manegepony kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liefhafje

manegepony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 08:58

Beste allemaal, hebben jullie tips voor het kopen van een manegehaf? ik bedoel niet de keuring e.d. maar meer hoe ik de overgang voor het beestje zo goed mogelijk kan laten zijn. iig minder voer lijkt me handig. ik ga er 1 uur per dag op rijden en rijdt ze wel meer, denk ik. Hoe kan ik haar het beste laten wennen aan mij als baasje? alvast bedankt voor het meedenken!

Joltsje

Re: manegepony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:59

veel succes met je aankoop.

waar je rekening mee moet houden is indd dat je paard nu meer beweging krijgt dat dat ze straks bij jou krijgt. ze kan dus wat drukker worden.

daarentegen krijgt het paard maar 1 baasje en is het voor het paard duidelijker wat de bedoeling is. wel moet je nu alle problemen zelf oplossen, wanneer ze dwart etc. succes

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:01

Het beste is zelfs helemaal geen krachtvoer te geven. Veel haflingers hebben geen krachtvoer nodig. Zeker als ze weinig werk krijgen. Voldoende hooi is genoeg voor ze. En mocht blijken dat ze later toch krachtvoer nodig hebt, kun je dat altijd weer gaan geven.

Ze zal snel genoeg aan je wennen. En jullie zullen samen een weg moeten zoeken in de dingen die jij wel en niet wil accepteren. En wees er op voorbereid dat Haflingers, net als Labradors, heel lief kunnen kijken en je zo in de maling nemen. :D

Veel plezier samen.

Agossielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:02

ik heb ook een haflinger van een manege gekocht.

ik zag haar en ik was meteen verkocht - liefde op het eerste gezicht en voor haar was dat ook want ze zal voor mij door vuur gaan.

Ik zal vragen aan de eigenaar hoeveel voer ze krijgt en dan kijken of je moet minder.
zorg gewoon dat je ook lekker los gooit dat ze haar extra energie kwijt kan.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:11

Veel succes met kopen, ik denk dat je het beste gewoon lekker in een weitje, goed te eten. Een manegepaard is meestal heel blij als hij/zij eindelijk maar één baasje krijgt, en er niet 5 mensen per dag op rijden, en elke dag 5 andere. De één ervaren. :D

tosca27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:21

ik zal haar eerst een poosje longere
kan ze een beetje wennen

Breda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:38

Ik heb ook sinds enkele weken een haflinger (niet van de manege gekocht, maar liep wel regelmatig mee in manegelessen). Ik ben veel bij mijn paard, veel knuffelen en poetsen zodat we elkaar leren kennen. Daarnaast longeerde ik hem de eerste week voordat ik erop stapte en rijd ik er alleen op. In het begin laat ik er nog even niemand op zodat we aan elkaar kunnen wennen en het duidelijk voor hem is wie zijn baasje is. Qua voer, dat ben ik sinds enkele dagen aan het opbouwen. De eerste weken kreeg hij alleen hooi en weidegang. Hij mocht van mij wat actiever zijn met rijden dus geven we 's ochtends en 's avonds een kwart schep basisbrok.

Succes ermee!!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:49

Ik heb mijn haflinger ook van de manege gekocht. Ze stond al 24/7 buiten en had altijd onbeperkt hooi. Krachtvoer kreeg ze niet. Ik heb haar een aantal jaar geleden gekocht en ben toen overgegaan op een halve kilo muesli na het rijden en onbeperkt hooi. Dat heb ik op laten lopen naar een halve muesli en een halve sportbrok.

In de manege liepen hoefde ze geen zware trainingen te lopen. Dit kreeg ze die wel bij mij vandaar dat ik haar ben gaan bijvoeren.

Liefhafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:53

Ik wil iedereen graag bedanken voor de leuke reacties, we zijn nu alweer een tijd verder en alles gaat goed. Ik merk wel dat het wat langer duurde voor we echt een sterke(re) band kregen, maar vgl mij komt dat doordat een manegepony redelijk 'afgestompt" is en het wat langer duurt voordat deze zich openstelt. Ook is het qua temperament een heeel ander paard geworden, lekker voorwaarts en niet meer zuur!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:58

Wat fijn dat het een jaartje later zo goed met jullie gaat! Nog veel plezier met elkaar :)

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:56

heb je een foto ?
ik ben wel nieuwschierig :$
en fijn dat het zo goed gaat

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:03

Mijn leasepaardje is een ex manege haflinger. Ik huurde haar al toen het nog een manege was. Toen de manege stopte en ik haar volledig ging huren is ze binnen een maand enorm veranderd. (dit had alleen te maken met dat ik de enige persoon voor haar was, want ze staat nog steeds op dezelfde stal).

Als ik het zou mogen had ik haar gekocht, maar wie weet ooit.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:45

Als jij er alleen maar op rijd raakt ze denk ik wel gewent aan je hoor!

ginoblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:47

ga eerst een beetje met hem rondstappen en rijden dan weet die gauw genoeg dat jij zijn baasje bent

ginoblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:47

succes

Joanitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:40

Wat leuk, veel succes! :)