[KG] Appaloosa met blauw oog, kleurgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

[KG] Appaloosa met blauw oog, kleurgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:22

Oké, rare vraag, maar ik wil hem toch stellen.
Carlos is een vospanterbont hengstje met een half blauw oog aan de rechterkant. Zijn eerste veulen dat bij ons is geboren, Joost, heeft óók rechts een blauw oog, maar dan echt een maanoog. Kan dat iets met elkaar te maken hebben?
Is er een kans dat Carlos een of ander gen heeft dat blauwe ogen veroorzaakt?

Kleuren testen ed, het zijn niet mijn poownies, dus veel kan ik er niet aan doen :)
Laatst bijgewerkt door Mars op 18-04-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: KG tag toegevoegd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:45

Blauw oog, dat is inderdaad een apart gen, en het staat compleet los van de appaloosa-kleur. Sterker nog, bij het Nederlandse Appaloosa Stamboek zijn blauwe ogen niet toegestaan.

Pluttersput

Re: Appaloosa met blauw oog, kleurgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 08:53

Nee, dat wist ik inderdaad. Maar het kan dus zijn dat hij dat constant doorgeeft?

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:23

Dat kan inderdaad zo zijn, omdat hij de gen van het blauwe oog heeft.

Mars

Re: Appaloosa met blauw oog, kleurgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:49

[PP] >> [FA-AM]
+ KG tag in titel toegevoegd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 15:14

Het verkrijgen van blauwe ogen is niet een kenmerk van kleur maar eerder verbonden aan bepaalde patronen, mn bont en aftekeningen. Buiten de door verdunning veroorzaakte blauwe ogen van cremello's, perlino's en smokey cream's is er geen andere 'kleur' die blauwe ogen geeft.

Bij de meeste paarden wordt een blauw oog veroorzaakt door een wit gen. Bij paarden met aftekeningen op het gezicht kunnen deze onderhuids doorlopen en 'over' het gebied van het oog gaan waardoor het 'kleur' uit de oog wordt ontnomen en het oog blauw kleurt. Deze paard heeft genetisch bruine ogen maar omdat het 'wit' van de aftekeningen het overdekt worden zij blauw gekleurd (blauw = kleurloos). Veelal komt een blauw oog voor bij paarden die sterk in het sabino gen staan; maar tobiano en overo aftekeningen, cq bonte patronen, hebben het ook zeer regelmatig.

En ja, omdat het patroon/aftekening erfelijk is, is ook het doorgeven van de mogelijkheid van een blauw oog ook erfelijk. Alhoewel de genome van het Wit gen wel vast ligt, is er nog niet veel kennis beschikbaar over de interactie en invloed van deze belangrijke gen met andere kleur en patronen genen.

Ik heb het altijd onzin gevonden dat bij appaloosa fokkerij blauw ogen worden geweert omdat als een typerend wit patroon is de kans groter op een blauw oog (bij de juiste combinatie) bij appaloosa's dan bij 'effen' of bont-loze paarden.

Pluttersput

Re: [KG] Appaloosa met blauw oog, kleurgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 16:23

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Carlos is een vospanterbonte met een stukje blauw oog, maar an sich een mooi hengstje. En zijn veulen, een fewspot, met donker hoofd en 1 bruin oog, is ook een mooi kind. Vandaar dat wij er toch gewoon voor kiezen om met Carlos te fokken :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:34

In de appaloosa-fokkerij wordt iedere andere vorm van bont geweerd, omdat dat het stippenpatroon verminderd. Daarom wordt ook sabino geweerd, staat ook in de reglementen. Een appaloosa-tekening veroorzaakt geen blauw oog.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:40

Carlos heeft voor zover ik weet geen enkele andere kleurtekening. Hoe zit dat dan? Kan dat dan wel, of heeft hij iets wat ik niet weet? Hier is Carlos:

Afbeelding

En hier zijn zoon:

Afbeelding

Of hoeft hij niet de bonte kleur te hebben om dit blauw te verzoorzaken? Ik bedoel, het kan dus wel gewoon, een appaloosa met een blauw oog? Hij heeft dan niet ergens achterin misschien een sabino-gen oid?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:13

nou, dit hadden wij ong. maandje geleden op school.
Het kan zijn dat in zijn familie blauwe ogen zit en bruine ogen.
Het bruine is meestal dominant (= overheersend) naar het blauw.
Maar miss is het nu wel andersom ofzo?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:31

bumper schreef:
nou, dit hadden wij ong. maandje geleden op school.
Het kan zijn dat in zijn familie blauwe ogen zit en bruine ogen.
Het bruine is meestal dominant (= overheersend) naar het blauw.
Maar miss is het nu wel andersom ofzo?

Wij hebben het hier wel over paarden en niet over mensen genetica ... de vergelijk is niet ter plaatsen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:57

Heel veel paardjes dragen splash ook in de appaloosa's.
Blauwe ogen worden veroorzaakt door splash of farme overo, sabino is tot nu toe niet bewezen, splash ook niet maar daar is nog geen test voor, maar die theorie is wel goed doorzocht.
En vergeet niet dat een hoop paarden wel iets van sabino of splash bij zich dragen, en vaak ook tegelijk, alles met een aftekening op hoofd heeft het al...
Blesjes kolletjes snebjes alles dus...
Ik zie die genen, meer als een gen wat witte aftekeingen veroorzaakt, niet als een bont gen, de kans dat je er een echt bont getekende uitkrijgt is enorm klein namelijk, dat komt alleen voor als beide ouders toevallig net alle allelen doorgeven die daarvoor nodig zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:28

Oké, wederom bedankt voor de heldere uitleg!