Jonge hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiepeke

Jonge hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:04

Hallo allemaal,

Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie jonge hengsten zich gedragen. Ik heb een hengst die in mei twee jaar wordt. Hij is heel braaf, maar als hij een merrie ziet wordt hij echt gek. Hij maakt zich dan klaar om te dekken en als hij de kans kreeg ben ik heel zeker dat hij dit ook zou doen. Ik kan hem dan wel onder controle houden, het is niet dat ik niks meer aan hem te zeggen heb. Maar ik vind dit toch wel heel erg vroeg. Wat denken jullie? Hij staat met nog een bijna tweejarige hengst (haflinger x arabier) en deze weet volgens mij nog niet eens dat hij hengst is :D en reageert absoluut niet op merries.
Is dit gedrag normaal en moet ik hem hier voor straffen? En denken jullie dat dit terug gaat minderen of zou het juist nog erger worden? Want het is wel de bedoeling dat hij hengst blijft (zolang dit mogelijk is)
Kortom, wat zijn jullie ervaringen met jonge hengsten?

Groetjes

geerke

Re: Jonge hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:09

de ene hengst is de andere niet.
De ene is duidelijk heeter dan de andere.
Als ze heet zijn wordt dat niet minder.
Waarom laat je hem hengst?

Een hengst kun je hengst laten als er geen merries in de buurt zijn(zoals in mijn geval)anders kun je hem het best castreren...dat is een stuk rustiger,voor jouw en voor het paard!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:13

Verwacht niet dat dit minder wordt. Het is heel normaal gedrag wat de hengst vertoont. De een is er vroeger bij dan de ander. Voor zo een moet je een zeer goede/hoge omheining hebben want hormonen kunnen vreemde acties in gang zetten.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:16

Elke hengst is inderdaad anders.
Bij ons staat ook een jonge hengst, die word in juni 3, maar als die een merrie ziet/ruikt, dan gaat hij ook brullen en gek doen.
Enja er zijn ook genoeg hengsten die geven geen kick.
Ik zou hem gewoon laten castreren, net als hierboven wordt gezegd: fijner voor het paard en fijner voor jou!

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:17

Mijn haf is ook nog hengst (4 jaar). Ik heb bij hem eigenlijk nog nooit gemerkt dat hij weet dat hij hengst is. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik hem nog nooit bij een merrie heb gezien, dus weet niet hoe hij dan zou reageren.

Wel is het zo, zoals geerke zegt, de ene hengst is heter dan de andere en dat krijg je daar niet uit. Maar waarom wil je hem hengst laten? Ik ben er zelf ook serieus over aan het denken om hem te laten castreren omdat ik niet vind dat hij daar baat bij heeft om hengst te blijven.

Wiepeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:27

geerke schreef:
de ene hengst is de andere niet.
De ene is duidelijk heeter dan de andere.
Als ze heet zijn wordt dat niet minder.
Waarom laat je hem hengst?

Een hengst kun je hengst laten als er geen merries in de buurt zijn(zoals in mijn geval)anders kun je hem het best castreren...dat is een stuk rustiger,voor jouw en voor het paard!

Ik zou hem graag hengst laten omdat ik er aan denk om met hem naar de hengstekeuring te gaan. Hier in België is het zo dat een hengst aanbevolen of niet aanbevolen wordt. (Ik weet niet of dit systeem ook in Nederland wordt gehanteerd.) Een hengst die niet aanbevolen wordt mag toch nog dekken (enkel merries van de eigenaar) en de veulens krijgen dan ook papieren. Dus misschien dat er dan nog wel een merrie bij komt, wie weet :D

Maar ik laat hem uiteraard enkel hengst als dit mogelijk is. Van het moment dat het gevaarlijk wordt of dat hij er nadelen van ondervind wordt hij gecastreerd. De wei is uiteraard goed afgemaakt en er komen bijna nooit paarden voorbij. Voor de rest zijn er geen merries in de buurt, enkel twee ruinen en nog een hengst.

Ik denk dat tijd raad zal brengen (of hoop ik toch), maar zoals ik al zei: Ik zou nooit willen dat hij hier nadelen van ondervind want dat zou niet eerlijk zijn tegenover hem.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:41

Als je hem echt hengst wil laten moet je hem afstraffen voor dit gedrag! Nu heb je hem misschien nog in de hand maar over een poosje niet meer.

