen het liever vroeger. De meningen lopen daarover wat uiteen... In alle geval geldt dat hoe vroeger je castreert, hoe minder invloed testosteron kan hebben op de ontwikkeling van het veulen.