Je moet streng maar recht vaardig voor hem zijn! Doe je dit niet dan walst ie over je heen en heb je straks niets meer over hem te zeggen en sleurt je je gezellig mee naar de merries

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:39

Afstraffen?? nee!! je moet zorgen dat ie respect voor je heeft, ik heb twee hengsten. een van vijf ( Abe van de Broekmolen, v. Allacher ) waar ik concoursen mee rijd en z`n volle broer van bijna drie jaar ( Auke van de Broekmolen ) en deze blijven ook hengst en gaan naar de keuring komend jaar. daarbij hebben we ook merries lopen en dekt Abe deze ook. tuurlijk zijn ze wel eens brutaal maar daar moet je gewoon cordaad op reageren. niet straffen, dit gedrag hoort bij een hengst. maar hij moet weten dat jij de baas bent.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:42

mijn hengst is nog geen jaar en springt al op de merrie's

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:59

natuurlijk... deden Abe en Auke al met een paar maanden op de moeder. hahaha. echt mensen waarom zo`n paniek. jullie weten toch dat t hengsten zijn he, t zijn geen lammetjes. hengsten hebben een andere aanpak nodig dat hun geruinde soortgenoten maar ik heb een kwpn merrie gehad die ik toch niet in de buurt van een merrie moest laten of ze zat erboven op, beetje veel hormonen....kortom, ieder paard is een individu, en moet zo ook behandeld worden vind ik....

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:27

Vergeet niet dat ze van af 10 maanden geslachtsrijp zijn..

Ik vind dat het gedrag afgestraft moet worden. Zoals ik al eerder zij. Maar iedereen heeft zo z`n eigen aanpak..

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:53

Ik had voor een week terug nog 2 jonge hengsten (halfbroers van elkaar) een Nassau nakomeling en die wordt in mei 3 en een Allacher nakomeling en hij wordt in juni 4, ik heb ze vorige week pas laten castreren omdat ik wilde zien hoe ze zich gingen ontwikkelen qua hengst en niet omdat ik ermee naar keuringen wilde en zeker niet voor nakomelingen.

King is een echte hengst althans hij reageert echt heftig op merries, maar is echt braaf onder het zadel en vertoond ook geen hengstenkuren richting mij en Nero is zeer onderdanig naar King toe en reageert totaal niet op merries en zijn uiterlijk is ook niet zo robuust als King maar hij is meer de lengte in geschoten.
Dus 2 jonge hengsten met allebeide een heel ander karakter.

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:00

dit is per hengst verschillend en per opvoeding

nero 6( haf ) was in de hand en onder zadel super braaf behalven in het land
monty 12 ( kwpn) dit paard wist niet eens dat die hengst was
bacardi 3( kwpn ) was met 2 jaar al een stuiter bal en brullen maar mar beleren een schatje
yado 11( span) dezen was braaf en ook zeker niet vervelend maar liep altijd te brullen en onder zadel met zijn geslacht er uit
nymo 4 (haf ) van verhalen en fotos van de keuring is het een sulletje maar das het nu echt niet meer onder het zadel
brult een keer dan is het klaar hier naast staat nymo gewoon op poets plaats met een merrie voor zijn neus op 50 cm af stand
en als die daar staat weet die dat die niks mag

persoonlijk vind ik een hengst mag hengst zijn maar als je paard niet goedgekeurd is
ruin hem lekker voor je paard ook kan die lekker met de andere paarden naar buiten

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:20

Amigo_ schreef:
Vergeet niet dat ze van af 10 maanden geslachtsrijp zijn..

Ik vind dat het gedrag afgestraft moet worden. Zoals ik al eerder zij. Maar iedereen heeft zo z`n eigen aanpak..

doe jij je best maar dan, wat je geeft krijg je ook terug he. maar straf je je vriendje ook omdat hij man is.. je moet dingen ook zonder straffen kunnen oplossen. ik maak de hengsten altijd zonder zweep zadelmak en heb tot op heden nog geen gebruikt... das respect hebben van m`n paard. oke ik weet dat straffen en belonen bij paardrijden hoort maar straffen voor natuurlijk gedrag vind ik echt not done!!! daar win je helemaal niets mee. verlies je zowiezo z`n vertrouwen mee en nog wel meer. geloof me, ik ben ook door schade en schande wijs geworden!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:25

Ik mag trots zijn op mijn paardje met kroonjuwelen :D

Hij geeft geen snars om een merrie. In het gangpad kan elk paard hem passeren, merrie, hengst of ruin. Hij is meer met mij bezig dan.

Hij is 4 jaar. Buiten het niet hengsten gedrag naar merries, is hij duidelijk wel een hengst. Denk eerder dat hij een homo is :D

:wave: